الأربعاء، يناير 09، 2008

مش انا جانى استدعى فى الجيش

معرفتوش ايه اللى حصل لى ؟؟؟؟
جانى استدعى فى الجيش
بجد
من فتره وانا راجعه من الشغل قبل حادثه ام دبوه بكام شهر لقيت جارتى الحاجه ام على بتنادى عليا
انا :- نعم يا حاجه
الحاجه ام على فضلت تبص لى من تحت لفوق وعنيها مبرقه
انا :- خير يا حاجه
الحاجه :- مش عارفه يابنتى اقولك ايه
انا اتسمرت مكانى وخفت وقلت خير اللهم اجعله خير فى ايه يا حاجه ؟
الحاجه :- اصلى انتى جالك جواب استدعى فى الجيش
انا :- جواب ليا انا وفى الجيش فين الجواب ده ؟ اكيد فى غلط
الحاجه :- الجواب مع ابنى شايله فى دولابه وهو دلوقتى راح الشغل فى ورديه الضهر
انا :- مين اقرا الجواب يا حاجه ؟؟
الحاجه :- ابنى عبده قراه وقالى ده جواب استدعى للجيش لجارتنا فرنسا وراح حاطط الجواب فى دولابه وراح الشغل
انا :- هو عبده معاه موبيل يا حاجه ؟
الحاجه :- ايوه يابنتى عبده وعلى الكبير معاهم موبيل لكن انا معرفشى نمرته
يمكن على يجى باليل هو ومراته واخد منه النمره
انا :- شكرا يا حاجه
ودخلت الشقه وانا حاسه ان الحاجه مكسوفه منى وهى بتكلمنى كانت بتبص فى الارض فاكرنى عسكرى بجد وجدانى
الله ايه يا فرنسا الورطه دى
الواد عبده معاه معهد حاسب الى وبيعرف يقراء كويس
ايه المصيبه دى ؟؟؟؟
طيب اعمل ايه انا دلوقتى
انا كده محتاجه اتنين افارول واحد زيتى والتانى مموه
ومحتاجه اروح للحلاق احلق شعرى
ومحتاجه بياده
وطاقيه
وشراب ميرى
وقعه ايه الفللالى دى
رميت نفسى على الكنبه بتاعه الصالون وشعلقت عينى فى السقف وسرحت
ممكن يكون ده حقيقى
طب فين الكتيبه بتاعتى وسلاحى كان ايه ؟؟
وكانت رتبتى ايه ؟
اكيد كنت ظابطه احتياطى
وقعدت افكر اتصل باخواتى
اتصل بصديقاتى
اتصل بمين واعمل ايه ؟
قب يا فرنسا لو كان ده حقيقى
كنت اروح ولا لا
اروح لغايه لما اثبت لهم ان فى غلط
وساعتها
هاكون عملت سته استعد وسبعه استعد
ووقفونى خدمه باليل وانا بخاف من خيالى
لا
انا مش هاروح
واللى يحصل يحصل
طب مايمكن يلبسونى تهمه التهرب من الخدمه العسكريه
واكون انا السبب فى فتور العلاقه بين مصر واسرائيل
واكون انا السبب فى هزيمه جاك شيراك
وانا السبب فى غرق العباره سالم اكسبريس والعباره السلام
واكون انا السبب فى زلزال 92 وممكن اكون انا السبب فى زعل امريكا من عم خليل بتاع البطاطا علشان باع بطاطا لولد اسمه صدام عبد الله
ولا ممكن برضه ابقى السبب حريقه القطر
وممكن يقولوا ان انا اللى مقويه كوريا الشماليه ومخليها تركب دماغها وتحلف بالطلاق انها مش هتسمع الكلام ولو حتى جابو ا لها ام رجل مسلوخه ولا حتى العو
ولاممكن يقولوا على انى زعيمه تنظيم القاعده فى بلاد كولامبور ودشنا
وان المرأه الحديديه تاتشر سابت لى الدنيا وطفشت
وان انا السبب فى الخناقه بتاعه 1948 و 1967 وانا المسئوله عن الهزيمه
لا ياعم
انا اخدها من قصيره واسلم نفسى الصبح للشرطه العسكريه وهما يودونى ماطرح ما هما عايزين
ونمت بهدومى ومن غير ما اكل
وصحيت باليل على صوت الجرس
ولقيت الحاجه ام على جابت الاستدعى وقالت لى على ابنى جه وفتح دولاب عبده وبيقولك خلى اخوكى يروح الاستدعى يوم 15 فى الشهر
اخدت الجواب وقريته لقيته باسم اخويا الصغير وهو كان عنوانه الشقه دى وهو فى الجيش
واتارى عبده كان يقصد ان الجواب ليا انا يعنى مش بتاعهم
واخيرا
اتنفست الهوا
واخيرا
مش هدخل الجيش
ولا هلبس البياده
واخيرا
تصبحوا على خير

هناك 94 تعليقًا:

عصفور المدينة يقول...

:)
أنا قلت يمكن اسمك رضا ولا حاجة
أصل الناس اللي اسمهم رضا من الجنسين بيحصل لهم مشاكل من النوع ده

صاحب المضيفة يقول...

وانتي من اهله

الله يسامحك يا خاله فرنسا

كده تعملي فينا كده

وبعدين كنت رحتي شوية علشان توقفي النزيف الي بيحصل في كل مكان من تحت راسك

على العموم خيرها في غيرها وربنا يستر

سلام

حياة الأحلام يقول...

3 تالت تعليق شمممكن أبداااااااااااا

متشكره بجد على سؤالك أنا الحمد لله بقيت زى الفل وقوه وعضلااااااااات

خالتى حبيبتى فى الجيش

لا مممكن أبدااااااااااااا

يلا الحمد لله أنها طلعت غلطه

كنت هتعملى فيلم أسمه خالتى فرنسا على الحدود
ههههههه

وما تنسيش تدى الجواب لاخوكى

كان نفسى حماده عزو اخويا يدخل الجيش بس يلا هنعمل ايه

وأنتى بألف خير يارب وأحلام سعيده لاجمل فرنسااااااااا

بنت الصالحين يقول...

ههههههههههههههههههههه
اضحك الله سنك ياخالتى ربنا يكرمك يارب

ايه ده والله العظيم عسل
وكنتى هتبقى حلوة فى لبس الجيش تخيلى

وبعدين اساسا لو رحتى يكفيهم انهم يلاقوكى هناك مش هيتعبوكى صدقينى


ربنا يخليكى ياخالتى وصباحك ملئ بالسعاده والطاعات باذن الله

Empress appy يقول...

ههههههههههههه
تصدقى كان نفسى تروحى علشان استولى على العجله بتاعتك بس خلاص طلعت اوت بس يعنى اللى يجيله استدعى وميروحش يلبس كل النصايب والقضايا دى مرة واحجه يا شيخه حرام عليكى عموما انا هطوع فى الجيش واكتب اسمك مع المتطوعين

من القلب يقول...

تصدقى يا خالتى
لو كنتى روحتى الجيش كنتى عملتى فيه عمايل
كنتى فعلا ظبطى حاله و عملتى لكى فرقة خاصة و يا سلام بقى لو بعد شوية توصلى لرتبة هاى و تعملى انقلاب عسكرى و تاخدى العرش اقصد الحكم

و النبى يا فرنسا ما تفكرى كده تانى يمكن تطوعى ولا حاجة اهو على الاقل بدلة الجيش لها هيبة بردو

كاميليا بهاء الدين يقول...

أنا قلبى وقع
قولت طيب هتعملى ايه علشان تثبتى ان الجواب غلط
اصل مش توقعت ابدا ان الغلط فى فهم الحاجة وده تصحيحه سهل
انما الغلط فى فهم الحكومة الحادة مش بيتصلح

بعد الشر عنك

لك تحياتى

الطائر الحزين يقول...

يا خسارة
بجد يا الف خسارة

بقول لك ايه ما تعملى نفسك مش واخدة بالك وتروحى لهم وتقولى لهم انك اخوكى وشوفى هيعملوا معاكى ايه
وابقى كملى الحكاية

واى حاجة عاوزة تشليها هاتيها فى الأمانات

تحياتى

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

فرنسا
ههههههه
الجيش خسر كتيير
بس قولى لى بيعملوا استدعاء ليه
مش احنا واسرائيل حباب وبيعدوا حاجاتهم من عندنا ببلاش علشان خاطر الوسيط ابو قلب كبير اللى بينا وبينهم
لسه قرياه النهارده احمد عز بيتوسط للاسرائليين علشان قواطرهم تعدى ببلاش فى القناة
كنتى رحتى يا فرنسا
يمكن كان الحال اتعدل

غير معرف يقول...

توقعت أن يكون إسمك عصمت يا ختى يا فرنسا..
أخيك أبو خالد.

همسة قلم يقول...

ياخبرررررررر ياخالتو

طيب بجد موقف غريب جدا لو حصل لواحدة ..:)

الحمد لله انه طلع في الاخر استدعاء لاخوكي لكن لو كان بجد ياخالتو فرنسا كنتي هاتعملي ايه؟؟

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وانت من اهله يا احلي خاله

تصدقي بقي هما اللي خسرانين ، هايلاقوا زيك فين
حد يطول فرنسا بحالها تدخل الجيش
دي كانت الدنيا ظاطت وعم الامن والسلام الشرق الاوسط والبلاد المجاوره
واسرائيل اتعلمت الادب وامريكا لمت نفسها وروحت

وكانت هاتبقي نقطة تحول تاريخي في مستقبل المنطقة
هههههههههه

يلا الحمد لله انها جت علي اد كده

إضراب يقول...

إيه الحلاوة دي
بصراحة ولا حكايات ألف ليلة وليلة

ا بـن عــمــر يقول...

بجد موقف مضحك أوى
جزاكى الله خيرا

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى يقول...

و الله أنا مت من الضحك على رد فعل جارتكم .. و الله موقف طريف جدا

أنا قلت فى السويس عندكم بما إن المدينة تاريخها مشرف فى المقاومة .. يبقى بيجندوا شعب السويس كله من الجنسين .. و طبعا هايلاقوا فين أفضل من فرنسا اللى ليها فى الجبال علامات على رأى اللمبى عشان يستفيدوا بخبراتها فى المقاومة .. أنا قلت خلاص .. فرنسا هاتتجند .. و هابتدى أشعر بالأمان على مصر .. و هانستعيد القدس .. و نولع فى إسرائيل .. و مافيش أى سفينة أو فلوكة أمريكية حربية أو حتى مركب ورق أمريكى هايعدى من القناة .. و نفرض سيطرتنا على لبحر المتوسط و يبقى البحيرة بتاعتنا .. و كمان البحر الأحمر .. و نسمع عن أخبار الفتوحات فى أعالى النيل .. و ترسلى بعثات عسكرية إلى بلاد ما وراء النهر و بلاد الواء الواء .. و يستمر الزحف حتى بلاد الأندلس و تعدى مضيق جبل طارق (و نسميه مضيق جبل فرنسا) ..و تتوقف الجيوش عند جبال الألب و البرانس و بحر الشمال فى انتظار الإمدادات من عاصمة دولة الخلافة مدينة السويس العظمى .. لكن يا خسارة .. كل دة طلع أحلام

ghalia يقول...

هههههههههههههههههههه
أنا من الأول توقعت ان فيه حاجة غلط فى الموضوع
بس أحلى حاجة إنك صدقتى وتعاملتى مع الموقف كأنو حقيقى وحضرتى نفسك للأفارول والبيادة ههههههههههههههه
يا نهار أبيض يا فرسنا
كنتى حتبقى قمر فى الأفارول
يلا خيرها فغيرها بقى

غير معرف يقول...

هههههههههه
وانتى من اهله يا فرنستى

يخرب عقلك هو انتى بقى الى طلعتى السبب فى كل المصايب دى طيب مش كنتى تقولى
:)))))))))))

بس تصدقى بجد ياريتك رحتى يمكن كان الحال اتعدل
وكان حلم العسقلانى اتحقق
يااااااااااااه
احلام

بقلك صحيح
تعاليلى المدونه ومعاكى كام صندوق عصير من مخزونك
ولما تيجى هتعرفى ليه
:)))))))))

غير معرف يقول...

يا نهار يا فرنسا لو كنتى دخلتى الجيش بجد كانت مشاكلنا كلها اتحلت على الاقل هتوقفى الحرب اللى بين البلاد وبعضها وهترجعى الاسعار زى ما كانت وهتخلى الحراميه يبطلوا سرقه ونهب وكانت الحياه هيبقى لونها بامبى ايه ده ولا سوبر مان يقدر يعمل كده بس انا واثقه فيكى يا فرنسا وبركه انها طلعت غلطه وسلام اختك حنين القلب

مروة الزارع يقول...

هعهعهعهعهع
نيااااههههااااا

فظيعة

انا تخيلتك وانتى متكدرة فى الجيش ولابسة البيادة وحالقة زلابطة

جامدة يا فرنسا بجد

فرنسا هانم يقول...

استاذنا عصفور المدينه
انا اسمى نسائى
ولك حق تعتقد ان المشكله فى الاسم

فرنسا هانم يقول...

صاحب المضيفة
انا والله ما بيحصل من تحت راسى حاجه
دنا غلبانه
وربنا يسترها معانا جميعا

فرنسا هانم يقول...

حياة الأحلام
يارب تكونى دايما فى عضلات
وعضلات مفتوله كمان
كلمه فى سرك
واوعى حد يسمعنا
خالتك فرنسا برضه عضلات وبلعب كاراتيه
بجد والله
كنت زمان بتعلم كاراتيه
وسلامى لحماده عزو
ويخلفلنا ولد ويتربى فى عزه
انا مبسوطه انى اطمنت عليكى
هاروح اشوفك منزله حاجه جديده ولا لا

فرنسا هانم يقول...

عاشقه الفردوس
كانوا هياخدونى سلاح الصاعقه على طول
لما يعرفوا انى بلعب كاراتيه
وحافظه الكاته الاولى والتانيه
لكن
لبس الجيش
تفتكرى كان هيبقى جميل عليا ؟

فرنسا هانم يقول...

appy
لو هتطوعى
وهتكتبى اسمى
ابقى نقى لنا سلاح كويس
فى سلاح اقتصاد ؟؟؟؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

من القلب
انقلاب مره واحده ؟؟؟؟
لا
انا مش عايزه انقلاب
انا هعمل اعتدال
والحدق يفهم

فرنسا هانم يقول...

كاميليا
فعلا لو الحاجه فى فهم الحكومه
كان زمانى بغنى ظلموه
واعيد وازيد للسنه الجايه

فرنسا هانم يقول...

الطائر الحزين
بس انا شبهى حريمى
ومينفعشى اقول انى اخويا
والامانات بتاعتكم بترجع ولا لا
احسن انا عندى كام غويشه على حلق على خاتم
بس انا عارفه انكم امناء

فرنسا هانم يقول...

ام البنات
تعدى ببلاش ؟؟؟؟
ليه هى اسرائيل فقيره ؟؟؟؟
طب انا هلبد على شط القنال
وخلى جاجه تعدى ببلاش
هجيب كام عود دره والبد فيهم من بكره

فرنسا هانم يقول...

أبو خالد
زى الاستاذ عصفور ما توقع
ابو خالد انا ليه سؤال عندك ؟؟؟؟
ونفسى اسأله
ممكن
ولا مش ممكن
سمعتك بتقول اتفضلى
هو انت بتدخل باسم ابو خالد ولون الاسم ليه دايما اسود وكل ما اعمل كليك على الاسم علشان اروح مدونتك مدخلشى
نفسى ادخل مدونتك
ارجو الافاده

فرنسا هانم يقول...

همسة قلم
كنت هاعمل ايه ؟؟؟؟
صفا وانتباه
طبعا
وللخلف در
وسته استعد
ومخالى شل

فرنسا هانم يقول...

خمسة فضفضة
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
تصدقى لو اضمن ان ده يحصل
اتطوع من بكره فى الجيش وفى اى سلاح
وانا راضيه باى رتبه انشاله حتى لواء او فريق
ميهمش اناراضيه بنصيبى

فرنسا هانم يقول...

إضراب
الاعتصامات كترت
والاضرابات هتبداء
انصحك تتستخبى
او تغير الاسم

فرنسا هانم يقول...

ا بـن عــمــر
جزانا الله واياك كل خير

فرنسا هانم يقول...

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى
ايه الجمال ده ؟
انت خلتنى احس انى قوه عظمى
وان لى شأن كبير
لا
انا ابسط من كده بكتير
اصلا انا لو دخلت الجيش
افريقيا مش هتاخد فى ايدى غلوه
يعنى عبقال ما اشرب كبايه النسكافيه
وفى اخر شفطه تكون افريقيا تحت العجل
اروربا هتاخد معايا شويه وقت وهتحجر شويه
وعايزه منى ساعتين على الاقل
اما اسيا علشان المرحوم الاتحاد السوفيتى كان مغذيها اسلحه ممكن تقعد معايا يوم بحاله
وامريكا بقى دى الراس الكبيره
محتاجه منى قلم واحد
لانى هكون امتلكت العالم
وهاسلخ فروه راسها واخلى الكيلو منها بقرش واسحلها كمان وكمان

فرنسا هانم يقول...

ghalia
كنت انزل بتسريح وارجع بتسريح
واحلق راسى زيرو
وابقى فرنسا القرعه
كان العيال فى السويس يزفونى

فرنسا هانم يقول...

shayma
اجى على عينى
وليه المخزون
انتى شويه
نجيب من الطازه اللى عند البقال
وانا جايه اهه

فرنسا هانم يقول...

حنين القلب
مادام الثقه دى موجوده
انا لها انا لها
بس بلاش اقف خدمه انا بخاف من خيالى

فرنسا هانم يقول...

مروة الزارع
بجد كان شكلى حلو فى الظلابطه
انا مره شفت فيلم فيه واحد حلقه شعرها ظلابطه ومعجبتنيش
خايفه ابقى زيها

الـسـيـدة نـون يقول...

هههههههههههههههههههههههههههه
عارفة يافرنستى الغالية فكرتينى بايه
فكرتينى بعادل امام فى مسرحية شاهد ماشافش حاجة
لما جاله جواب انهم هيقطعوا الحرارة عن التليفون ولما راح علشان يشتكى
قالولوا ادفع الفاتورة الاول وبعدين اشتكى
راح دفع الاول وبعد كدة اشتكى
وقالهم انه هو اساسا معندهوش تليفون
معرفش ايه فى حكايتك اللى فكرنى بحالحكاية دى
بس افتكرتها وخلاص
سلام
اختك خيخة

MerMaid يقول...

هههههههههههههههههههههه

انا متخيلة جارتك وهي بتبصلك و بتشك فيكي

هههههههههههههههههه

معلش يا فرنستي
-------------------
بعد كدة لو سمحتي لما تنزلي بوست تبقي تقوليلي لاني باجي الاقي الاخوة المحاربين سبقوني
البوست اللي فات كنت رقم تسعين
:((

شيء مؤسف

ابقي تعالي زوريني انا حطيت موضوع جديد

:))

هتنوريني

و تصبحي علي خير يا فرنسيسة

3ala asm masr يقول...

أنا زعلت منك اوى يا فرنسا
كده مش عايزه تلبى نداء الوطن؟
وعايزه تدبسى اخوكى الصغير
كل ده عشان العجله
بس سيبك انتى
عامله أيه دلوقتى؟

Jana يقول...

جارتك الحاجة ظريفة جدا ..كنت متخيلة منظرها
:)
ربنا يفرحك دايما زى ما تدويناتك بتفرحنا
كل عام هجرى وانتى بخير

فرنسا هانم يقول...

بت خيخة وأى كلام
الحمد لله انها عدت وموصلتشى للدفع
كنت هدفع نص عمرى ويسيبونى

فرنسا هانم يقول...

MerMaid
خلاص اتفقنا
واول ما هنزل حاجه هقولك
بس كده يبقى انا بغششك
ولا ده مش غش ؟؟؟

Desert cat يقول...

انا فى الاول برقت عنيا وعملت كدا

وبعدين قولت يمكن فرنسا هانم اسمها متشابه مع اسم حد تانى
ايوا ما هو فى ساعات بيكون فى اسماء مشتركة زى صفا وولاء وامل وكدا يعنى
بس لما كملت البوست للاخر عرفت الحقيقة وطنط ام عبدو اللى وصلت الكلام غلط
معلشى يا جميل تعيشة وتاخدى غيرها

فرنسا هانم يقول...

3ala asm masr
لا
دلوقتى انا الحمد لله
بمب
لكن باقى على التلات شهور بتوع الفقرات شهر ونص

فرنسا هانم يقول...

Jana
وانتى طيبه وكل المسلمين بخير
بس تصدقى
الحاجه شكت فيا

فرنسا هانم يقول...

Desert cat
القطه معانا على الهواء
يا مرحبا يا مرحبا
وحشانى يا نانا
انتى عامله ايه ؟؟؟

دكتور حر يقول...

هههههههههههههههه

المشكله اني فعلا متخيل شكلك زي فرنسا هانم الحقيقيه اللي في الفيلم

والحمد لله انك مرحتيش

احسن مصر مش ناقصه
اه

ربنا يسترنا ويسترك
وطمنينا على جبسك فاضلك قد ايه

فرنسا هانم يقول...

دكتور حر
برضه دكتور محمد على الهواء يا مرحبا
ايه ده ؟
كل الحبايب هنا
انا فرحانه جدا
وعلى فكره
انا فكيت الجبس من بدرى
امال انت هنتنى على ايه
لكن الكسر الموجود فى الفقرات القطنيه انا مجبستهوش
ونصحنى الدكتور عدم الحركه الشديده او ركب سيارات قبل 3 شهور
فات شهر ونص
وباقى من الزمن شهر ونص
وانا فى اجازه طوال المده دى
يعنى من الاخر عوطليه

غير معرف يقول...

2eh ya faranca:
2eh el 3amayel deh bas,post gdeed mn 3'eer ama 2a3raf,mashy ya farnca ana ba2a hada7'alek el loman mesh el gesh,hahahaha
bgad zay el 3asal ana kont hasada2,asl wana fe 1 gam3ah wa7ed 2aly en el banat kaman betetganed o ana sada2t o 2a3adt 2a3ayat o 2a3ayat f walahy ana sada2tec enty kaman delwa2ty o kont mesh 3arfah hata3mely 2eh fel matab dah,yalla gat salemah ya 7adret el shawesh 3ateyah,hahahaha
yalla chao ya gamiel

دكتور حر يقول...

ألف مبروك يا خالتنا
لا والله أنا كنت فاهم ان ضهرك مجبس هو كمان

ربنا يتم شفاكي على خير ان شاء الله

مدحت محمد يقول...

ههههههههه
ضحكتينى
ست طيبة اوى
جارتك دى
ربنا يستر المرة الجاية متجيش تقلك جايلك جواب من امن الدولة
ربنا يستر
معتقدش هتخشى تمددى ساعتها
ولا تفكرى حتى
تحياتى

شقاوة شعب يقول...

طب بتقولى ليه يا فرنسا وبتفكرييهم ؟؟
اهم دلوقتى تطلع فى دماغهم ويقولوا هاتوا الستات ندخلهم الجيش
ويجوا بقى بتوع المساواة يقلولك ايوة عايزين ندخل الستات فى الجيش

ونضيع احنا بقى
وبعدين ايه البوست ده؟؟
تقصدى ايه من وراه ؟؟

عايزة يعنى تنكرى انك السبب فى كل الكوارث اللى حصلت دى

لا يا فرنسا لا

ده انا كمان هكشف للعالم المخدوع كارثة تانية ارتكبتيها

يا جماااااااااااااعة
فرنسا كانت قائد الطيارة اللى دخلت فى مبنى التجارة العالمى وفجرته

والكلام ده على مسؤليتى


تحياتى
شيماء

Doba يقول...

يا ختشى انا قلت يوم الوداع والوقت ضاع وهنيجى بالمنادييل نكفكف - حلوة نكفكف دى - دموعنا فى وداع الغالية فرنسا وهيه رايحة الجيش وفى الآخر يطلع أخوكى

يلا حصل خير ان شاء الله

ثم كل ده هيدبسوكى فيه لو مكنتيش روحتى الجيش ومسلمتيش نفسك للعدالة

متقلقيش هما لكل حاجة من اللى قلتيها دبسوا فيها حد خلاص بس انتى كده اديتيهم أمل فى انهم يقدروا يدبسوكى فى اى حاجة تحصل قريب

استخبى بقى يا فرنسا
--------------------

بالنسبة انك بتسألى عليا فى المدونة وانى بغيب كتير - انا بس بستمتع جدا بالقراية اكتر من انى اكتب ومش بكتب حاجة غير لما بتكون لمسانى ومسمعة وحاسة انى ممكن بمناقشة الموضوع ده أفيد وأستفيد بآراء الآخرين - فاكتبوا كلكم وتأكدو انى فى غاية الاستمتاع وانا بقرالكم كلكم

والنيسكافيه عند عم عبده البقال واى حد يزور اى مدونة النيسكافيه على حسابى يا اولاد بس متحفوش

يلا بمناسبة العام الهجرى الجديد
ان شالله محد حوش

كل سنة وانتم جميعا بكل الخير والحب
هبة

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

كدة انا اتخضيت فعلا
وابتديت افكر ممكن اعملك ايه يا شيخة
حمد الله على سلامتك وربنا يرجع اخوكي من الاستدعا على خير
والمقلب الجاي امتى ؟؟

مشروع انسان يقول...

ههههههههههه
كنا هنزعل اوى
وبعادك عن التدوين
طب الحمد لله جت سليمة
وفرنسا مشهتشك فيكى
ولا هيربطوا بينك وبين كوريا الشمالية
وخناقة 67 و 73
هيفضلوا زى ما هما
وامريكا مش هتلاحقق
جت سليمة الحمد لله

Omar... [ خروشات ] يقول...

فرنسا؟

بعد كل المصطلحات العسكرية اللى قلتيها؟ انا متوغووش منك

بدئت اقلق


انتى عرفتى كل ده منيين؟


تصدقى بالله؟ رجالة السويس فعلا فعلا كانو محتاجين كونتنر 40 قدم نظارات نظر،.....
اللى يتجوزك يا فرنسا موش محتاج حاجة من الدنيا
ولا حتى هيقف خدمة برنجى وكنجى وشنجى

ده هفطس من اول يوم... يفطس من الضحك طبعا
...............

بالامانة؟ جورج بوش فى المنطقة... ليكى علاقة بالموضوع ده؟

الواد ده نقره من نقرك من يوم المقابلة اياها

و بعدين انتى كده بتهزى

ههههههههههه

لالالا موش قصدى بتهزى حاجة وحشة

قصدى بتهزى الاستقرار و السلم العالمى فى منطقة الشرق الاوسط




قرى
اعترفى

هااااااااااااااا؟

فرنسا هانم يقول...

Sola
لا
انا ملحقتش ابقى الشاويش عطيه
ومش عايزه
سيب العيش لخبازه ولو اكل نصه
بس انتى طيبه قوى
برضه صدقتى لما واحد قالك البنات بتدخل الجيش ؟
البنات عندنا مش بتدخل الجيش
لا
بتتفرج عليه فى الافلام بس

فرنسا هانم يقول...

دكتور حر
لا هم طلبوا منى اعمل قميص جبس
او حزام عالى بحمالات
او اقعد 3 شهور بدون حركه جامده
انا اخترت السهل

فرنسا هانم يقول...

doha
امن الدوله ؟؟؟؟؟
ليه ؟؟؟
ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم

فرنسا هانم يقول...

شقاوة شعب
برضه يا شيماء تقولى كده على السر ؟؟؟؟
مش برضه الفتنه حرام
انتى كده فتنتى
وبما ان الموضوع انكشف
وخلاص
انا بقى هاعترف
شيماء الاستاذه بتاعتنا
وهى اللى جابت الطياره الورق وقعدت تدربنا عليها فى الصالون
وطول النهار نطير الطياره ونقول هيااااااااا

فرنسا هانم يقول...

Doba
سيبك بقى من عم عبده البقال والكلام الاونطه ده
انا كنت عندك امبارح ولقيتها ناشفه خالص
حتى الميه مفيش
ونزلت لعم عبده وسألته عنك وحاولت اخد منه النسكافيه
قالى
لما تبقى تجيب الحساب اللى عليها الاول

فرنسا هانم يقول...

nonoymm
لا
ده رجع من بدرى
الحكايه دى من كام شهر فاتوا
وعلى فكره
انتى كان ممكن تعملى حاجات كتير
اهمها
تطمنينى على اسراء

فرنسا هانم يقول...

امام الجيل
لا
خناقه 48 و 67 بس
لان
حرب 73 كانت حرب بمعنى الكلمه

فرنسا هانم يقول...

Omar... [ خروشات ]
الحاجات دى عرفتها لان لى اخوات رجاله فى الجيش
وطبعا انا عندى فضول شويه وبحب اسأل حبتين
اما عن جورج بوش
هو جاى تانى ورايا
ايه القرف ده
كل ما اروح مكان الاقيه لازقلى
سيبت بلدهم وجيت بعد الحوار اللى متمش
جه ورايا
اروح انا فين بقى ؟؟؟

Omar... [ خروشات ] يقول...

ملاحظة هامة


على فكرة انا باجى ااقرا عندك بدون ما انتظر تيجى تقرئى عندى او تعلقى

انا باجى ازور مدونتك محبة موش سد خانة لا سمح الله


لانى مؤمن ان التدوين موش زى ايام زمان لما كان عندنا بطاقة تموين و الست تستلف من جارتها كوباية زيت او باكو شاى لحد اول الشهر


لانى بصراحة بحس انى بتيجى تعلقى عندى بطريقة بار وعتب

كمان الصراحة و متزعليش منى؟..... انا بحس من تعليقاتى عندى انك بتتكلمى من فوق


لو ديموقراطية؟ متزعيش من ملاحظتى دى


تحياتى

عمر،

بحبك يامصر يقول...

ههههههههههههههه
هى وصلت لكده
يعنى ممكن الغلط واللبس يوصل لكده
لا بقه الواحد يخاف

Omar... [ خروشات ] يقول...

تصحيح



كمان الصراحة و متزعليش منى؟..... انا بحس من تعليقاتك عندى.... انك بتتكلمى من فوق

DR.HAMAS يقول...

هههههههههههه

كنتى ادخلى الجيش و علميهم الأدب

ده الجيش هيتعدل لو دخلتى يا أستاذة فرنسا

دول بقوا اى كلام خالص

محتاجين لواء أركان حرب زيك يعلمهم الانضباط

روحى روحى يا شيخة

قوليلهم انا جاية بدل أخويا

يلا

ربنا معاكى




د.حمـــاس

غير معرف يقول...

الاخت فرنسا
نحييكى على المدونه الجميله دى
وحزرى فزرى انا مين

Unknown يقول...

انا فعلا نفسي البنات في مصر يدخلوا الجيش
اهو ينشفوا شويه او على الاقل وهما ماشيين في الشارع هايبلسو ميري

ويبطلوا يصوتوا لما يشوفوا صرصار
انا بيتهيالي اي بنت لو طلع ليها اسد مش هاتصوت زي ما بتصوت لما تشوف صرصار
الحل هو الخدمه العسكرية
---

محدش يحدف طوب

دعوة الفردوس يقول...

ياحلاوه ياولاد

ايوه ياخالتو فرنسايه لو كنتي دخلتي الجيش
كنت جيشتي الجيوش وصفصفتي الصفوف
وضبطتي الضباط
و عاديتي العدو
واحلى حاجه
حكاية الزلبطوط دي ياجميل
كنتي هتبقى رهييييييييييبه


بس كان لازمك تاخدي العجله معاكي هناك
احسن دي فيها الطمع

ع العموم
طلعت اوت يادفعه
:))

khobayb يقول...

ههههههههههههه

الواحد افتكر انهم بدأوا يطبقوا المساواة بين الراجل والست ولا حاجة !!

برضه يا جدعان ، يقعدوا يقولوا مساواة

ووقت الجد ..

الاستدعا ييجي لأخوهم الصغير !

:)

شكرا على التدوينة الجميلة

السينيور يقول...

هههههههههه

طيب الحمد لله جات سليمة

ابقي خدى بالك بقي المرة الجاية

بوست رائع والله

Yahia يقول...

والله الجيش مش وحش وبيعلم حاجات كتتتتير وده اللي بحاول اقنع به كل أصحابي واخواتي اللي دخلوا الجيش بس مش مصدقني عشان انا اساسا مدخلتش الجيش بس برده مش مصدقني ..... الحمد لله انك بخير

سلام

رحــــيـل يقول...

فرنسا هانم

ياخبر اتارى كل اللى بيحصل ده بسببك ومن تحت راسك

لا لالا انا شايفه انك تستخبى ومتظهريش خالص فى مكان

مصر كلها بتدور عليكى لاء ده العالم كله
ههههههههه
على العموم حصل خير
خالص تحياتى وتقديرى

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

100 100
يا دفعة
1000
مبروك

Soooo يقول...

ياما كان نفسي اشوفك لما يقصولك شعرك وتبقي جندي مجند

بس ماتقلقيش .. في واحد صاحبي خاله يعرف صول في البحريه
هبقى اوصيه عليكي


سيبك انتي من كل الحدوته
انا بادخل على البلوج بتاعك مخصوص عشان اروق شويه بدل دمي مايتحرق واستمتع بمغامراتك مع العجله بتاعتك


سلاموووووووووووز

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

ونسيتى تقولى انك نمتى على انغام وائل كافورى انا بكره رايح على الجيش اشمعنى اتنين افرول يا فرنسا وطبعا لو رحتى الجيش حتكونى لوز قد الدنيا
-------------------------
خالتى صفقه سيد باظت حاولى تانى فى اسامه محمد كده الدورى حيضيع وحنبقى مضحكه للزملكاويه والدروايش وبدل العجله حجيب كرسيدس اخر موديل

فرنسا هانم يقول...

Omar... [ خروشات
من فوق ؟؟؟؟؟؟؟؟
الاخ عمر
معنى انى اكتب التعليقات من فوق
انى اعلى ممن اكتب له التعليق
هو ده المعنى اللى انا فهمته
ولا انا غلطانه ؟؟؟؟؟؟؟؟
على العموم انا هجاوب على اللى انا فهمته
اخى عمر
انا ابسط بكثير جدا جدا مما تتصور
ولا يوجد ما يستدعى ان اكتب من فوق ولا من تحت لاى مدونه
انا ازور مدونات لشباب وفتيات صغار فى السن
وازور مدونات لكبار فى السن
لا افرق بين هذه المدونه وتلك
ولا اجد نفسى احسن من هذا او ذاك
بالعكس هناك افضل منى بكثير جدا جدا جدا
ثم بعد ذلك
نقطه الزيت بتاع السلف
اخى عمر
انا عندما زرتك بعد زيارتك لى مباشره كنت انا اون لاين
وفور نزول تعليقك قرأته
ثم عملت كليك على الاسم ودخلت المدونه مباشره
وهذا مايحدث لى عاده عندما اكون اون لاين وياتى تعليق عندى
فاقوم بزياره المدونه تلقائيا
وخاصه اذا كانت من المدونات التى اعتز بها
سلامى
وبعدين اود ان تعرف ان مدونتك من المدونات التى افضلها
وانا ااسف جدا جدا
لكلماتك
وحزنت جدا عندما قرأتها
ارجو مراجعه افكارك تجاه فرنسا

فرنسا هانم يقول...

بحبك يامصر
يخاف من ايه ؟
هو اصلا محصلشى حاجه
وبعدين
لا للخوف

فرنسا هانم يقول...

DR.HAMAS
لواء اركان حرب بس ؟؟
ليه هو انا هبداء الطريق من اوله
لا طبعا
اقل من باش شاويش مش هاقبل

فرنسا هانم يقول...

Anonymous
بوش ؟؟؟؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

Mask
لا
لا
خالتك فرنسا هانم مش من النوع اللى بيخاف
صدقنى
مره من ست سنين لقيت نفسى فجاه وبدون مقدمات قدام الاسد
خفت طبعا لا
اتهزيت طبعا لا
جريت طبعا لا
خدت له صوره وهو فى القفص فى حديقه الجيزه ومشيت

فرنسا هانم يقول...

دعوة الفردوس
العجله لسه مرهونه
وقريب هفك الرهنيه بتاعتها
وانطلق
الى عالم المرح

فرنسا هانم يقول...

خبيب
لا
مساواه فى كل حاجه انما الجيش لا
وعلى فكره
لو الستات بتدخل الجيش
كنا دخلنا الجيش وسوينا الهوايل

فرنسا هانم يقول...

شاب مصري مفروس
سلامتك من الفرسه
وانشاله اللى يكرهوك هما اللى هيفرسوا

فرنسا هانم يقول...

Yahia
كويس انك مدخلتش الجيش وبتنصح اخواتك واصحابك
انا برضه هنصح اخواتى وجيرانى
اشمعنى انا

فرنسا هانم يقول...

ra7eel
انا كده كده مستخبيه
ومش هاخرج قبل شهر ونص
وبعدين لما الوقت يخلص
يسهلها ربنا

فرنسا هانم يقول...

عبدٌ من عباد الله
1000
شكر
و
100
مسا

فرنسا هانم يقول...

Soooo
سووو
كنت فين ؟؟؟؟
بقالى كام يوم بدخل مدونتك ومش لقياك
حمدلله على السلامه

فرنسا هانم يقول...

رئيس جمهوريه نفسى
هو انا كل حاجه لازم اعملها بنفسى
جهزت الصفقه بتاعه سيد معوض
وخليتها بيضه مقشره
ومعرفشى انهم ضيعوها
لا
انا غلطانه انى بعتمد على الجهاز ده
انا بعدين هخلص كل حاجه بنفسى للاخر