الاثنين، يناير 28، 2008

فرنسا والحب

السلام عليكم
اخواتى المدونات اخوانى المدونين
وصلتنى رساله عبر بريدى الالكترونى من صديقه عزيزه طلبت منى عدم ذكر اسمها
تقول الرساله
خالتى العزيزه فرنسا
انا وكتير من المدونين عايزين نتعرف عليكى اكتر واكتر
لو تقدرى تبعتيلى صورتك ابقى متشكره
ولو مش تقدرى
عايزه منك توصيفى لى شكلك
وعندى سؤال تانى
لو مفيش عندك مانع يعنى
انتى حبيتى ؟
قصدى قابلتى الشخص الذى حسيتى فيه بالحب والاعجاب
وسلامى
اختك الصغيره
..............

اول الرساله دى ما جت على الكمبيوتر بتاعى
الجهاز اترعش وسخن وخاف منى لااضربه واطين عيشته
لكن
انا خدت الرساله بصدر رحب (حلوه صدر رحب دى )
وقررت انى ارد فى تدوينه او اكتر على حسب العجله ما هتقدر تمشى بيا

اولا
وصف نفسى ده حاجه انا مش هاقدر اعملها
لانها تخالف الدين والتقاليد والاعراف
وبعدين انا مش علشان متجوزتش ابقى وحشه
لا
ده نصيب
وانا راضيه بيه
وبحب اقولها كمان
لو وصفت نفسى ممكن اطلع نفسى زبيده ثروت
او
ام الخلول

اما السؤال التانى
جلى عالم بالاشواج الحب حلو ولا حراج ؟؟؟؟؟؟؟
فعلا
انا مريت بتجربه حب
زمان قوى
لا مش زمان قوى قوى ايام عصر بناه الاهرام
انا مش كبيره للدرجه دى
وانا فى الثانوى العام
كنت بهتم قوى بالدراسه وقراءه الكتب وكان عندى شنطه خشب كبيره كنت حاطه فيها كتب من جميع الاصناف وكان وقت فراغى كله اطلاع ومذاكره
وايام الكليه وماكنتش فى السويس كنت برجع محمله بالكتب من سور الازبكيه وبرضه ماكنشى عندى وقت للحب
فى اخر سنه فى الكليه كنت بلاحظ ان فى شاب ساكن فى العماره اللى قصادنا فى السويس كان بيحاول يلفت نظرى باى شكل ولون لدرجه انه كان بيعمل زى بتوع تجاره المخدرات يولع النور ويطفيه اكتر من مره اول ما اطلع على البلاكونه وده فعلا جذب انتباهى ليه وبقيت احس بوجوده
وعلشان اكون صريحه كنت باخرج للبلاكونه واول حاجه بدون ارادتى ابص على بلاكونته
بعد التخرج
بقيت فى السويس على طول
وذادت فتره تواجدى فى البلاكونه
وذادت فتره تواجده وتوليع النور وقفله
فى يوم
بعد ما وقف فى البلاكونه فتره طويله لقيت الباب بيخبط فتحت اختى الباب ووجدت عيله صغيره بتسألها عنى
نادتنى اختى ووقفت جانبى على الباب
الا والاقى البنوته الصغيره بتقولى انا عايزاكى يا ابله فى كلمه
استغربت واخدتها للداخل وقعدت جانبها
البنت كانت فى تالته ابتدائى
لكن
كانت قرشانه وكانت اكبر من عمرها بمراحل وكان كلامها كلام عواجيز
قالتلى بصى يا ابله من الاخر كده ومن غير لف ودوران اخويا معجب بيكى وعايز يتعرف عليكى
البنت قالتهالى كده خبط لزق من غير احم ولا دستور
تصدقوا انا اتكسفت من البنت
واتلجلجت فى الكلام وسألتها اخوكى مين ؟؟؟
قالتلى مانخلينا صرحا يا ابله مع بعض علشان الامور تمشى
يانهار ابيض بنت صغيره دى ولا ست قزمه سالتها انتى فى سنه كام ؟؟؟؟
قالتلى فى تالته ابتدائى وسنى مش هيفرق معاكى يا ابله ماهو مش انا اللى معجبه بيكى ده هو
قلت فى نفسى حد يخبينى يا عالم من القرشانه دى البنت دى قادره وانا مش قدها
لملمت اعصابى وشحنت البطاريه بتاعه الشجاعه بتاعتى وسألتها اخوكى مين كده الكلام معاكى مش جايب تمنه كلمينى على طول احسن
بصت لى بصه
طول عمرى ما هنساها
وقالتلى اخويا اللى ساكن فى العماره اللى قدامكوا وانا عارفاكى ازاى انتى متعرفنيش ؟؟؟
قلت لها معلشى مش واخده بالى
قالت اخويا اللى بيولع النور بتاع البلاكونه ويطفيه ومن الاخر كده هو بعت لك معايا جواب وغرضه شريف بس عايز يتعرف عليكى الاول وتتعرفى عليه وادى الجواب اهه وعلشان خاطرى خديه
مسكت الجواب منها ومن غير ما افتحه سالتها فيه ايه الجواب ده ؟؟
قالتلى عيب طبعا يا ابله هو انا برضه وش كده اقراء حاجه غيرى . الجواب مكتوب فيه انا معجب جدا بيكى وعايز اتقدم لخطبتكى وعايز اعرف رأيك وياريت نتعرف على بعض اكتر
ضحكت وفتحت الجواب لقيت الكلام اللى قالته مكتوب بالحرف الواحد
سألتها امال ازاى عيب كده وانا اقراء مش عارفه ايه ؟؟
قالت لى انا بوسطاجيه اه لكن حد يدينى حاجه اوصلها من غير ما اعرف اللى فيها لا
انا استأذنت اخويا قبل ما اقرأه وقلت له لا يمكن اوصل حاجه انا مش عارفه ايه اللى فيها
بصيت للقرشانه الجدعه دى ومتكلمتش
نطقت هيا وقالت يلا يا ابله اكتبى لى الرد علشان امشى
قلت لها قوليله يدخل البيت من بابه انا مش بتاعه جوابات يتفضل يجى هنا ونتعرف على بعض فى النور
البنت بصت لللمبه اللى فى الاوده وقالت لى عندك حق يا ابله حتى اللمبه بتاعتكوا نايلون
وقامت وقالت استاذن انا بقى يا ابله
قلت لها لا لازم تشربى حاجه
قالت لى يااااااه انتى لسه فاكره ...... متزعليش انا بهزر ....نخليها شربات احسن لما نيجى عندكم
وعلشان الحكايه كبيره والقرشانه الجدعه ليها مواقف جامده
هاكمل بعدين
للحديث بقيه

هناك 82 تعليقًا:

ammola يقول...

طيب..اول زيارة واول تعليق كمان
اسلوبك السهل الممتنع ببساطة وجمال
سعيدة بالتعرف عليكى
وفى انتظار بقية قصة غرامك اللى شكلها كده مثيرة

ammola يقول...

نسيت اقولك حاجة
لاانتى مش عبيطة انك ما وافقتيش تتجوزى اى جوازة والسلام لان المفروض انك غالية عند نفسك اوى
وزى ما بيقولوا قعدة الخزانةولا جوازة الندامة
احييك على موقفك

صاحب المضيفة يقول...

ثاني تعليق


ياااااااااااه يا خالتي

كل ده وش تقولي لنا من الاول


ربنا يسعدك ويهنيكي

منتظرين الجزء التاني بقى من المواقف الجامده دي


سلام

مدحت محمد يقول...

مكملتيش ليه ياخالتو بتشوقينا ولا ايه
هو فى الاول والاخر
هو نصيب بجد
ومحدش يعرف الخير فين
وقبل كدة نشرت هدى فى مدونتها لعله خير
هو اكيد خير
وانا اعرف ناس كتير اتجوزت وندمو انهم اتجوزو لسبب او لاخر
فالحياة مملؤة بالهموم والمشاكل
ربنا يكرمك ويسعدك ويكتبلك الخير ياخالتو

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فرنستى الجميله

بجد اسلوبك جميل جد وبجد ادخلتى السرور الى نفسى واخرجتنى من حالتى النفسيه السيئة بكلامك الى زى العسل
انا باسجل احترامى لك ولموقفك من هذا الجار واخته القرشانه
وعاوزه اقولك قدر الله وما شاء فعل
عارفه لى صديقه تزوحت منذ 18 سنه ولم تنجب وتوفى عنها زوجها وتركها وحيده دون ونيس ولا جليس
ثم قابلتها كثير بعد طول فترة انقطاع بيننا وعرضت عليها فكرة الزواج مرة اخرى وظللت الح عليها واذكرها ان من حقها ان تعيش وتكون امالاولاد وبنات
وبحمد من الله ورضوان تزوجت العام الماضى
وعرفت قريبا انها انجبت
ملحوظه انها تكبرك بخمسة اعوام
اعلم انك ستقولى انك لم ولن تفكرى بهذا الموضوع
لو قدر لك الزواج لن يستطيع اهل الارض او السماء منع هذا الزواج والعكس
ولكنى اراك جميله الجوهر رقيقة المشاعر
تتواصلين مع الاخرين
واهم من هذا تتمتعين بحب واحترام من حولك وهذه نعمة من المولى عز وجل ادامها الله عليكى
مستنيه زيارتك بس ابقى اركنى العجله
فى المدخل علشان الحراميه منتشرة اليومين دول

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى يقول...

حكاية مش معقولة والله .. البنت دى فظيعة .. معجونة بمية عفاريت

بس بجد حكاية مؤثرة و جميلة جدا يا أخت فرنسا .. مستنيين باقيتها

غير معرف يقول...

فرنساااااااااااااااا
ياهايله
انتى اديبه كمان ولا ايه؟
البنت القرشانه دى مش معقوله
انا مستنى البقيه
ابو الفداء

دنيتى الجميله يقول...

اختى الحبيبه فرنسا
بجد بجد بجد انتى روحك جميله جدا
بحييكى عليها
انا كمان كان نفسى اعرف عنك الكتير والكتير
انتى حببتينى فى السويس كلها
ويمكن لو كنتى اتجوزتى مكناش استمتعنا بدمك الخفيف ده ولا كان يبقى ليكى اصحاب حلوين زينا كده
هههههههههههههههههههههههه
يلا مستنيه البوست الجديد

الـسـيـدة نـون يقول...

ايوة كدة يا فرنسا
اطلعى بالمستخبى
انا برضه الفضول كان هيقتلنى قلت مش معقول فرنسا محبتش حد فى حياتها اكيد حبت واتحبت
مش معنى انها متجوزتش انها محبتش
الحب حاجة والجواز حاجة تانية خالص
مستنين باقى القصة
بسرعة بقى

Jana يقول...

فعلا متعة واثارة وتشويق
مع فرنسا هانم مش حتقدر تغمض عينيك
منتظرين الباقى فى شغف

اعتقد ان صديقتك اللى طلبت تشوف صورتك ..حبتك قوى لدرجة انها مبقتش مكتفية بالتعامل معاكى افتراضيا
وممكن تكون بتتمنى توطيد علاقتها بيكى واقعيا ...بتحصل فعلا ...وتحول الكثير من اصدقاء على النت فقط الى اصدقاء فى الواقع ايضا
ولأنك فعلا شخصية جميلة وحبوبة
ادام الله عليكى محبة الناس دايما
تحياتى

عابد الرحمن يقول...

فرنسا بجد انت انسانة جميلة بجد وبصدق اي حرف تقوليه
بس عايز افهمك ان الجواز رزق وزي ما ربنا كتب علينا نبقي اغنية وفقرا وعيانين صحاح كتب علينا نكون متجوزين وعزاب
ده قدر ربنا منعرفشي حكمته
انا اختى عندها 27 سنة اتجوزت وهي عندها 22 سنة وجوزها توفي من سنتين ومعاها عيلين وكان مسافر السعودية يعني قعدت معاه حوالي سنتين بالعدد
ده شئ حلو ؟؟

ده قدر ونصيب وكل قضاء الله خير

والله اعلم كتييييييييير كانوا فقرا واتغنوا وبدون سبب وده برده في الجواز رزق

Hypatia يقول...

اختى الغاليه فرنسا
انا متشوقه لاسمع اكثر عن حياتك الشخصيه لانى متاكده باذن الله انها تجارب حقيقيه ليست من نسج الخيال وان اكيد حاستمتع بخفه دمك وبسردك الجميل وقبل كل ده حاستفيد من تجربه اختى اللى سبقتنى فى الحياه بكام سنه وكام تجربه حياتيه

من غير ما توصفي نفسك واضح انك جميله لانى شايفه ان معظم اصدقائي اللى ماتجوزوش وانا منهم هم الجميلات اللى انا منهم برضه وعشان كده بيتعوجو يا اختى وبيرفضو العرسان اسالينى انا :)
:)



مستنيه باقي الحكايه متتاخريش عليا ده انا كنت مخنوقه موت والبوست ده طلعنى من الموووود

ftataljanna يقول...

سؤال فى الحب

حلوة الحكاية دى بعتت لك ايميل تسالك عن الحب طيب والله بنت ذكية :)

بس الحب ده بقى نادر فى زماننا مش عارفه مش بقى موجود خلاص

ويا اما تلاقى اللى تحبه ومش يحبك يا اما تلاقى اللى يحبك وما تحبوش او تلاقى اللى تحبه ويعمل انه بيحبك ويطلع كداب او او او يااااااااااه بقت احتمالات مفيش اكتر منها

كتبت بوست عن الحب من زمان من السنه اللى فاتت بس مش عارفه ليه ما نزلتوش بس بفكر اكتب عنه فعلا لاته حاجة محيرة اقرب للفلسفة منه لحاجة تانية

بس انا شايفه ان الحب حلم لو بقى حقيقة بيكون مجرد جرح لان مش دايما الاحلام تنفع تكون حقيقه

اه في مثل بيقول دايما خدى اللى يحبك وما تاخديش اللى بتحبيه انتى رايك ايه فى المثل جاوبى البوست الجاى بقى :))

انا راى ان المثل ده غلط ولا تاخدى اللى بتحبيه ومش بيحبك ولا تاخدى اللى بيحبك ومش بتحبيه سيبيهم الاتنين وخدى اللى يحبك وتحبيه

قولى لنا رايك

واد ايه بفرح بحسن استقبال حضرتك ليا ميرسي بجد وربنا يخليكي

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

منمنتي ولا خليها سر ما بينا ااااا
انا مستنية باقي الحكاية الكت دة ليه بس
يلا اوعي تتاخري
دائما متالقة باسلوبك الفكاهي الساحر الممحترم
دمتي بخير

حل وسط يقول...

كده تقطعي تسلسل افكاري
من فضلك كملي الحكاية بسرعه

غير معرف يقول...

أختى الفاضلة / فرنسا
عظيمة فى صدقك ،أشعر بك صادقة و بأذن الله تعالى سثحشرين مع النبيين و الصديقين و الشهداء و حسن أولئك رفيقا..أخيك أبو خالد

Empress appy يقول...

انا قاعده هنا ومش راجعه القاهرة لغايه لما اعرف القرشانه دى عملت ايه
الا قوليلى كده من غير ما تضحكى بقى عليان قرشانه دى يعنى ايه بجد مش هزار

Doba يقول...

بصراحة البت جامدة قوى
جدا
خالص

عليها ردود
انا لو منك كنت جوزتها لاخويا

مش عارفة ليه حسيتها فرنسا بس على صغنون

فى انتظار البقية لمعرفة خبايا القلب

سلاموز يا قطة
هبة

الطائر الحزين يقول...

الاول كانت قرشانة بس
وبعد كدة تحولت بقدرة قادر لللقرشانه الجدعه

طبعا ومصائب قوم عند قوم فوائد

ما دى هتبقى عمتك بردة



تحياتى

غير معرف يقول...

ياعينى يا عينى يا ست فرنسا بقى كل ده ومخبيا علينا

احكى اوام وكمليى الحكايه عايزة اعرف القرشانه الصغيرة دى عملت ايه تانى

غير معرف يقول...

بصراحة هموت و أعرف باقى الحكاية

على فكرة أنا عندى أخت ما يعلم بيها الا ربنا

البنت اللى جت ليك دى ملاك جنبها
بس برضه بموت فيها
يمكن علشان انا اللى مربيها من يوم ولادتها

غير معرف يقول...

الحكاية دى حلوة أوى يا خالتى متغيبيش على متكمليهالنا والأجمل من الحكاية ومن البت الأرشانة دى روحك الجميلة وإيمانك بقدرك الحمدلله وزى م الأستاذ عابد الرحمن قال الجواز ده رزق " والله يرزق من يشاء بغير حساب ".....ربنا يفتحلنا أبواب رزقه ويباركلنا فيه أجمعين لأن الأهم من الرزق البركة....بحييكى وبحيي كل اللى علقوا عندك وفى انتظار بقيت الحكاية.
مستـ ج ــدة

فرنسا هانم يقول...

ammola
شرفتينى فى اول زياره واول تعليق
وانا اسعد بالتعرف عيكى ويسعدنى دوام الصداقه

فرنسا هانم يقول...

ammola
اديكى قولتى خزانه
يعنى المثل بيشبهنا بالخزانه
يلا
انا راضيه بنصيبى
والحمد لله

فرنسا هانم يقول...

صاحب المضيفة
تصدق انى محبتشى انبش فى الماضى
لكن
مقدر ومكتوب

فرنسا هانم يقول...

دوحة
لا مش تشويق ولا حاجه يا دوحه
انت عارفنى مش بتاعه تشويق
لكن الحكايه كبيره
ولو كملت
الناس هتمل من قرايتها
وانا مقتنعه تماما ان كل شى نصيب

فرنسا هانم يقول...

ام الابناء
اه الحراميه
انا عارفه انهم انتشروا
وان الدنيا هتولع
عموما
انا مش عارفه اقولك ايه
زيارتك وكلامك عسل
وانا عارفه ان الزواج نصيب
وانه لن يستطيع امرىء مهما اوتى من قوه ان يمنع النصيب
وانا صدقينى
لا اقف فى وجهه نصيبى
وغير متعنته
ولكن قولى راضيه مقتنعه

فرنسا هانم يقول...

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى
معجونه بميه عفاريت
انت فاكر التدوينه بتاعه الشياطين
باين البنت دى هى اللى كانت بتعلم الولد

فرنسا هانم يقول...

ابو الفداء
شكرا على الاطراء
وبعدين انا مش اديبه ولا حاجه
دانا غلباااااااااانه

فرنسا هانم يقول...

دنيتى الجميلة
طبعا اصحاب كويسين
وجمال
وحلويين
انا سعيده بتواجدى معكم
وربنا يدوم سعادتنا

فرنسا هانم يقول...

بت خيخة وأى كلام
اه يا خيخه
يعنى انا قعدت على كرسى الاعتراف بمزاجى
على فكره
عاجلا
او
اجلا
انا كنت هاحكى على كل حاجه
انا مبعرفشى اخبى
على طول ببعبع

فرنسا هانم يقول...

Jana
طبعا انا معاكى ان فى تعامل افتراضى بيتحول لتعامل واقعى
وخير دليل على ذلك قطه الصحراء وappy تقابلوا واصبحوا اصدقاء وربنا يدوم صداقتهم لاننى بحبهم هما الاتنين
اما صديقتى فلا اظن انها لاتريد الصداقه الواقعيه
انما تريد معرفه المزيد عن الشخصيه التى تتحدث معها

غير معرف يقول...

خاااااااااالتى فرنسيس
ال يا دى لا جور
الحب يا خالتوووووووو
انا هاموت واعرف باقى الحكايه
متتاخريش علينا

فرنسا هانم يقول...

عابد الرحمن
استاذ عابد
كل شىء يا اخى رزق
الجواز برضه رزق
وانا مقتنعه بكده
بس انا اتأثرت علشان اختك
طبعا الموت حق ولا نعترض على امر الله
انما برضه اتأثرتلها مش عارفه ليه ؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

Nsreen Bsunee
واضح كده انك صغيره عنى
ابعدى عن نادى اللى متجوزوش ده
ومتشبهيش نفسك بينا
ربنا يكرمك ويوفقك
وكلمه بقى فى سرك
يظهر فعلا ان الجميلات
او بعضهن
بيقعوا فريسه لشبكه العنس
وتاكدى
ان اى كلمه تكتب فى مدونتى
لاتعرف معنى الخيال اذا كنت اكتبها عن حياتى
لاننى ما اقدمت على عمل مدونه الا لاشارك الناس حياتى

فرنسا هانم يقول...

ftataljanna
حسن استقبال ؟؟؟؟؟
لا
انا بقدرك وبحترمك وبحبك بجد
ويكفى هذا
اما عن سؤالك
لو كان الاختيار بيد الانثى
فهى تريد ان تأخذ اللى بتحبه ويحبها
لكن فى ظروف بتحصل
بتخلى الواحده تتنازل عن شطر من بيت القصيد
وتاخد اللى بيحبها بس
او تاخد اللى بتحبه بس
ويمكن تتنازل عن بيت القصيد كله
وتاخد واحد لا بتحبه ولا بيحبها
تحت اى ظرف
انتى عارفه ظروف الحياه كتير
وسعدت جدا بزيارتك
خالتك فرنسا

فرنسا هانم يقول...

nonoymm
اه كنتى هتودينا فى ابو نكله
لكن الحمد لله
جت سليمه
باقى الحكايه تحت امرك من دلوقتى

فرنسا هانم يقول...

حل وسط
معلشى انا اسفه
انا مش قصدى
انا بشد التسلسل راح اتقطع لواحده
انا متاسفه
ههههههههه
لا
حلو التعليق ده

فرنسا هانم يقول...

أبو خالد
عارف يابو خالد
اكتر حاجه بفرح بيها الصدق اللى فى التعليقات
رغم ان الناس مش عارفه
يمكن ان بكدب
او بضخم فى الحدث
لكن انا حاسه بصدق التعليقات
وبجد ده مفرحنى ومشجعنى على التواصل
لان ببساطه
انا عامله المدونه
علشان اخرج اللى جوايا
واللى من الصعب اخرجه فى الواقع
واظن مفيش حاجه تخلينى اكدب على الناس وعلى نفسى

فرنسا هانم يقول...

appy
حبيبتى ابى العسوله
هما بيقولوا على الواحده الناصحه قوى قوى واللى بتودى الواحد البحر وترجعه عطشان
واللى كلامها منطلق
وكده يعنى
بيقولوا عليها قرشانه
عارفه البنت بتاعه اغنيه معانا ريال ده مبلغ عال ومش بطال
اللى كانت مع انور وجدى
اظن فيروز
دى بقى قرشانه

فرنسا هانم يقول...

Doba
دوبا
ياناصحه
تصدقى
زمان انا كمان كانوا بيقولو عليا قرشانه برضه
وكنت سابقه سنى فى كل حاجه
حتى من صغرى
عليكى ملاحظه يابت
فى الجون

فرنسا هانم يقول...

الطائر الحزين
لا
الاول كانت قرشانه بس
وبعدين بقت القرشانه الجدعه
لانها
قالت انا موصلشى حاجه من غير ما اعرف ايه اللى جواها
بجد
لما سمعت منها كده
انا حسيت انها جدعه
ولا
رايك ايه ؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

shayma
مش انا قلت
باين انى قعدت فعلا على كرسى الاعتراف بمزاجى
يلا
حصل خير
سأكمل

فرنسا هانم يقول...

عبدٌ من عباد الله
بعد الشر عليك
ده انا اشيل الحكايه على العجله واوصلها لغايه عندك
وربنا يخلى لك اختك
على فكره
القرشانات دول بيبقوا لذاذ

فرنسا هانم يقول...

مستـ ج ــدة

وانا من مكانى هذا
فى السويس الباسله
احييكى
وارسل لكى كل الامنيات

فرنسا هانم يقول...

غير معروف
الف سلامه ليك
وبقيه الحكايه هتكون تحت امرك
بس
اقطع تذاكر واحجز اماكن

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

أدينا حجزنا يا ستي أما نشوف
بس بجد البت الصغيرة دي حكاية

mohand يقول...

السلام عليكم


سؤال مهم معلش

اللمبة اللي عنده كانت مسمار؟
اصله واضح من استغراب اخته

طيب المبة مكنتش بتبوظ من كتر ما شغال ينور ويطفي


مستني البقية

اسلام رفاعى يقول...

اما انها بنت قرشانة بحق وحقيقى
مش انتى لا المفعوصة الصغيرة
سعيد بزيارة مدونتك
اتمنى ان تشرفينى فى مدونتى

3ala asm masr يقول...

متأكده أن البنت دى كانت فى تالته أبتدائى بس؟

فرنسا هانم يقول...

مهندس مصري
الحجز بتاعك بلكون ولا صاله؟؟
مش مهم
المدونه بتاعتى مفيهاش بلكون
كله صاله
علشان كلنا نكون مع بعض

فرنسا هانم يقول...

mohand
والله ما اخذت بالى
بس يمكن بتبوظ وبيركب غيرها
وبعدين اللمب بتاعه زمان كانت بتستحمل
ولا ايه ؟

فرنسا هانم يقول...

اسلام رفاعى
هى بجد قرشانه
وقرشانه القرشانه كمان
انا الاسعد بزيارتك
وجهز الشاى
وانا هاكون عندك حالا

فرنسا هانم يقول...

3ala asm masr
طبعا كانت فى تالته ابتدائى
امال انا قلت عليها قرشانه ليه

محمد يقول...

الزيارة الأولى ..

وبإذن الله ليست الأخيرة

أعجبني صفاء ونقاء مدونتك ..

أكرمك الله
:)

بنت الصالحين يقول...

ههههههههههههههه

ايه البت دي

الله ياخالتي والله بنت توحفه ماشاء الله ربنا يكرمها بقي

كملي ومتابعين

محمد يقول...

*** اعتراف


أقرأ اسمك كثيرا بين المعلقين في المدونات

ولكن يبدو أن جلالة خالتي فرنسا .. وهيبتها وتلك المرأة التي أعرفها وتشبهها في كثير من حركاتها وكلماتها

جعلني أبتعد عن هذا الإسم .. وهذه الصورة

ولكن يبدو أني عندما اقتربت من صاحبة الإسم والصورة .. ودخلت مدونتها لأول مرة اختلف الوضع .. وقد أسعدني هذا الاختلاف

أظن أنني أخطأت الحكم .. لأني لم أتصرف التصرف المعتاد في هذه الأمور وهو دخول المدونة .. يحدث هذا كثيرا بين الناس

ولكن هل يمكن أن تكون الصورة .. والإسم .. "بيخوفوا" ؟؟ :):)

كاميليا بهاء الدين يقول...

يانهاااااار

أنا كنت حاسة إن هى الأبلة
فى الحوار ده

فى انتظار البقية
لإن فعلا الموضوع كبير

لكى تحياتى

كاميليا

غير معرف يقول...

لى ملحوظه على الموضوع ده
ارجو تتقبليها
زى ما قلتى
بصدر رحب
انتى كنتى بتقفى ليه قصاده فى البلاكونه؟
من غير زعل

أكتب لأعبر عن حقوقي يقول...

ههههههههههههه

ناطرين باقي القصة

بس البنت مهضومة واكبر من عمرها لوول

هيك هني اطفال اليومين

ما عاد في طفولة

Ehab يقول...

اولا مش معنى ان حد بيسألك انتي شكلك ايه يبقوا فاكرينك مش اموره
لا بالعكس ده غالبا لن حضرتك دمك زي العسل
اكيد الناس راسمه ليكي صوره في خيالها عسوله برده بس كل واحد متخيلك زي ما هو عايز
يعني حسب خياله واحد فاكرك طويله وشقراء
وواحد متخيلك ازعه وكلبوظه وبيضاء
واحده شايفك كاثرين زيتا جونز
وواحد فاكرك برده ام الخلول عادي يعني


اما عن القصه فبجد انا كنت عايز اتعرف على القرشانه اللي عامله عيله دي
بنت مصيبه في عيال صغيره كده بتبقى اكبر من سنها بسنين
وبيكون السبب ان الم دايما بتخليها تتدخل وتسمع حوارات الستات الكبار وخاصة جلسات النميمه وده بيكون شيء وحش جدا لأنه بيربي طفله غير سويه
وبتكون مدربه على الغيبه والنميمه من صغرها وبيبقى صعب جدا انها تنصلح حالها بعدين
اما عن العريس اللي واضح انه هيطلع اشارجي مرور اصلا او سواق تاكس لأنه عمال يديكي قلاب زي مايكون سايق وانتي جايه قصاده بالعربيه مش عارف هتفيني ولا ل اصلك مبتسوقيش طبعا
المهم يعني
الفكره لذيذه قوي
خصوصا الحب بتاع زمان ده
وطبعا احب احييكي على موقفك الجميل

اما بقى بقيت القصه ياريت تنجزي وتكتبيه مش لازم تستني لما يبقوا تسعميت كومنت الأول

اخر حاجه انا بتكلم بحريه كده معاكي علشان مع اني معرفكيش بحس انك واحده من اخواتي المدونات
وختاما ليكي كل تحيه مني
سلاااااااااااااااااااااااااام

عبدالرحمن الشافعي يقول...

السلام عليكم
أول حاجة انا بعتذر علشان بقالي كتيييييير ما جيتشي زورتك في مدونتك
وحتى كمان الباب بقى كله تراب وفي عناكب
بس والله غصبن عني ....الكمبيوتر محتاج ياخدلو علقة علشان يشتغل كويس
..........
المهم
البنت دي بتفكرني بواد كان عندو 6 سنين.....كان الواد ده بيتكلم بجد كلام مش في سنه خالص....وأصعب من البنت دي كمان ....كان بيتكلم في الجواز ...وكلام سياسي ...وكل ده وعندو ست سنين .....هو الجيل الجاي كله كدة ....عقلهم أكبر من سنهم
بس البنت دي فعلا طلعت أرشانة ....هي زمانها دلوقتي كبيرة..وأظن إن هي قدي
ما تحجزيهالي ....هههههه
أصل ماعتشي في الدنيا دي بنات علقهم مصحصح...هههههه
تحياتي لك

فرنسا هانم يقول...

وضـّاح
انشاء الله تتكرر الزياره
وانا سعيده بها
وشكرا على الثناء

فرنسا هانم يقول...

عاشقه الفردوس
بنوته قرشانه
نمره واحد
شكرا على تواجدك المشرف

فرنسا هانم يقول...

وضـّاح
بما ان الاعتراف سيد الادله
فقد قررت هيئه المحكمه وبعد الاطلاع على الماده بتاعه العربى
تقديم خالص الاحترام والتقدير للاخ وضاح
الذى كان وضاح فى وجهه نظره
رفعت الجلسه

فرنسا هانم يقول...

كاميليا
مرحبا بحبيبتى العائده
وحشتينى موت
وبعدين هو انا لو مسألتش عنكى متسأليش ؟
بجد بتوحشينى
لكى خالص تقديرى

فرنسا هانم يقول...

غير معرف
اااااااااه
جينا للاحراج
لكن من غير زعل
وبصدر رحب
مش عارفه
يمكن اكون اتشديت له
وبعدين انا ماكنتش بقف كتير يعنى

فرنسا هانم يقول...

DamnGirl
لو رجعنا بالزمن
هنلاقى الحكايه دى من حوالى 16 سنه
فمابالك باطفال اليومين دول
اكيد هيبقوا اكتر فراسه
مسروره لزيارتك جدا

فرنسا هانم يقول...

DamnGirl
لو رجعنا بالزمن
هنلاقى الحكايه دى من حوالى 16 سنه
فمابالك باطفال اليومين دول
اكيد هيبقوا اكتر فراسه
مسروره لزيارتك جدا

فرنسا هانم يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
فرنسا هانم يقول...

الشنكوتي الكبير
عمنا الشنكوتى
عجبتك يا خويا قوى ام الخلول
لكن على رأيك كل واحد بيتخيل على مزاجه
بس كلمه فى سرك
تعليقك فعلا ضحكنى جدا
انت كاتب ساخر وفكاهى
وانا بحب الاسلوب ده
وباين علينا هنبقى اصدقاء ساخريين
اما عن الكومنت
او التعليقات
صدقنى لو قلتلك
انا مش بتابع العداد بتاع التعليقات
ولكن بتابع التعليقات جدا جدا
وانا مرتبه نفسى انى بكتب كل 3 ايام تدوينه
وختاما
انت بحق اخ محترم

فرنسا هانم يقول...

عبدالرحمن ياسين
حمدلله على السلامه ياسى عبده
مش الكمبيوتر اللى عايز علقه
دا انا هاضربك انت
كده تتاخر على خالتك الوقت ده كله
على العموم انا مبسوطه بعودتك الى ارض الملاعب
على فكره البنت دى دلوقتى سنها حوالى 25 سنه وبعدين هى متجوزه ومخلفه
يعنى الكوره جات اوت
انوى انت بس وانا هاجوزك جوازه محترمه
لا
مش هجوزك ام دبوه
هاجوزك اموره سويسيه اول ما تتخرج انت تكون هى كبرت وبقت فى العشرينات
بس انت شد حيلك
وشوف خالتك هاتعمل ايه

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكمورحمة الله وبركاته

ايه الحاجات الحلوه دي يا فرنستي

العيال القرشانات كتروا اوي اليومين دول ، كل ماباشوف حد منهم باقول داحنا ماكناش عيال ولاايه
بس يا خالتوا انتي قفلتي الحكايه علي حته جامده اوي انتي بتعلقينا ولا ايه لا ماينفعش كده

يلا بقي اكتبلنا بقيت الحكاية


سلام


الا بالحق عامله ايه في البرد ده ؟؟؟

غير معرف يقول...

حب حياتي كله
وحشتيييييييييييييييني قوي قوي يا فرنسيس
والله بجد انا جاية دلوقتي الساعة اتنين بالليل و مصرة اكتب تعليق ليكي رغم عفانة النت
وحشتيني قوي بجد وقصتك حلوة ومستنية الباقي
و ليكي تاج عندي هوهو بتاع الصباغ ولازم تجاوبيه
ومحدش قال ان انتي وحشة يا قمرنا ولا حاجة بالعكس والله انا متاكدة ان انتي زي القمر
ربنا يحميكي و يحرسك
بحبك قوي
اختك هاجر
تحياتي ليكي و لكل زوار المدونة
:))
امووووووووووااااه
سلام

صانعة الحرية يقول...

حبيبتى فرنسا
اولا انا مخنوقه من اللى بعتت الرساله
لانه مينفعش بجميع المقاييس انك تبعتى صوره او توصفى نفسك
ما علينا علشان متعصبش اكتر من كده
=================
عاوزه اعرف الباقى والقرشانه دى عملت ايه تانى
وشربت شربات ولالا
==============
وشكرا يا قمر على سؤالك على
بس محتاجه دعائك اوى يا فرنسا

غير معرف يقول...

ايه الحكايه ست فرنسا هانم
احنا مازلنا منتظرين البقيه
انتى ناويه تلعقينا ولا ايه
اخيكى ابو الفداء

فرنسا هانم يقول...

خمسة فضفضة
طوبه اللى بتخلى الصبيه كركوبه
السنه دى
جايه صاقعه موت
عمرنا ما شفنا البرد ده
وانتى يا دكتوره عامله ايه ؟
على فكره انا هاكتب باقى الحكايه انهارده
وانا قسمتها بس علشان مطولشى
سلامى لاحلى دكتوره

فرنسا هانم يقول...

Mermaid
هاجر حبيبه قلبى
انتى اللى وحشانى والله
وانتى اللى بتنورينى دايما والله
فى مدونين بحبهم جدا جدا جدا وبفرح لما بشوف تعليقاتهم
وهم عارفين نفسهم
وانتى طبعا منهم
على فكره النت عندنا فى السويس برضه معفن

فرنسا هانم يقول...

صانعة الحرية
ربنا معاكى ويوفقك
وينور لكى طريقك
ويهديكى الطريق الصواب
امين يارب
انتى بالذات مش عايزاكى تتأخرى عليا
انا مش ناسيه انكى كنتى بتسألى عليا باستمرار
وحتى فى الاميل
سلامى وتحياتى ودعواتى لكى

فرنسا هانم يقول...

ابو الفداء
لا مش تعليق ولا حاجه
انا هاكمل الباقى
وربنا يستر

غير معرف يقول...

بصي يا فرنسا انا استنيت لغايه لما تخلصي كتابه الجزء التاني من فرنسا والحب

مش عارفه ليه كان قلبي حاسس ان اخرتها في قلب من الاتنين مكسور

المهم انتي بجد انسانه جميله اوي

واسلوبك حلو اوي

وعندك شجاعه بجد احسدك عليها

لان صعب تلاقي انسان بيرسم الابتسامه على وجوه الناس

وجواه قلب موجوع وبيتألم

تحياتي وحبي

mostafa rayan يقول...

صحيح اخته دي قرشانة قوي متأكدةانها كانت في تالتة ابتدائي
زمانها دلوقتي متجوزة ومطلعة عين جوزها
الله يكون في عون الراجل