السبت، يناير 05، 2008

مبروك.....كسبنا مقعد فى مجلس الشعب

رهنت العجله بتاعتى
وخدت المبلغ بتاع الرهنيه واشتريت بيه حصانه
ايوه حصانه
لا متودوناش فى داهيه مش الحصانه بتاعه مجلس الشعب
قصدى حصانه مرات الحصان الفرسه يعنى من الاخر
وجبت لها كام لجام محترمين صنع فى الجيزه مع بردعه اخر شقاوه وجرس بتلاته نغمه وحميتها وسرحت لها شعرها وقصيت حوافيرها
وركبت لها بطاريه جنب الديل وشغلت ام بى ثرى
وكام فلاشر يمين وشمال
وخرزه زرقه علشان عين الحسود فيها عود
ومشيت العلع فى السويس
كل اللى ماشى واللى رايح يقول مين الفارسه دى
شجره الدر ؟؟؟؟؟؟؟
لا طبعا اصل القباقيب انقرضت
دى فرنسا هانم
المهم اخذت الحصانه
لا مش الحصانه مرات الحصان
هتودونا فى داهيه برضه
اخدت الحصانه بتاعه مجلس الشعب
الناس رشحونى ونجحت بدون تزوير ولا فتوانه
وطبعا انا كريمه قلت اشارك اخوانى واخواتى المدونين والمدونات فى الحصانه
قمت عملت تاج
وكل واحد يجاوب عليه ياخد الحصانه لغايه لما يخلص التاج وبعدين يرجعها
معلش علشان عايزين نرجع العجله
هى ايدى ورجلى بتحرك بيها فى اى مكان واى وقت نفاثه

طبعا من المفروض ان تكون مؤلفه التاج اول من تجاوب عليه
ولكن
لاننا فى مجلس الشعب
فيجب ان يرأس الجلسه اكبر الاعضاء سنا
واكبر الاعضاء عندنا اللى انا اعرفهم
الاستاذ وطنى
مينفعشى اجاوب قبله
وانا ادعوه لبدء الجلسه والاجابه على التاج

تاج

دخلت مجلس الشعب من اوسع ابوابه ايه هو رمزك الانتخابى المفضل ؟؟؟؟
كنت تفضل الدخول مستقل او تتبع حزب معين ؟؟؟؟
اذا دخلت مستقل هل توافق على التوقيع للحزب الوطنى بعد نجاحك كمستقل ؟؟؟؟
ايه اول حاجه هتعملها لنفسك ولاسرتك ؟؟؟؟؟
ايه المشروع اللى ناوى تعمله لاهل دايرتك ؟؟؟؟دون ذكر اسم الدائره ان اردت
قعدت فى المجلس جنب نائب مميز . من هو النائب ؟؟؟
قدمت سؤال للحكومه ايه هو السؤال ؟؟؟؟؟
طلب احاطه موضوعه ايه ؟؟؟ وبتقدمه لمين ؟؟؟؟
استجواب لاتنين من الوزراء موضوعه ايه ؟؟؟؟وبتستجوب مين ؟؟؟؟
هل انت مع الخصخصه ؟؟؟؟؟؟
هل انت مع قطع العلاقه مع اسرائيل ؟؟؟؟؟
هل تؤيد الحرب الحرب على العراق ؟؟؟؟؟؟؟؟
هل تؤيد مرور الامريكان فى القناه ؟؟؟؟؟؟
هل انت مشترك فى مؤامره كسر فرنسا هانم بالاشتراك مع ام دبوه ؟؟؟؟؟؟؟؟
بتمرر التاج ده لمين ؟؟؟؟؟؟؟؟
وانا عن نفسى اقدم التاج هديه لاول خمس تعليقات على تلك التدوينه
يعنى من نفسهم كده بعد عمنا وطنى يحضروا نفسهم لاستلام الحصانه
رفعت الجلسه
على ان تعود للانعقاد بعد فك رهنيه العجله
فرنسا هانم
السويس
فى يوم السبت الموافق فى المشمش

هناك 117 تعليقًا:

همسة قلم يقول...

هههههههههههههه

خالتي فرنسا انتي عسل والله :D

كده هتخوفي الناس من اول 5 تعليقات بس احنا مش بنخاف

ومش بنتكلم في السياسة

وبالتالى مش رادة على التاج رغم انى اول تعليق :P

بجد بوست دمه خفيف واسئلة في الجون زي ما بيقولوا :)

دمتِ متألقة دوما ياخالتو

خالد حفظي يقول...

سبحان الله .. أنا داخل والله أعمل حاجة للشغل فوجدت التدبيسة دي
الله يسامحك يا فرنسا هانم
انا والله مليش في موضوع التاجات ده
و انت كدة وضعتيني في موقف (بفتح القاف ) لكن أعمل ايه .. على رأي الست
حاضر يا ستي حجاوبه
...........
طبعا انا أشكر حضرتك على هذه ( العمة ) بكسر العين اللي انتي لبستهيالي بحكاية أكبر الأعضاء سنا دي ... أمرنا لله

خالد حفظي يقول...

الله يسامحك يا فرنسا هانم
انا والله مليش في موضوع التاجات ده
و انت كدة وضعتيني في موقف (بفتح القاف ) لكن أعمل ايه .. على رأي الست
حاضر يا ستي حجاوبه

بنت الصالحين يقول...

انا الرابعه
بحجز بس

Desert cat يقول...

تاج وسياسة
نياهاهاهاهااااااا
( ضحكة شريرة )
شكلك حزب وطنى يا فرنسا اعترفى

بنت الصالحين يقول...

حرام عليكى ياخالتى وانا بحجز المكان وماعرفش ايه اللى هيحصل للخمسه
يادى التوريطه

هههههههههههههههههه
خالتى ياخالتى ايه التاجات المؤلفه الصعبه دى

بس كده ترهنى العجله
مش هينفع كده ياخالتى

لالالا لازم النس تجاوب التاج ده بالعافيه علشان ترجع عجلتك ياخالتى الى ارض الوطن
:)


ربنا يكرمك ويسترها معاكى دنيا واخره:)

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى يقول...

بصراحة تاج .. محتاج حصانة عشان ما نروحش ورا الشمس

مروة الزارع يقول...

يا فرنسااااااااااا يا جامدةةةةةةةةةة اوىىىىىى

شوفيلك حتة تانية تروحيها والنبى

ورا الشمس اتملى خلاصصصصصصصصصص

mohand يقول...

لسلام عليكم

مش من اول خمس تعليقات

والحمد لله اني مش منهم

مبروك الفرسه
المهره يعني

عصفور المدينة يقول...

أنا الحمد لله بعيد عن خمس تعليقات بس حاخد التاج وحاقول صنع في فرنسا

Nada يقول...

ههههههههههههه
بوست دمه خفييييف اوى يا فرنسا هانم

سها السباعي يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
سها السباعي يقول...

اصل دي حاجات ماخدناهاش
ومش في المنهج
الدكتور لغى الفصل ده
ومش داخل في الامتحان

غير معرف يقول...

انا جديده فى عالم التدوين يافرنساممكن تحجزيلى مكان معاكوا بس مش فى الرد فى الفرجه بس على اللى هيحصل بعد كده؟؟؟؟؟؟؟

مشروع انسان يقول...

رنسا هانم
لا حصانة حصانة يعنى
فرسة :)
لا تاج جميل وسياسى جدا
وكمان عايزة اسم الدايرة
ماااااااااااااشى
عرفوا ياثروا فيكى بسرعة
عرفوا شعبيتك
ربنا يستر ومتحوليش للحزب الوطنى

رفقة عمر يقول...

بجد انتى دمك زى العسل بموت فيكى
الحمد لله بقا لينا واسطه فى مجلس الشعب طبعا انتى مش عايزة توصيه
انتى عارفه مطالبنا
منتظرة ردك على الاستجوابات

منوفيـــايــة يقول...

أيه يا فرنستى الكلام الجامد ده طب انتى ياستى واصله انما إحنا غلابة هنروح فين ونييجى منين بس خلاص بقالنا واسطه اهه عاوزه انا بقى أرخص توك توك المنوفيه السويس الصحراوى علشان الواحد مايزحمش الزراعى برضو

ghalia يقول...

ههههههههههه
الحمد لله انا رقم 18
مبروك على الحصانة
يلهوى حصانة مين
قصدى الفرسة طبعا متفهموناش غلط

فرنسا هانم يقول...

همسة قلم
حبيبتى
التاج ليس اجبارى
التاج اختيارى
فمدونه فرنسا
مدونه ديمقراطيه استراتيجيه حره متحده
ولا يهمك
نشوف اللى بعدك

šσяšαяαα يقول...

نحمد الله العلى القدير اننا من اصحاب التعليقات اللى عدت الخمساشر مش الخمسة بس
:))

التاج دا مكلكع اوى ولازمله دماغ جامدة عشان يترد عليه
دى حصااانة ياجماعة مش لعب مساكة:)

بس فعلا وحقيقى وفى الواقع انتى من اكتر الناس اللى بستمتع جدااا لما بشوف كتاباتهم وعديت دلوقت على البوستات اللى فاتتنى

انا كنت بغيبوبة باين عليا واللا ايه

وحمدلله على سلامتك من الجبس ..عقبال ماتشيليه كله وتقوميلنا بالف سلامة

معلش التهنئة متاخرة اعذرينى

وتوصبيحين على خيرون
:)

صاحب المضيفة يقول...

الحمد لله اني مش من أول خمسة

ده مش بوست

ده داهية تودي ورا الشمس

شكلك كده يا فرنسا عاوزة تودي عمنا الوطني في داهية

انا جاي أهدي النفوس طبعا


في انتظار التاج عند عمنا الوطني

سلام وخلي بالك من العجلة

فرنسا هانم يقول...

وطني
سيدى الفاضل وطنى
قبل الرد عليك قرأت اجابتك على التاج
وفعلا
كان عندى حق فى اختيارك
اشكرك على الرد

فرنسا هانم يقول...

عاشقه الفردوس
انت الاولى بعد اعتذار همسه قلم

فرنسا هانم يقول...

Desert cat
اقسم بالله اننى
لا انتمى الى الحزب الوطنى ولا اى حزب
انا مستكل
لا
مش موتوسيكل
مستكل
يعنى فيات مستكل
كله شغل عربيات

فرنسا هانم يقول...

Desert cat
اه نسيت
انتى المرشحه رقم اتنين
اليكى الميكروفون
قصدى اليكى التاج

فرنسا هانم يقول...

عاشقه الفردوس
اشكرك على مساندتى فى مسئله رجوع العجله
بالرد على التاج
وبعدين انا ماكنشى قصدى
هى جت فيكى
اعمل ايه ؟؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى
معلشى يابن حجر
انت المرشح الثالث
نصيبك كده

فرنسا هانم يقول...

مروة الزارع
مروه
انتى المرشحع الرابعه
ازاى معرفشى انا
اليكى التاج

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
فرنسا هانم يقول...

mohand
منهم يا ريس
انت المرشح رقم خمسه
اليك التاج
واحسبها كويس
عاشقه الفردوس تعليقين بتعليق
ووطنى تعليقين
لا يحسبوا
لان التاج اليه من البدايه
هو رئيس المجلس
وباعتذار همسه قلم
اتدبست يا ريس

فرنسا هانم يقول...

عصفور المدينة
قدها وادود يا استاذنا
اشكرك على الاستجابه

فرنسا هانم يقول...

Nada
شكرا يا ندى
زياره سريعه دى ؟؟؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

سها
يمكن المنهج اتغير
او
اتلغى اساسا

فرنسا هانم يقول...

Anonymous
اتفرجى براحتك
ومن المقصوره كمان

فرنسا هانم يقول...

امام الجيل
امامنا
مين يقدر يؤثر على فرنسا
طول عمرى دماغى ناشفه
ومش سهل حد يؤثر فيا
انا
لم ولن انتمى لاى حزب
لان الساحه فارغه

فرنسا هانم يقول...

رفقة عمر
طبعا عارفه المطالب
وانا من موقعى هذا
ومن مكانى هذا
اقول
المطالب تحقيقها
يستلزم هزه ارضيه قوتها 9 بمقياس ريختر للهزات
بس مش هزات فيفى عبده

فرنسا هانم يقول...

مستجدة
اول طريق السويس بس
علشان التوك توك ممنوع منعا باتا فى السويس

فرنسا هانم يقول...

ghalia
الله يبارك فيكى
ويكرمك بحصانه
لا
مش فرسه
قصدى تنجحى فى الانتخابات وتدخلى المجلس

فرنسا هانم يقول...

ŞoŖśậŖấầ
وانتى من اهلون
يا سارتون
وشكرا على التهنئه
وعبقال ما تهنينى كده
لما الكسر بتاع الفقرات القطنيه يلم
وارجع
العب مصارعه
وهوكى الجليد
انا مجهزه كام قالب تلج فى التلاجه النو فروست ام بابين

فرنسا هانم يقول...

صاحب المضيفة
لا والله
انا اروح قبلهوبعدين عمنا الوطنى جاوب على التاج
وكانت اجاباته هايله

غير معرف يقول...

farancaaaaa:
ana geet met2a7'ar o mesh le7e2t akoon mn awel 7'amas motasabqeen,2asdy awl 7'amas mo3aleqeen bas dah 3'asb 3any o enty 3arfa ba2a fro2 el tawqeet been masr o usa
el mohem ana harod 3al tag dah o 2amry lelah bas rabena youstor o amd el dalwah mesh yewadeny fe dahya
1-bosy ya sity ana el rabz el 2ente7'aby beta3y haykoon 3alam masr ,2a3mel 2eh ba7ebaha awy.
2-taba3a2 ya farance had7'ol k 7ezb mostaqel o akoon tabe3a leh isa mn gamal el 2a7zab elly fe masr awy hatba3 wa7ed fehom
3-la2 taba3a2 ya benty dah mafesh 7ezb bakrahoh ad el 7ezb el watany,rabena ya7'dak ya gamal ya moubarak.
4-mesh ha3mel 2ay 7aga wala l nafsy wala l 2ahly,ha3mel 7agat kteer l 2ahl dayrety.
5-well isa ana harasha7 nafsy l dayret madenet nasr o awel 7aga ha3melha heya eny ha7awel 2a3mel malga2 lel 2aytam o dar moseneen 3ala mostawa 3ashan el nas deh betes3ab 3alaya awy o ha7'aleh magany\
6-mesh ba7eb 2a2eod gamb 7ad 3ashan el amrad o kaman kolohom 7emeeeer.
7-ha2ol lel 7okomah so2al wa7ed bas ma3aneeh kteer awy,ha2olohom LEH KEDAH
8-shoufy ya faranca ana law 3amalt 2e7atah hataleb b sheel 7osny mobarak mn el 7okm o ha2demo leh sha7'seyaa2
9-bosy ya faranca ana mesh fakrah 2asma2 el weozaragh 7'ales bas ana akeed hastagweb wazeer el ta3leem o ra2ees el wozarah.o has2olahom leh beydamaro masr o masr 3amaletlohom 2eh we7esh,o 3ashan 2eh 2e7na balad mota7'alefah o leh mesh yetawar nezam el ta3leem
ama ra2es el wozarah has2aloh howa leh mesh bey3ayen 7ad gedeed o el nas 3afenet mn koty ama ba2alha ktyeer wozarah.
10-2ayna3am ana ma3a el 7'as7'asah
11-walahy ana ded 2at3 el 3elaqat ma3a israel ma7na 3amalna ma3ahom 2etefaqeyet camb david so metsal7een ma3ahom 2aslan yeb2a leh ba2a ne2ate3hom badal ama na7'od mn 7'brethiom o homa 3ala fekra sha3b zaky geda2.
12-no comment 3ala 7arb el 3eraq,bas homa elly 3amalo keda fe nafsohom o ana shakly keda hatdereb law 2olt enohom 7'ano nafsohom.
13-may3ado ya3ny howa 2eh el moshkelah ya3ny ya farnca ma7na 7'adna menhom kol el 3adat el zeft mn 7'amra o diso gat 3al 7agah elly betgeeb floos o newa2afha.
14-ana el zabat el ragel elly kasarlek reglek dah 3ashan ya3melek keda o 2edeto 2 dollar,lol
bahazar taba3a2
15-walahy ana 2aslan mesh ba7eb amarar el tag l 7ad bas hafakar
salam ya gamiel

حياة الأحلام يقول...

السلام عليكم

ازيك يا خالتى فرنسا وحشانى بجد اوى اوى ومتشكره جدا على سؤالك عليه وأسفه لتأخيرى فى الزياره والتعليق بس قريت كل البوستاتك

ومبروك الحصانه طبعا مش حصانه مجلس الشعب

بس سيبك انتى بوست وتاج فى الجووووووووووووون

الواحد يجاوب حقيقه ويروح ما يعرفش فين

لا بجد جميل أوى

تحياتى ليكى يا أجمل خاله

غير معرف يقول...

لااااااااااا
يا فرنستى انتى كده دماغك رايحه فى سكه الى يروح ميرجعش وانا محذراكى.. من اول قلم هعترف على طول هو انا حمل بهدله
بس تعرفى دانا لو معايا الحصانه الى هى "الفرس" يعنى دى كنت سويت الهوايل
يعنى كنت لميت الى قدرت عليه وهربت بره البلد ولا حتى ممكن مهربش ..اروح اعيش مع بتوع الحصنه الى زى مهم اصلهم عايشين عيشه فل مش هم اصحاب الحصانه "الفرس" يعنى بيعملو كده
ايوة منا هفهمك
هما اصلهم بيخصخصوا ا ا قصدى بيبيعوا الفرسه والحاجات دى لو اصيله بتجيب شىء وشويات
يووه شكلى لبخت
فرنستى خلى بالك ده هوا قلم
:)))))))))))))))
دمك زى السكر يا جميل

فرنسا هانم يقول...

Sola
ياستى انا بشكرك جدا على تكرمك بالرد على التاج
بس انتى فعلا مبتحبيش تقعدى جنب حد ؟؟؟؟؟
على فكره
كنت عايزه اسئلك عن احوالك
عامله ايه دلوقتى ؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

حياة الأحلام
شفتى المدونه نورت ازاى
كانت ضلمه من غيرك
انتى فعلا نورتيها
عامله ايه دلوقتى ؟؟
صدقينى انا زعلت قوى لما دخلت عندك ولقيتك تعبانه ؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

shayma
بتبعينى بقلم يا شيماء
يابنتى القلام بالهبل
والصين عامله اقلام رخيصه وتفضى تترمى على طول
كنا زمان بنغير الانبوبه بتاعه القلم
دلوقتى بنرمى على طول
وانتى لو خدتى قلم
ارميه طوالى
سلام يا اجمل شيماء

غير معرف يقول...

farancaaa:
ya fande, 2ah ana fa3lan mesh ba7eb 2a2eod gamb 7ad 7'ales,o ana el 7amdo lelah lesa mokta2eba bas isa soon kol 7aga hatkoon tamaam

فرنسا هانم يقول...

Sola
انا بدعو الله ان كل حاجه تكون تمام فعلا
وترمى الاكتئاب فى عرض المحيط الاطلنطى
وتضربيه بالشلوت كمان

دكتور حر يقول...

يدوبك فاتنتي الخمسه الأولانيين

معلش
انا اليومين دول اصلا
الله أعم بحالي

الواحد كان فين في المدونات وبقى فين

باين يا خالتوا ان الدنيا غير مكنت متصور خالص

الواحد كان عايش في أوهام تغيرت وتبدلت بعد لما نزلت الشارع

انا بس لي تعليق على بند في البنود
أتمنى ان موضوع الخدمات ده يتلغي خالص من فكر الناس عن عضو مجلس الشعب
نفسي فعلا في كده

لأن يا جماعه توزيع الأدوار شيء في غاية الأهميه

الوحده المحليه لها دور
والمجلس المحلي
والمحافظ
والوزارات
والحكومه

احنا بقى عندنا فكر ان عضو مجلس الشعب هو المفروض يعمل كل الحاجات دي

والحزن الوطني عندنا هو اللي بدع الموضوع ده عشان يداري على خيبة النواب ويشتري الأصوات

فبالتالي يا ريت ي خالتو نغير الموضوع ده

ربنا يكرمك يا رب
ويتم شفاكي على خير

الطائر الحزين يقول...

تقصدى اول خمس تعليقات من الأول ولا من الأخر


وبعدين

مفيش حاجة كدة للفقراء والمساكين؟؟؟؟؟


تحياتى

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هيييييييييييه الحمد لله انا رقم واحد بعد الخمسين

يبقي فلت من التاج

علي راي سمباتيك :
التاج ممنوع والزعل مرفوع
هههههههههههه

الربان يقول...

فرنسا هانم ...تحياتي

السادة الاعضاء تقدموا باستجوبات بعدد شعر رأسهم... عايزين يعرفوا كيف
يتم تدخل خارجي ( فرنسا)...

تحياتي و تمنياتي.

همسة قلم يقول...

ياخالتو فرنسا مش تزعلي مني

انا مش اقدر على زعلك ابدا .. التاج فوق راسي وجوة عيوني :)

اوعي تزعلى مني بجد:(

Empress appy يقول...

يا نهار ابيض عليكى انتى ناويه تودى المدونين فين بالتاج ده الحمد لله مكنتش من الخمسه بس الاحلى اللى عاوز يستخبى يجى عندى الكوكب اصلها ملبسانه فى حيطه جامده هههههههههههههه

الـسـيـدة نـون يقول...

فرنستى الغالية
اولا بدأت اشك فيكى
حسيت انك مزئوئة علينا
وانك مخابرات مش عارفة ليه
عموما انا نويت اجاوب بصراحة
اول سؤال

دخلت مجلس الشعب من اوسع ابوابه ايه هو رمزك الانتخابى المفضل ؟؟؟؟
عندى رموز كتير عجبانى يعنى ممكن اطؤرح كام رمز والناس تختار اللى عاجبها
يعنى مثلا عندى رمز القصرية
ورمز البامبرز
والخازوق
والكنجارو
وكل رمز من الرموز دى بتعبر عن حاجة معينة جوايا بس مش هينفع اقولها

تانى سؤال
كنت تفضل الدخول مستقل او تتبع حزب معين ؟؟؟؟
اكون مستقل


تالت سؤال
اذا دخلت مستقل هل توافق على التوقيع للحزب الوطنى بعد نجاحك كمستقل ؟؟؟؟
لا لا اوافق


رابع سؤال
ايه اول حاجه هتعملها لنفسك ولاسرتك ؟؟؟؟؟
هاشترى شقة ببلكونة وكرسى هزاز ثابت

خامس سؤال
ايه المشروع اللى ناوى تعمله لاهل دايرتك ؟؟؟؟دون ذكر اسم الدائره ان اردت

عايزة اعمل مدرسة من كى جى وان لحد الثانوى
ويكون ملحق بها دار ايتام
ومدرسة لمحو الامية
ويكون فيه مطعم الناس تيجى تاكل كل يوم فى اى وقت اللى هى عايزاه وببلاش
وابنى عمارات كتير اوى وتكون متشطبة تشطيب كويس وفيها فرش كويس واخلى الناس اللى مش لاقية شقة تاويهم اخليهم ياخدوا شقة
حاجات كتيييير اوى فى دماغى هاعملها
كلها تتعلق بمساعدة الاخرين


سادس سؤال
قعدت فى المجلس جنب نائب مميز . من هو النائب ؟؟؟
شاهيناز النجار قبل ما تتجوز وتقعد فى البيت

سابع سؤال
قدمت سؤال للحكومه ايه هو السؤال ؟؟؟؟؟
الناس تعبانة ليه؟
رغم انكم بتحلفوا انكم عايزين تريحوها امال هما ليه تعبانيين


تامن سؤال
طلب احاطه موضوعه ايه ؟؟؟ وبتقدمه لمين ؟؟؟؟
اساس معرفش يعنى ايه طلب احاطة

تاسع سؤال
استجواب لاتنين من الوزراء موضوعه ايه ؟؟؟؟وبتستجوب مين ؟؟؟؟
الوزرا هما حبيب العادلى وزير الداخلية
وهاقوله انت ليه اسمك مش على مسمى
وتانى وزير
هو عزوز فخد الجمل
قصدى اسمه ايه ده حاجة الجمل كدة بتاع التعليم
وهاقوله
هو انت عايز ايه بالضبط من العيال

عاشر سؤال
هل انت مع الخصخصه ؟؟؟؟؟؟
لو الخصخصة لمستثمرين مصريين
اه معاها
ولو الخصخصة هتوفر فرص عمل اكتر للشباب
اه معاها
غير كدة انا مش معاها

السؤال الحداشر
هل انت مع قطع العلاقه مع اسرائيل ؟؟؟؟؟
ايوة ايوة ايوة
انا مع قطع العلاقة مع اسرائيل
انور السادات لما عمل معاهدة السلام
كان القصد منها السير على مبدا صباح الخير يا جارى انت فى حالك وانا فى حالى
ماعملهاش علشان نروح عندهم ويجوا عندنا وتبقى الحياة بمبى
ماعملهاش علشان نحط ايدنا فى ايدهم ونعمل بيزنس
دول اسرائيل
يعنى هنلاقى فى كل بيت فى شهيد مات برصاصهم
فى ام قلبها اتحرق على ابنها وفيه زوجة اترملت وفيه عيال اتيتمت
وفى ارض اغتصبوها ولاد الكلب
ازاى نحط ايدنا فى ايدهم
ازااااااااااااااااى
انا بكره اسرائيل
وبحتقر اى مصرى بيحط ايده فى ايدين واحد اسرائيلى لمجرد انه يزود عدد ملياراته فى بنوك سويسرا وينسى تاريخهم الاسود معانا
ايوة انا مع قطع كل العلاقات اللى بينا وبين اسرائيل


السؤال الاتناشر
هل تؤيد الحرب الحرب على العراق ؟؟؟؟؟؟؟؟
لا طبعا لا أؤيد

السؤال التلتاشر
هل تؤيد مرور الامريكان فى القناه ؟؟؟؟؟؟
لو مرورهم مافيهوش اى ادنى اذية يمروا بس بشرط يدفعوا قيمة المرور بالجنيه المصرى
واى حد يمر فى القناة يدفع بالجنيه المصرى
وبكدة الطلب على الجنيه المصرى هيزيد
وبالتالى هترتفع قيمته
وهتترد فيه الروح من تانى

السؤال الاربعتاشر
هل انت مشترك فى مؤامره كسر فرنسا هانم بالاشتراك مع ام دبوه ؟؟؟؟؟؟؟؟
لا والله انا ماشتركتش يافرنستى الغالية
تلاقى البت دوبا هى اللى اشتركت


السؤال الخمستاشر
تمرر التاج لمين
مش هامرره
انا هارجعهولك تانى يا فرنسا وانتى اتصرفى فيه


بس خلاص
انتهى
سلام
اختك خيخة

فرنسا هانم يقول...

دكتور حر
ابن اختى الحبيب
انت كلامك منطقى جدا
وعلى حق
ولكن
جرى العرف على تحميل العضو كل ما ذكرت
وهذا بالطبع
لايمكن تغيره بين يوم وليله
الا
وما ادراك ما الا
الا اذا قامت الحكومه بتذليل جميع المشاكل لدى الناس وبالتالى لا يلجاء المواطن الى الاعضاء
ويتركهم ليقولوا نعم او لا
وبالطبع سيقولون نعم
ادعوا من الله
ان يذلل كل عاقبه تقف امامك
وتحياتى

فرنسا هانم يقول...

الطائر الحزين
اقصد اول خمس تعليقات من الاول
وبعدين الفقراء
انا منهم
حد عنده حاجه لينا ؟؟؟؟؟؟؟
فين ام الابناء ؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

خمسة فضفضة
يا حبيبتى حتى لو فلتى المره دى
المره الجايه مش هتفلتى
لكن
انا عندى راى للاخوه والاخوات اللى مش متقبلين التاج ده لانه سياسى
مش لازم ان الواحد لما يتكلم يشتم الحكومه
ممكن يكون دبلوماسى فى رده
وبعدين
لما نمسك التاج
انا اظن ان الاجابه عليه سهله
ومفيهاش اى حاجه خارجه
والكلام الموجود فيها
بيتكلموا عليه فى جميع وسائل الاعلام
وتحياتى لكى

فرنسا هانم يقول...

الربان
ارجو اعاده السؤال
لانى مش فهماه

فرنسا هانم يقول...

همسة قلم
لا والله انا مش زعلانه منك
لكن فاتك انك تأخرى ترتيبك فى التعليقات الى السادس
وتخلصى من المطب ده
لكن
انا اللى مقدرشى على زعلك
انتى عارفه انا بعزك اد ايه
سلامى يا قمرايه

فرنسا هانم يقول...

appy
انا اللى ناويه اودى المدونين فين ؟؟؟؟؟
ولا انتى اللى بتلمى الناس فى الكوكب بتاعك وتبلغى عنهم
بس اسمعى
احجزيلى اودتين وصاله فى الكوكب
ويكونوا بمنافعهم
وبحرى
وبعقد دايم
مش عقد مؤقت
ومقدم حنين الله يسترك

فرنسا هانم يقول...

بت خيخة وأى كلام
طلب احاطه
هو طلب يتقدم به مجموعه من الاعضاء لمناقشه قضيه ما على وجه السرعه
ويقوم الاعضاء بالامضاء عليه فى الجلسه
ووزير التعليم
اسمه يسرى الجمل
وانا اشكرك على تطوعك بالرد على التاج
وعلى فكره
انا كنت شاكه فعلا فى البت دوبه

دعوة الفردوس يقول...

انا اول مره اجي المدونه رغم اني كنت بشوف اسمك كتير جدا في كل المدونات الصديقه


بس بجد
سكره
عايزه افعكش شويه في باقي المدونه وابعديني عن التاج

انا بمتحن

سلاموز

شهيدة يقول...

سلام عليكم

اول مرة ادخل مدونتك

بس واضح ان اسلوبك مميز ... قريت اول بوست كتبتيه في المدونة

واعتقد ان السرد اللي سردتيه عن العرسان وتقشير البصل كل البنات مرت بيه ولو كان ماليش دعوة بالموضوع لكن مش لازن تنسي موضوع الزواج ده وتشيليه من بالك

على كل حال... انا مش مصرية لكن بحب مصر جدا وبحب اهلها

وكمان انا من اكبر المعجبين بعبلة كامل... بالفعل ممثلة رائعة

بالتوفيق ان شاء الله يا خالتي فرنسا

وان شاء الله ححاول على طول ازورك واقرا جديدك
تحياتي

`~MnO YeNSa! ~` يقول...

استمتعت بالبلوق و كل البوستس وايـــــــــد .. شكرا لكلماتك

dr. Ahmed Sakr يقول...

ما شاء الله عليكى

قدرتى توصفى الحال اللى موجود بالظبط

ربنا يحفظك ويصونك يارب

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

اولا السلام عليكم ورحمة الله
وعام هجري زي الفل على المسلمين كلهم
ثانيا شرفتيني ونورتي مدونتي الممتواضعة بزيارتك واتمنى تزوريني على طول
بالنسبة لعكروتي اسراء هطمنك عليها بس في المدونة بتاعتي عشان تيجي تاني
موضوعك هايل وواقعي جدا جدا وكان نفسي اخد التاج دة احله
باذن الله اول ما اطمئن على اسراء اكون حوزت على موافقتك واحله مع تاج حبيبتي عاشقة الفردوس ويارب

يسيبوني اربي عيالي بعد ما اجاوبه

3ala asm masr يقول...

يعنى أرجع من الامتحان القيكى رهنتى العجله
أنا من البدايه قلت أمتحان الفرنساوى ده وشه وحش
أه والله وشه وحش
بما أنك دخلتى المجلس وكده كده العجله اترهنت فأنا من موقعى هذا
بناشد السيده فرنسا صاحبة القلب الكبير
أن تطالب بأصلاح أحوال التعليم فى مصر وأن تطالب أيضا بألغاء ماده اللغه الفرنسيه من قسم اللغه الانجليزيه اللى هو احنا يعنى
عشان أنا مبحبش الفرنساوى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كانت معكم هند عمار من أمام مدرج 5 كلية الاداب جامعة طنطا

فرنسا هانم يقول...

فعكشى براحتك خالص مالص
وبعد ما تفعكشى سكى الباب وراكى
شرفتينى بزيارتك
وربنا معاكى فى الامتحانات

فرنسا هانم يقول...

دعوة الفردوس
الرد اللى فوق ده بتاعك بس اسفه نسيت اكتب الاسم

فرنسا هانم يقول...

شهيدة
تحياتى الى كل لبنان
واهل لبنان
وانا مستنياكى تشرفى بلدك التانى مصر بعد لبنان عن طريق فرنسا
لغبطنا الدول كلها فى بعض
قصدى عن طريق مدونه فرنسا هانم

فرنسا هانم يقول...

`~MnO YeNSa! ~`
مرحب بالكويت وباهل الكويت
نورتى المدونه
والساقع قدامك اتفضلى
والحلو كمان

فرنسا هانم يقول...

الحشرى
اشكرك يا حشرى
ونورتنى جدا

فرنسا هانم يقول...

nonoymm
حبيبتى الغاليه ام اسراء
كده مش عايزه تطمنينى على اسراء
طيب يا ستى
انا هنزل بليل اجيب كام كيلو برتقال
واجى ازورها فى المدونه بنفسى
سلام يا قمر
والف سلامه للكتكوته اللى حبيها قوى قوى

فرنسا هانم يقول...

3ala asm masr
ازيك يا هند
اخيرا خلصتى امتحانات
عايزه اطمئن
ايه الاخبار ؟؟؟
وعلشان تعرفى معزتك عندى
انا هطالب بمسح الفرنساوى من عندكم مسح
على فكره انا كمان ماكنتش بحب الفرنساوى
ورغم كده سميت نفسى فرنسا
تحياتى

فرنسا هانم يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Desert cat يقول...

gmlانا المرشحة التانية
ده ايه التدبيسة دى بقى دى بقى دى
حاضر يا قمرى اصلا انا مش اقدر ارفض لك ترشيح

Unknown يقول...

تاج جامد جدا واسلوب حضرتيك رائع في عرضه بس اشمعنا يعني حضرتيك سيبتي مصر كلها وجبتي الحصانه من الجيزه انا احتج كده لان انا من الجيزه وبطالب باستجواب فوري
ربنا يبارك في حضرتيك وجزاكم الله خير

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

بصراحه جامد موت التاج ده والنبى يبقى اديه ليه قريب علشان حترشح محليات بجد كخطوه اولى يا فرنسا هانم
للوصول لمجلس الشعب
ثانيا ارتحتى وقفتى الصفقه بتاعت اسامه محمد ووليد السيد ادينا خسرنا الكاس

عبدالرحمن الشافعي يقول...

السلام عليكم
أنا طبعا ما قرأتش البوست
مش رخامة
لا
علشان انا عندي إمتحانات
إدعيلي
إهىء إهىء إهىء
عندي بعد 8 ايام
تحياتي لكي
سلاموووووز

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فرنستى الجميله

بجد موضوع حيوى وصياغتك له خرافة
فعلا خفة دمك مش على حد اثابك الله عنا خير الثواب
زى مانت كده بتسرى عنا بخفة دمك
عرفت انك بتسالى عليه انا جيت اقولك انى الحمد لله
كنت عاوزه رايك فى التدوينه الجديده الى مش عاجبه بعض الناس
ولو معجبتكيش
مش مشكله اختلافنا فى الراى لا يفسد الحب بينا قضية

مش كده ولا ايه

مدحت محمد يقول...

الخالة فرنسا
كل سنة وانتى طيبة
مبروك الحصانة
لا متفهمنيش غلط مش الحصانة
بتاعت مجلس الشعب
دى اصلا نقمة مش نعمة
انا قصدى الحصانة
اللى ببطارية دى
دايما بوستاتك دمها زى العسل
الحقيقة
الحمد لله انى وصلت متاخر
وعسى ان تكرهو شيئا
سلاموز

رحــــيـل يقول...

فرنسا هانم

ايه التاجات الجامده دى

هههههههه الحمد لله انى جيت فى الاخر
ربنا يعينهم بقى اللى يجاوبوا عليه

تحياتى لكى وتقديرى

نقطة مية يقول...

عزيزي صاحب المدونة
عزيزتي صاحبة المدونة
========================
نتشرف بدعوتك لافتتاح
دار الكتب
هي حلم صاحب البوابة الذي تحقق
طريقة مبتكرة لتوثيق الكتب العربية و نشرها بين الناس بكل سهولة و يسر والدمج بين دور النشر المختلفة لسهولة البحث لاي قارىءوالنشر لاي كاتب
الافتتاح يوم الخميس 10-1-2008
في مكتبة البلد 31 شارع محمد محمود امام الجامعة الامريكية
الساعة السادسة مساءا
يلا نشارك مصطفى فرحته بتحقيق الحلم

DR.HAMAS يقول...

ههههههه

بجد بوست فى الجون


و الأسئلة ممتازة جدا جدا

بس هتودى أول خمسة ف داهية

الحمد لله ان انا ال 85

ده ربنا بيحبنى على كدة


ههههههه


ربنا يكرمك


د.حمـــــاس

ftataljanna يقول...

فرنسا هانم

ازي حضرك ده بداية

ثانيا بقى
مدونتك حضرتك عسولة جدا جدا وانا كمان عرفاها من زمان بس للاسف لما عرفتها كنت فى فترة امتحانات وبعد الامتحانات كان فيه شوية مشكلات ودلوقتى انا برضه فى امتحانات

المهم انى كنت عماله ااجل الكومنتات لحد لما افضى ولما لقيت مفيش بد وشكلى مش هافضى ابدا علشان اكتب لك كومينت محترم قلت اخلصي يا بنت بقى وروحى


حضرتك عسولة اوى و زى السكر :)

انا ماليش في التاج ده خالص لانى ولا اعرف حاجة عن مجلس الشعب ولا اعرف اسم ولا عضو هناك :)

ياريت حضرتك تشاركي معانا فى حل مشكلة صديقتي وحبيبتى فى مدونة شارك همومك
http://moshkela-w-7alaha.blogspot.com/

الربان يقول...

تحياتي

اوضح لك ما قصدت قوله و معذرة ان كان تعليقي في المرة السابقة غير واضح..

حضرتك بتتكلمي عن مقعد في مجلس الشعب
و بما انك اختارتي اسم " فرنسا هانم" فقد حصل لبس لدي السادة الاعضاء بالمجلس
و تتوهموا ان دخول فرنسا الي مجلس الشعب
يعد تدخل من جهة اجنبية في اعمال المجلس
فتقدموا باستجوابات و طلبات إحاطة..


تحياتي و تمنياتي بدوام التوفيق.

مروة الزارع يقول...

اية ياستى

هو رهن العجلة يجى على نافوخى انا

خدى تاكسى على حسابى ياستى وتعالى

وحشتينىىىىىىىىىىىىى

Unknown يقول...

رجعتي العجله ولا لسه شكلك هايتقبض عليكي قريب
و ماحدش هايضمنك
تاج جميل يا قمر

حاول تفتكرنى يقول...

ربما تكون الكلمات قليلة ، ولكن فانتازيا الحرف ملئت بملايين المعاني بين حرف التاج

تحياتي

فرنسا هانم يقول...

Desert cat
قطتى الجميله
اشكرك جدا جدا على الاهتمام
وده برضه العشم

فرنسا هانم يقول...

الفاتح الجعفري
لا انا جبت الحصانه من السويس
وده برضه ميمنعشى انى بحب الجيزه
علشان احنا ايام الهجره كنا مهجرين فى الجيزه
وبلتحديد فى وراق العرب

فرنسا هانم يقول...

رئيس جمهوريه نفسى
اليك التاج
مش هيغلى عليك ابدا
وانا بدهولك من دلوقتى
اما الصفقه
فانا عملت مجهود خرافى
لغايه لما جبت سيد معوض

فرنسا هانم يقول...

عبدالرحمن ياسين
ربنا معاك فى الامتحانات
لكن ابقى طمننا عليك

فرنسا هانم يقول...

ام الابناء
ولعى انت بس على كوبايتين شاى من اللى وصى عليهم سلامه
ولو الطائر موجود يبقى تلاته شاى
وانا قادمه اليكى
فرافيرووووووووو

فرنسا هانم يقول...

doha
بما انك سويسى
اديت صوتك لفرنسا ولا لاء
اكيد اه
مانا عارفه
ان انا ممكن اعتمد عليك

فرنسا هانم يقول...

ra7eel
حظك جه كده
وده مش معناه ان الخمسه المختارين
مجبرين على الاجابه
لا
دى حريه
وانا ديمقراطيه
لكن
اللى مش هيجاوب
باب زويله لسه موجود

فرنسا هانم يقول...

نقطة مية
اعلان مدفوع الاجر

فرنسا هانم يقول...

DR.HAMAS
ياسيدى
ماحنا هنا فى داهيه
جت على الداهيه التانيه

فرنسا هانم يقول...

ftataljanna
ايه النور ده
فتاه الجنه بحالها عندنا يا مرحبا يا مرحبا
هو حد ميعرفكيش
لكن انا ملاحظه انك مقلله فى كتاباتك
وزياراتك
حتى للمدونات الاخرى
وانا هاروح للينك اللى انتى كتبتيه واشوف الحكايه ايه

فرنسا هانم يقول...

الربان
اشكرك على الاهتمام
واعاده السؤال
واجابتى عليه
انا طبعا مش عبيطه ولا هبله انى ادخل مجلس الشعب المصرى باسم فرنسا
انا دخلت باسم فرنسا وانجلترا واليابان لاغراض الصناعه فى تايوان

فرنسا هانم يقول...

مروة الزارع
طيب كنى ابعتى مع التعليق عشره جنيه
ولا كلام اونطى وخلاص ؟؟؟؟؟؟
انا برضه مقدرشى اتاخر عنك

فرنسا هانم يقول...

EmY
الراجل اللى رهنتها عنده بيأجرهالى بالساعه

فرنسا هانم يقول...

حاول تفتكرنى
ده كلام كبير قوى يا عمنا
وفانتازيا الحرف دى انا مش قصداها
لكن عموما
مابين سطور كلماتك الكثير
والكثير
تحياتى وشكرا على الزياره

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً يقول...

خالتي فرنسا

مبروك الحصُانه

والتاج الجامد ده

ومستني رد حضرتك عليه

موضوعي الاخير ايام من امتحاناتي

فرنسا هانم يقول...

الجمعاوي الاصيل
حظك انا كنت اون لاين
ورحت مدونتك من طريق مختصر
سعدت بزيارتك

بحبك يامصر يقول...

الحمد لله جيت متأخر بعد الميه حلو دايما كده اجى متاخر بس كويس كل تأخيره وفيها خيره
المهم بوست عسل بجد وفكرته هايله
وانا كده متابع من اول يوم لدوخولى عندك

فرنسا هانم يقول...

بحبك يامصر
اهلا بيك ويارب تكون متابع دايما
ونورت المدونه
ولو حتى بعد الميه
مش مهم

walaa يقول...

بجد انت دمك خفيف والله ربنا يكرمك انا المد لله تعليق 109
يعنى عبال التاج لما يجى عندى يكون حسنى مبارك مات ومصر اتحررت قولى يا رب

Unknown يقول...

مش معقول عبقريتك دى ؟ صدقينى انتى خسارة كبيرة للأدب الساخر و الله ما باجلمك

بس انتى عايزة تختصرى فى البوست شوية

و تسمحيلى بأه بالمساحة الأعلانية دى ؟
ماشى يا ستى متشكرين :)))))))

-----------------------

صاحب ابوابةhttp://elbawaba.blogspot.com/ يدعوكم لحضور حفل أفتتاح دار النشر الخاصة به، حلم شاب تحقق بأمكانيات بسيطة و تجربة تستحق التشجيع فى أنتظاركم يوم الخميس 10 \ 1 \2008 --31شارع محمد محمود مكتبة البلد امام الجامعة الأمريكية

son's egypt يقول...

السلام عليكم
بصراحة بوست تحفة
بس كان بودي ان اجاوب عن التاج
ولكني امتنع عن التصويت دون ابداء الاسباب

فرنسا هانم يقول...

walaa
بس ممكن التاج برضه يلف ويجيلك

فرنسا هانم يقول...

عاليا حليم
ياستى باشا انا اشكرك على الكلام الجميل ده
وبعدين انا موافقه على الاعلان ده
من بدرى
وتحت امرك
انتى وصاحب البوابه

فرنسا هانم يقول...

son's egypt
لو قريت التدوينه كويس
تعرف انك مش من اللى هيجاوبوا
وبرضه من غير ابداء اسباب

mohamed يقول...

شوفى يا فرنسا هانم أدامك اللة تعالى لنا , أنا بحب الكوسة , ومبحبش أدخل مع حد, بدخل اى مكان لوحدى,وأحب أعمل مشروع مهم هو حلة محشى ورق عنب مع سلطة الزبادى ومفيش مانع فى حتة لحمة نص كيلو من غير دهن , وانا بحب الفصفصة مش الخصصة لانى بحب أحصل على أقصى جدوى أقتصادية للحاجة الى دافع فيها فلوس ,أما بالنسبةلدول ودول فمنهم للة ,اما بالنسبة للعراق فأنا مش عارف هو دلوقتى بقى فية كام عراق ولا تم ضمة لدولة تانية كمخزن بترول , اخيرا هديتى ليكى قباقب بفردة واحدة

`~MnO YeNSa! ~` يقول...

اللــــــــــــه اللــــــــــــه
على قولتكم تحفة ..مشالله

يمكن انا الاولى من الآخـــــــــــر :)

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

تصدقى بالله مشغول جداً بقالي فترة
و آسف جداً على غيابي عن هنا
قريت كل اللي فاتني
و جاوبت التاج بعد ما أخدته من قطة الصحراء و مستني رأيك
:)