الجمعة، نوفمبر 16، 2007

هارون الرشيدى جاى يطلب ايدى

من حوالى سبع سنين كانت لسه خالتنا سنه 2000 جايه طازه بنار الفرن وكان ليها شنه ورنه

جات خالتى ام عربى عندنا البيت

وام عربى جاره لينا فى مساكن فيصل

جات وزى عادتها قعدت على الارض وهاتك يا شاى فى شاى فى قهوه فى شاى فى بلح فى عنب فى اى حاجه تتحط قدامها الفرامل عندها ضعيفه قوى وباين مفيش فرامل خالص

الصنيه دى تتحط والتانيه تتشال وهى فاتحه بقها على طول

المهم انها بصراحه كانت نفعانا والنافع ربنا

اى حاجه تايهه من السوق او شحه تلاقيها عند ام عربى وبالكوم كمان

ايام ازمه السكر من سنين

كانت ام عربى عندها شوالات

تقولشى مصنع

المهم

خالتى ام عربى خادتنى على جنب وقالتلى ليكى عندى عريس بس ايه لقطه

ولازم تحلي لى بقى

قلت لها بقك ايه يا ام عربى ؟ ده انتى فضيتى التلاجه

وبعدين عريس ايه ؟ انسى الموضوع ده

قالت لى انسى ازاى مش تسمعينى الاول

ده عريس سعودى يابنت

قلت لها سعودى ؟ وايه اللى رماه علينا ؟

قالت لى نصيبك وجالك يا فرنسا

طبعا انا للامانه ماكنتش قفلت دماغى من ناحيه الجواز زى دلوقتى انما الحكايه كلها معجبتنيش

وخلصنا الكلام

لفت الوليه الارشانه على اختى الكبيره وعلى اخويا وملت دماغهم بحكايه العريس المتحين

قعدوا اخواتى يلفوا على يمين وشمال

لغايه لما وافقت

وحددنا ميعاد للتعارف

جه الكابتن

ودخلت اسلم عليه واشوفه

لقيته راجل سنه معقول كان حوالى 40 او 42 سنه

وانا كنت 32 سنه

قعد عمنا ابو الكباتن عمده السعوديه يتكلم عن الفلوس

انا مش عايزكم تجيبوا قشايه انا هاخدها بشنطه هدومها والمهر اللى انتوا عايزينه انا موافق عليه

انا عندى ايش وايش وايش وايش

حسسنا ان احنا شحاتين

وانه جاى يدينا حسنه ويسدد ديونا المتلتله ويجيب لنا هدوم بدل الهلاهيل اللى عندنا وكان ناقص يجيب معاه لحمه علشان الحرمان اللى شافه فى عيونا

انا طبعا مسحوبه من لسانى

قلت له انا محاسبه فى شركه محترمه ومرتبى محترم وصعب انى استقيل من شغلى

انت ناوى تعيش فين ؟

قالى هعيش فى السعوديه طبعا والمرتب بتاعك ده انا مستعد اديلك شهريا خمس اضعافه

لغايه كده وانتهت المقابله ولسه الموضوع منتهاش

قعدت مع ام عربى وجبت قرارها وعرفت هى اتعرفت على السعودى ده ازاى

الحكايه ان ام عربى تعرف واحد بيشتغل فى السعوديه وده صاحبه وجه مصر علشان يتجوز مصريه وام عربى رشحتنى ليه وعرفت انه متجوز اتنين من السعوديه وانا كنت هتلت معاهم

تانى مقابله

جه صاحبنا ومعاه هدايا وطلب ميعاد لكتب الكتاب

سئلته

انت متجوز ؟

اتلجلج وبعدين قال الشرع مدينى حق اتجوز اربعه

قلت له لكن انت مجاوبتنيش

قالى متجوز اتنين وعندى اولاد منهم ولكن انا مقتدر وده شرع ربنا انا ليه اربعه وما ملكت يمينى

قعدت ادور على حته فى قفاه تنفع للضرب وبعدين سكت ولو اخواتى مش موجودين كنت رقعته حته علقه

زمان والله كنت بتعلم كاراتيه

يعنى ممكن كنت اعجنه واخلى وشه زى قفاه

وكل ده علشان كلمه ما ملكت يمينى

قلت له

ما ملكت يمينك ده كان زمان اول الاسلام وده علشان الجاريه اللى كانت بتخلف كانت بتبقى حره وابنها حر وده علشان محاربه العبوديه

انا شايفه ان الموضوع ينتهى على كده هارون الرشيدى مات من زمان ومتنساش تاخد هدياك معاك

خرج صاحبنا من الباب وهو بيلعن ام عربى واليوم اللى شاف فيه ام عربى

مش عارفه

الجماعه دول فاكرين انهم يشتروا الناس بفلوسهم ولا ايه ؟؟؟

هناك 78 تعليقًا:

الطائر الحزين يقول...

فرنسا

مين هارون الرشيدى ده

اوعى تكونى بتلمحى للخليفة هارون الرشيد

المهم

شوفى يا ستى انتى فعلا فاتك نصف عمرك هو مش النصف بالضبط بس يعنى حوالى كدة

ازاى ما تقبليش الفرصة الثمينة دى الراجل جاى وكله تفاؤل علشان يتزوج مصرية

منهم لله اللى اعطوهم احساس اننا شحاتين وبيترموا تحت رجليهم علشان يشتغلوا باى ثمن

بس انتى ما قلتيش انتى رفضتى علشان هو متجوز اصلا ولا علشان طريقة الكلام عن الفلوس والعنجهية

متقوليش التنين خلصوا على بعض

عاوز اجابة واحدة

صانعة الحرية يقول...

هههههههههههههه
ما شاء الله عليكى يا فرنسا
اسلوبك رائع
يشد لقراه المقال حتى النهايه

بس فعلا هارون الرشيد كان خليفه عادل وكان بيخاف ربنا مش زى ما الاعلام شوه صورته


والحمد لله ان ربنا خلصك من الراجل بتاع ملكت يمينه ده
وكمان من ام عرب
وسعيده انى اتعرفت على مدونتك

غير معرف يقول...

ليه كل العنت ده من الخليجين

لكن الصورة ليست سوداء على طول الخط

لكن هناك دائما الأبيض والأسود في كل مكان

دمت بخير

Unknown يقول...

فرنسا يا اكتشاف رائع اكتشفته بالصدفة
جزبتنى فكرة مدونتك و احييكى عليها
اسلوبك شدنى اقرا المقال للنهاية بدون ملل و لا أقوم أروح اعمل حاجة و ارجع تانى و لا حتى اشرب سفطة شاى و انا بقرالك

انا متأكدة انك عندك موضوعات كتيرة من الى تكشف الحقائق الى تغيظ دى و تنطبق عليها شر البلية ما يضحك

و عايزة أقول مش الى جايين علينا من السعودية بس هما الى فكرين اهل العروسة شحاتين و الله يا بنتى باسمع حكايات عن ولاد بلد تخليكى تبكى ع الجدعنة الى راحت

نفسى يا بنتى ابطل اكتب شعر فى الحب و مش عارفة كل يوم اسمع حكاية فى الحب و الجواز تحسسسنى انى باكتب شعر فى الموت لكن يظهر دى طبيعة باه مش حنعرف نتخلى عنها بسهولة
بس تعرفى انا ححاول اتمرن اتخلى عنها من متابعتى لمدونتك

سلام يا قمر يا ابو دم خفيف :)))))))

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فرنستى الى زى العسل والكر للمكر بجد كان نفسى اكون اول تعليق ولكن سبقنى طائرى الحبيب
عموما فى بيتها برده
بجد مقدرتش امسك نفسى من الضحك اسلوب غايه فى الروعةفى سرد الاحداث وخصوصا وانتى مش لاقيه حته فى قفاه تضربيه عليها يله حصل خير
تعرفى انا بقيت دلوقت قبل ماعمل اى حاجة فى برنامجى اليومى افتح المدونه بتاعك وابص عليها

نيجى بقى لسى روميو وارد افريقا وهارب من الحديقة على راى زينات صدقى
الحق مش على شوال الفلوس المتنقل الى كان جايلك ده ومتصور هو وامثاله من الخليجيين انهم هيشترو مصر بالى فيها بفلوسهمومش كده وبس لا دا عليهم امرنا وعلينا طاعتهم
جتهم ستين الف خيبه عليهم وعلى المصريين الى ادوهم الفرصه لكده
ويجيهم ويحط عليهم لانهم ما بيراعوش ربنا فالى بيتجوزوهموالحمد لله انك كنتى عاقله ومسكتى اعصابك ومتهورتيش عليه
يله منه للى كلت دراع جوزها

ايا كان سب رفضك له فانت عملتى الطيب انك رفضتيه

ملحوظه بالنسبه لهارون الرشيد ده كان خليفه عادل جدا وكان له فتوحات كثيره جدا وكان يغزو عاما ويحج عاما وفى عهده كان عهد رخاء للمسلمين
يا رتنا كنا فى عصره
يله مطولش عليك قولى طول
ربنا ينتقم من كل ظالم جبار
ولكى منى الف سلام وتحيه
يا سكرة المدونين والمدونات

اختك فى الله
ام الابناء
راجية عفو الله

ا بـن عــمــر يقول...

ههههههههههههه

جزاكم الله خيرا على الكلام الجميل

مدحت محمد يقول...

هو انتى رفضتى عشان قاللك ماملكت يمينى
حسيتى انك هتبقى جارية عنده
حقك طبعا
ترفضى
وكمان كان بيكلمكو على اساس انه
جاى يجبى عليكم
وبيتعالى برضه حقك
ترفضى
وكمان متجوز اتنين
برضه حقك ترفضى
وكمان هتعيشى برة مصر
حقك
لا مش حقك بقى
ده انتى اكيد
كنتى هتبقى قريبة من سيدنا النبى
بس قدر الله وماشاء فعل
وعسى ان تحبو شيئا وهو شر لكم
ومحدش يعرف الخير فين
ياللا تح
لا استنى
بقلك عايزك تكلميلى الست ام عربى
لو لسة ربنا مديها الصحة
تشوفلى واحدة من اسبانيا
وربنا يكرم يمكن الاقيلى وظيفة محترمة هناك
سلامات

رفقة عمر يقول...

هانقول ايه دة قدر البنت
بيمر عليها ناس غريبه وعجيبه
بتيجى ناس ممكن تعقدك من نفسك وتكرههك انك اصلا طلعتى بنت
ربنا يبعت ليكى فارس الاحلام اللى يستحقك بحق ويسعد به قالك
وهذا ليس على الله بعزيز

حبة حاجات (ايمان) يقول...

للاسف مهو دا الواقع اللى محدش يقدر ينكره
وحالات كتير كل يوم نسمع عنها
انا مش عارفه ليه اد كدا البنت المصريه رخصت

اعذرينى انا والله بقول كدا من قهرتى

ربنا يعينا

رحــــيـل يقول...

فرنسا هانم
تحياتى ليكى على اسلوبك وعلى طريقتك الجميله جدا
اما بقى بالنسبه لموضوعا لجواز فبجد انا بستغرب ليه الناس بتحشر نفسها فيه وتكون شايفه عريس مناسب كأن هما اللى هيجوزا مش البنت
بجد بجد الله يكون فى عونا مسيبوا كل واحده على راحتها

وبعدين انا شخصيا مش بحب الزواج من غير مصرى مش عارفه ليه وخصوصا بقى السعوديين
لاء وكمان متجوز اتنين
كويس انك خلعتى منه
الواحده يااتجوز جوازه عدله يامتتجوزش احسن
بلا هم

سلام ياخالتى

Desert cat يقول...

يا فرنسا هانم هو حد برضه يرفض عريس من السعودية
فكرتينى مرة كان خالو فى اجازة هنا هو اساسا عايش فى السعودية من زمان اوى وبينزل اجازة فى الصيف بس المهم الراجل السعودى ده نزل مصر فى الفترة اللى خالو فيها هنا وجه زارهم هو وابنه انا بئه رايحه هناك ولا فى دماغى الهوا والاقيه بيقوله مين ها الجمرة اللى دخلت الحين ... خالو قاله دى بنت اختى ... قالوا والله زينه نحنا بدنا نصاهكو خالوا افتكر عايز يجوزنى ابنه مثلا ... الا الراجل فاجأه انه هو اللى عايز يتجوزنى .... كان رد فعل خالو قاله دى لسه طالبه واحنا مش بنجوز بناتنا وهما لسه بيدرسوا ده غير ان ابن خالتها متقدم لها واهلها موافقين عليه ... الراجل الحيزبون رد عليه وقاله والله هى الخسرانة ده انا كنت حعمل لها العمايل واسوى لها الهوايل بس هى اللى ما الها حظ .... ده احنا طلعنا فينا شبه من بعض انا وانتى شكلنا حنبقا صحاب اوى

Unknown يقول...

انت رائعة يا فرنسا
معلش مش لاقيين حاجة نعملها غير اننا نقول كده
كان نفسنا نيجي نخدم معاكي وندور على حتة في القفا
يا ست الستات كلهم يا فرنسا
تعرفي أم عربي دي .. دي شخصية لازم تتحط في الحياة المصرية، اسلوبك، وطريقتك وسخريتك عاملين زي الكوكتيل الجميل
دائما زائر .. ما تحرمناش من زيارتك وهاتي معاكي بلح، ألا انتم كنتم طالعين الأرافة؟

فرنسا هانم يقول...

الطائر الحزين
انا بصراحه ولعت ودمى فار لمل قال وما ملكت يمينى
وصدقنى طريقته فى الكلام كان فيها جهل وتعالى
عامل زى ما يكون تاجر مواشى
جاى يشترى سخله

فرنسا هانم يقول...

صانعة الحرية
انا اللى سعيده بيكى وبمعرفتك
وفعلا هارون الرشيدى كان حاكم عادل
لكن مجرد تشبيه للجوارى
شكرا على زيارتك
وابقى اعمليها على طول

فرنسا هانم يقول...

صاحب المضيفة
دى مش عنت ولا حاجه
ومش كره ولا حاجه
ومش حقد ولا حاجه
انا مقولتش غير احداث مريت بيها
خلجيين ايه بقى اللى انا انعتهم ؟
وبعدين
حضرتك مصرى ؟

فرنسا هانم يقول...

عاليا حليم
انا قمرايه ؟
امال انتى تبقى ايه ؟
انتى فعلا كلامك ودمك شربات مكرر
وعسل نحل
انا هاروح مدونتك واشوف شعرك واحكم عليكى بنفسى
ومعلش انى مخلتكيش تشربى الشاى
لما تيجى عندى مره تانيه فى المدونه
اطلبى 2 شاى على حسابى
انا فعلا مبسوطه جدا بزيارتك

فرنسا هانم يقول...

راجية عفو الله
ام الابناء
انت الاول الطائر الاول
حقيقى فى بيتكم
ووجودك فى مدونتى لهو شرف كبير جدا
تعرفى يا راجيه عفو الله
انا بحبك موووووووووت
وكلامك قريب جدا من كلامى ومن تفكيرى
وانا عارفه طبعا حقيقه
الخليفه هارون الرشيدى
وعارفه ان فى شخصيات بيوصل عنهم كلام غير حقيقه افعالهم
لكن
منظر الجوارى فى الافلام
وهو جاى يقول ما ملكت يمينى
خلا فى تشبيه
مستنيه المدونه بتاعتك
علشان اروح اغير جو فى المدونه بتاعه اختى
مع الف وخمسميه وواحد وتسعين سلام

فرنسا هانم يقول...

ابن عمر
شكرا على مرورك

غير معرف يقول...

للاسف الشديد يا خالتى فى بعض ضعاف النفوس الى فى مصر والى بيسافرو بره بيدو انطباع لذكايب الفلوس دى انهم ممكن يشترو اى حاجه فى مصر بفلوسهم
والصح فعلتى بلا جدال

فرنسا هانم يقول...

doha
ام عربى يا بنى زى الحيطه
وربنا مديها الصحه
ولو عايز عروسه ؟
هى شغاله دلوقتى فى السودانى
لا مش السودانى ابو قشر والكلام ده
لما الجنيه السودانى ولع
بقت بتوفك راسين فى الحلال فى السودان
واهه تشرب من ميه النيل قبل ما توصل عندنا
اما دول اوربا
فهى مخصماهم

فرنسا هانم يقول...

رفقة عمر
الجميله العزيزه
انا متشكره على زيارتك وعلى دعائك
وده مش جديد عليكى
وفعلا معاكى حق فى ساعات ناس يخلوكى تكرهى نفسك
لكن الواحده الجدعه
وهى عند موقفها السليم
تمشى فى الحديد

فرنسا هانم يقول...

حبة حاجات (ايمان
البنت المصريه غاليه وهتفضل غاليه
وراسها عاليه للسماء
فى نماذج طمعانين فى بنات مصر
علشان بيشوفوا عنهم فى الافلام المصريه
لكن الحقيقه
ان البنت جامده وهتفضل جامده

فرنسا هانم يقول...

ra7eel
للاسف الشديد قوى قوى
ان الناس اللى حوالينا بيبصوا للجواز من نظره غير نظره البنت خالص
الناس دول
اما الاب
اوالاخ
او الام او الاخت
او اى قريب جدا
هما بيبصوا بس لستره البنت
وان ده كويس
لكن بيبصوا
للعيشه لا
لحاجات كتير لا
يبقى ليه التدخل

فرنسا هانم يقول...

Desert cat
بصره

دا احنا طلعنا فى الهوا سوا
اشطه على عيونك يابت يا قطه
بس تعرفى
بجد بجد
كان نفسى ارقعه قلم على قفاه
كنت هنسيه يروح على انهى قاره

فرنسا هانم يقول...

يوميات عيل مصري
مكناش طالعين القرافه ولا حاجه
ام عربى ماكينه فرم
سبعه وسبعين حصان
اى حاجه تتحط قدمها مفقوده
وعلى فكره الست دى كريمه جدا فى بيتها
لما حد يروح عندها تقدم له من كل صنف وصنف
واحنا طبعا مبناكلش زيها
لكن تاخد حقها

فرنسا هانم يقول...

رئيس جمهوريه نفسى
السيد الرئيس
مش بس
اللى بيسافروا هناك لا
الافلام بتاعتنا ماليه الدنيا هناك
هما عارفين عننا اكتر ما احنا عارفين عنهم
علشان كده الواحد يشوف بنت مصريه بشكل ما عجبه
يخطف رجله على مصر
يشترى واحده من السوبر ماركت ويجى

Coca يقول...

اكتشفت ان ناس كتير اوي فاهمين مللك اليمين دي غلط
حتي بعض المحترمين من الازهر من موضحنها لينا ودا بيشوه صوره الاسلام ادام ناس كتير اوي
بس البوست حلوه اوي والمدونه كمان لذيذه يا خالتي ههههههههه
انا بالنوسبخ للاخ السعودي
فاعتقد ان المصرين اصبحوا وكانهم شحاتين امام العرب اجمعين

عصفور المدينة يقول...

طبعا الناس قبلي دافعوا عن الخليفة العادل هارون الرشيد رحمه الله
وانت أكدت نفس الدفاع وإن الصورة جاءت من الأفلام
لكن بغض النظر عن موضوع ملك اليمين اللي هو مممكن يكون سبق لسان من أخينا العريس
أنا ضد أساسا الزواج من الخليجيين حتى لو من غير تعدد وإن كنت رأيت حالة واحدة ناجحة ولكن الغالب مهازل وذلك لوجود عنصر المادة في الموضوع كما أشرت أنت

ويؤسفني يا أستاذة أن أكيد هذا الرجل لقى عروسة وزي ماهو عايز للأسف الأسيف

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فرنستى الجميله
وانا كمان حاسيت ان فى شىء بيربطنى بيكى

وانى اعرفك من زمان برغم بعد المسافه
الى بيننا بس عارفه من فتره كده حصل لى موقف ضايقنى مش عارفه ليه خطرتى فى بالى ساعتها بس بعدها هديت يمكن زى ما قلتلك انك قريبه منى يمكن

لى الشرف طبعا انك تحبينى
فالارواح جنود مجنده من تعارف منها ااتلف ومن تنافر عنها اختلف

ان شاء الله ربنا ييسر كل امر عسير
وتيجى لى قريب

تقبلى اولا احترامى لك
على ردودك الغير خارجة عن حدود الموضوع المناقش

ثانيا عندى سؤال واضح ان لكى بى سابق معرفه لانك فى اول تعليق لى عندك
كنتى عارفة مسبقا انى زوجة الطائر
معلش طولت عليكى
بس الكلام معاكى له طعم اخر ولا اريده ان ينتهى

ام الابناء

راجيه عفو الله

دكتور حر يقول...

فرنسا هانم

اعملي حسابك كل كام بوست كده تحطيهم في كتاب مجمع

حقيقي اسلوب رائع

انتقاداتي للموقف مكرره مما سبق ممن علقوا قبلي

أشكرك على البوست الجميل
ودمت بخير

فرنسا هانم يقول...

coca
منورانى جدا يا كوكا
وفرنسا اتشرفت بوجودك
واعملى حسابك
لما اجى مدونتك
اشرب كوكا
قصدى
كوكاكولا

فرنسا هانم يقول...

عصفور المدينة
طبعا يا استاذنا للاسف الاسيف ان صاحبنا العريس بفلوسه اللى هى اساس كل حاجه فى الزمن ده
يقدر يلاقى واحده
وعشره
واكيد زى ما حضرتك اشرت انه لقى مطلبه
استاذى الفاضل
تواجدك عندى له مزاق خاص
اشكرك جدا
على هذا الشرف

فرنسا هانم يقول...

ام الابناء

راجيه عفو الله

هاتى ودنك
هاقولك على سر
واوعى حد يعرفه حتى جوزك الطائر
فيكى من يكتم السر
=
شوفى يا حبيبتى
قبل ما ادخل عالم التدوين
قريت مدونات كتير
وعشت هذا العالم
حتى اذا دخلته كانت عندى خلفيه عنه
وفى حاجه عايزاكى تعرفيها عن فرنسا
لو نزلت اى ميدان اما ان اكون قده او اتنحى عن النزول نهائيا
فقبل عمل المدونه
قريت مدونات زى الرز
وعرفت اسماء كتير
ومنهم الطائر الحزين
وراجيه عفو الله
التى انتظر مدونتها
كما
اننى عرفت
مدونه عصفور المدينه
وتابعتها جيدا
وغيرها لمده شهر
كنت قد تعلمت عمل اشياء كثيره فى المدونات
وعلى فكره يا اختى
بجد والله
محدش علمنى اى حاجه فى الموضوع بتاع التدوين ده
عرفت عنه فعلا من اناس
ولكن
مررت بالتجربه
بعد ان شربت كأسها بنفسى
وعلمت نفسى
وفى انتظار
ترشيحى
لجائزه نوبل
الى هنا
نتوقف عند الفاصل
ولنا لقاء اخر باذن الله
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

فرنسا هانم يقول...

دكتور حر
وجودك حتى ولو بدون اى تعليق
من دواعى سرورى
وكتاب ايه يا دكتور
فرنسا هانم
بتتعلم على ايدك
وايد مدونين اكفاء
مثل عصفور المدينه
والطائر الحزين
ويوميات عيل مصرى
وقطه الصحراء
وبت خيخه
وامال والام
والباحث عن الحقيقه
والقنبله القادمه راجيه عفو الله
ودوحه
وابو سويلم
وكثيرون
ممن وجدت ايديهم ممدوده بكل خير الى فرنسا هانم
ولا انسى
اول تعيق عندى
رفقه عمر
اشكرك يا دكتور
شكرا جزيلا على حسن ظنك بفرنسا

Soooo يقول...

اول مره اجي على مدونتك
بس مش هتكون الاخيره

اسلوبك جميل وبسيط وهايل الحقيقه
وفعلا عندك حق في كل كلامك والله

هو الناس دي فاكرانا ايه؟؟؟؟



سلامووووووووز

فرنسا هانم يقول...

Soooo
بما انها سلاموووووووووز
ف
مرحبتوووووووووووووووووز
انت ولد ولا بنت
على العموم انا هرد عليك او عليكى
دلوقتى
وطيران على مدونتك اتعرف عليها
شرفتينى بزيارتك

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
مش عارفة اقولك ايه

بتتكلمى وكانى استمع لنفسى حقيقى سعيده بيكى جدا
وبرده مقلتيش لو عاوزه اتكلم معاكى خارج نطاق المدونه يبقى ازاى
افادينى وبسرعة
اختك فى الله
ام الابناء
راجيه عفو اله

المهـ إلي الله ـاجر يقول...

انا مع كلام عصفور المدينة .. فالزواج من الخليجين مشكلة في الغالب

كما ان كلمة ملك اليمين قد تكون زلة منه فهو قد لا يعلم معناها من الأساس فضلا علي عدم تحقيقها

لكن هل هارون (الرشيدي ) ده بتاع الحلاوة ؟!

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

يجعل دخلتي عليكي سال اخضر
ازيك كده؟
طيب و كده؟
بوست في الجون ايوة كده اديلهم فوق دماغهم ايه الناس دي بتفكر بنصها التحتاني ليه كده مش في مخ فوق ؟ و لا الميا مش بتوصل عندهم للادوار العليا
يركبوا متور بقى


فرصة سعيدة يا اختشي

تحياتشي

Unknown يقول...

وادحرج يا رشيدى على وش الميه
ههههههههه
والله انتى سكر يا فرنسا
انا اول مره اجى عندك
جهزيلى معاكى كبايه شاى من ام العربى كانت بتشربهم وانا جيالك تانى

Unknown يقول...

أحسن حاجه عملتيها انك متهوتيش وضربتيه لامؤخذة على قفاه
اصلى لو انا منك وقلى انا مقتدر وما ملكت يمينك مش عارف كنت عملت فيه ايه المهم تصرف كويس
وأرفعلك القبعة
عشان مش واحد جى معاه فلوس فاكر انى هو حيشترى بنات مصر
وعلى فكره هما دول معظم السعودين
اتولدو ومن غير معاد لاقى معاه فلوس
وبقولك ربنا يرزقك بالزوج الصالح

Unknown يقول...

أحسن حاجه عملتيها انك متهوتيش وضربتيه لامؤخذة على قفاه
اصلى لو انا منك وقلى انا مقتدر وما ملكت يمينك مش عارف كنت عملت فيه ايه المهم تصرف كويس
وأرفعلك القبعة
عشان مش واحد جى معاه فلوس فاكر انى هو حيشترى بنات مصر
وعلى فكره هما دول معظم السعودين
اتولدو ومن غير معاد لاقى معاه فلوس
وبقولك ربنا يرزقك بالزوج الصالح

همسة قلم يقول...

ياخالتو فرنسا دول بيتنشأوا على المصريات

انا لما كنت في العمرة مش عايزة اقولك على اللى شفته هناك لما عرفوا انى مصرية حاجة بجد تكسف وتقرف

بس بد اسلوبك رائع ويشد بجد :)

متابعين

yomna يقول...

تصدقي يا خالتي فرنسا اول مرة اجي البلوج بتاعك

بس بصراحة بلوج زي العسل...انتى كنتى فين من زمان

و الله انتى بجد خسارة في الاخ اللي من الدولة الشقيقة ده

هما فاكرينا خدامين باباهم و لا ايه

أبوسويلم يقول...

انا كل ما اقول خلاص يا واد انسى اللى فات وابدا صفحة جديدة مع فرنسا ترجعى انت توترى الاجواء بينا
يعنى مش لو كنت اتجوزت الاخ ابو عبدالله السعودى ده مش كان فات لنا دهر جامد فى السعودية
ولا كان فاتك شوفت فيزا لاخوك الغلبان ابوسويلم
انا متأكد انك رفضتيه علشان مااطلبش منك تسفرينى السعودية
بس تصدقى بالله
انا اتخنقت من كلمة ماملكت يمينه دى جدا
هو فاكر نفسه الملك فهمى ولا ايه
بس أكيد كده خير يا ست الكل
قال راية بيضا قال
ده احنا رجالة وبنقف وقفات مش وقفة واحدة وقفات رجالة
سلام يا ست الكل

mohand يقول...

السلام عليكم

هما فعلا اشتروا الناس بفلوسهم لان الناس هي اللي بتحسسهم بكده

وان كنتي انتي رفضتي غيرك هيوافق ودي المشكلة

هارون الرشيد كان خليفة محترم


تحياتي ليكي

سلوى يقول...

تصدقي إنك جامده أوى

في الأسلوب والموضوع وطريقه التعامل معه

إسمحيلي أكون ضيفه دايمه عندك

وما تخفيش أنا غير أم عربي

يعني كفايه نجيب الكرسي جنب الثلاجه ونقعد بقى

ههههههههههههه

والله أنا سعيده بوجودي في مدونتك

خالص تحياااااتي

Unknown يقول...

فرنسا زوري البوست الجديد .. وسامحيني عليه

فرنسا هانم يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
السؤال انتى رفضتيه علشان متجوز اتنين ولا رفضتيه علشان شخصيته معجبتكيش
اصل انتى عارفه هناك حتيت انه متجوز اتنين مش مشكله وحتى الاتنين اللى متجوزهم معندهمش مشكله من الناحيه دى غير مصر طبعا
لو كان انسان محترم وشخصيته عجبتك كنت قبلتيه ولا كنتى رفضتيه برضوا
تحياتى يا افندم
سلام

فرنسا هانم يقول...

ام الابناء

راجيه عفو الله
انا بجد سعيده بيكى جدا
واميلى
faransahanm@yahoo.com
وانا مستنيه رسالتكى
مع السلامه يا قمر

فرنسا هانم يقول...

المهـ إلي الله ـاجر
حلاوه الميزان ؟
انا معكم انها ممكن تكون هفوه لسان
لكن رد الفعل بتاع الكلمه
خارج خارج
ولا ايه ؟

فرنسا هانم يقول...

Sampateek
وانتى عامله ايه ؟
طب وليه ؟
الكهرباء عندهم قاطعه
مينفعش موتور
لكن فى امل للسلم النقالى
سلامكش
وانا جايه فى طريقكش
لمدونتكش

فرنسا هانم يقول...

لماضة
وعندك واحد شاى بفتله سكر بره للماضه وصلحه
جهزتلك قعده عنابايه
وجبت لب وسودانى كمان
وهاعد لغايه تلاته القيكى هنا
يلا 1--2--7--66--237 اتأخرتى ليه

فرنسا هانم يقول...

ابن اسكندرية
تحيه غاليه لكل اسكندريه
وعلى فكره
كلامك فى الجون
شكرا لزيارتك
بس قبل ما انسى
خالتك فرنسا لو على الضرب
كنت سحلته

فرنسا هانم يقول...

همسة قلم
مع ان اولى بالمصريات
ابناء النيل
المصريين
دول يا بنتى
هبله ومسكوها طبله
ملحوظه مهمه
انا مش بتكلم على كل السعوديين
حتى لايفهمنى حد غلط
انا بتكلم
على القله اللى معندهاش دم

فرنسا هانم يقول...

yomna
انا كنت فين من زمان ؟
انا هنا يا يمنى قاعده وحدى فى البيت
نازله ادلع املى القلل
فجاءه
لقيت نفسى فى عالم المدونات
بجد

فرنسا هانم يقول...

أبو سويلم
وانا كل ما اقول ابو سويلم غلبان وبلاش يا فرنسا تفترى على خلق الله
واعملى الطيب وارميه البحر
القيك بتتحدانى مت تانى
كل عيش يا بو سويلم
بجد
انا بسعد بتواجدك

فرنسا هانم يقول...

mohand
طبعا فى ناس كتير ممكن توافق
معاك حق
وعلى فكره
لم اقصد شخص الخليفه نفسه
ولكنها كلمه دارجه
ومتداوله

فرنسا هانم يقول...

Salwa
ده انتى تشرفى وتأنسى
ونفرشلك الارض ماءورد تحي رجليكى
وهاجيب لك احلى كرسى ونقعد جنب التلاجه
وبالهنا والشفا
بس ابقى بضعى وانتى جايه
يعنى حاجه بسيطه فى ايدك وانتى جايه
مثلا
قفصين تلاته تفاح
وعشره كانز فيروز
وعشرين كيلو كاكا
وربع كيلو موز

فرنسا هانم يقول...

يوميات عيل مصري
على فكره التعليق الممسوح فوق ده
انا مسحاه
كنت هكتب ارد على التعليقات بعد مرورى بمدونتك وقراءه رأعتك ياربى
ولكنى لم استطع كتابه شىء
حتى هدأت

فرنسا هانم يقول...

احساس لسه حى
بصراحه
هو كله على بعضه غلط
لما تلاقى حد بيكلمك من منطلق الفلوس تعمل المستحيل
وهو خزينه متنقله
ومتعجرف
هتقرف حتى تتكلم معاه
دون النظر
ايه سبب الرفض
لكن
كون انه متجوز اتنين
سبب كبير للرفض
هو مش حرام
لكن
سبب منطقى من وجهه نظرى للرفض

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى
يبقا السبب الاساسى انه متعجرف بس برضوا مجوبتيش
لو كان انسان محترم وكويس وبسيط
كنتى هتقبلى بيه ولا لا يا ريت بصراحه
كمان البوست طويل لانه مشكله وحبيت اجبها من اولها لاخرها بس ليه مشفتيش البلوج التانى لسه حاطط فيه بوست ومش طويل
شكرا على مرورك
سلام

الـسـيـدة نـون يقول...

وحشتينى اوى يا فرنستى الغالية الجميلة
وشكرا على زيارتك ليا يا حبوبتى

اولا اسلوبك طبعا رائع فى كتابة البوست
نيجى بقى لمضمون البوست
بصراحة وانا بقرا وماكنتش لسه كملت قراية جيت عند الحتة اللى بيقوللك فيها انا مقتدر والشرع محللى ومحلليش والكلام الاهبل ده
لقيت نفسى بقول لفظ ابيح موووووووت مكون من ثلاثة حروف الحرف الاول والتالت زى بعض
بس انا مش هاكتبه لتزعلى منى وانا مقدرش على زعلك ابدا يا فرنسا
بس عجبتينى لما خلتيه يخرج قفاه يقمر عيش
وبعدين انا اللى غايظنى انه حيوان وقليل الذوق وفاكر نفسه بتاعة
بتاعة لما تلهفه هو وام العربى
فى بتاعة واحدة
ده انا لو كنت معاكى يوميها كنا اديناله حتة علقة اصل انا كمان كنت بتعلم كارتيه زمان
بجد اتغظتلك اوى
بس جدعة يا فرنسا
انا كان ظنى فيكى فى محله من اول زيارة ليا هنا
قلت فى عقل بالى البت دى جدعة

يلا هاتى الشاى بقى وتعالى هنا فريحى

تصبحى على خير يا غالية

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فرنسا هانم بداية موضوع في غاية الاهمية لما نراه في مجتمعنا المصري من بيع بناتنا وزواجهم من العرب غير المصريين وفي الاخر يرموهم رمية الكلاب ويرجعوا مصر مرة تانية وميعرفوش يسجلوا ابنائهم في المدارس المصرية لانهم بالتالي غير مصريين
وده حال مصر
ثانياً احب ان اوضح ان هارون الرشيد كان من افضل الخلافاء الذين حكموا في الدولة الاسلامية وان ما يشاع عنه انه كان بتاع ستات كذب وتضليل
لكي يشوه صورة الخلافاء وصورة الدولة الاسلامية وشكراً
صاحب مدونة ميخا

على باب الله يقول...

أيه المدونة الجامدة دي ؟

بوست رائع .. فطسني من الضحك

و الكلام في الصميم .. و بأسلوب مرعب

--

بجد بجد أنا ها أبقي زبون دائم في المدونة يا خالة فرنسا

أستنضفيلي كرسي خشب .. بس يكون بأربع رجلين

hosam يقول...

كدة احسن لك
واحسن له

زُمُرده يقول...

السلام عليكم
والله ظلمو الخليفه
وافتروا عليه
بس انت عندك حق في بشر رجاله
لسه بيستعبطبوا بموضوع وما ملكت ايمانهم
وفاكرينا عبيد عندهم يبيعوا ويشتروا فينا
جوز شراب يبدله وقت ما يحب
للأسف العرب بيتفرجوا على افلامنا ومسلسلاتنا ويفكروما رخاص واما نصدق نجري ورا فلوسهم
ربنا يرحمنا ويهديهم

زيارتي الأولى ومش هبطل انط كل شويه
جميله مدونتك جدا

عليوه يقول...

منك لله يا فرنسا بقى الراجل جاى يطلب ايدك ومكلف نفسه وجايب بطيخه معاه قصدى جايب هدايا تعملى فيه كده ده جزاته انه جاى يهنيكى ويسعدك ويحطك فى مملكته ووسط الجوازات التانيه بس انا زعلان منك مش كنتى جرجرتيه فى الكلام وعرفتى ما ملكت يمينه دول هيجيبهم منين مش علشان انى عاوز ابقى زيه ويبقى عندى ما ملكت يمينى لانى لا عندى يمين ولا شمال دى جوازه واحده وبا العافيه كمان بس اهو من باب المعرفه بس الناس دى فكرتها عن مصر زباله متخيلين اننا شحاتين فعلا حتى اللى بيشتغل وبينتج عندهم بيقولو ا عليه كده تفتكرى ده عيب فينا ولا فيهم

The Queen يقول...

انتي عسل والله

يا بنتي دول أهم حاجة عندهم يتجوزوا الاولى تكون من بلدهم القديمة يعني ( الوحلة) وبعدين يلف بقى شويه هندية على مصرية على لبنانية ويجيب كوكتيل عيال
وكله يعاير بعضه : يا ابن المصرية امشي انت يا ابن الهندية وهكذا وهو ولا هو هنا يخلص الاربعه يبدا يطلق ويشوف غيره

عنيهم فااااااااارغه
بس جدعة انك نفضتيله

اسلوبك في السرد مش هتكلم عنه كتير لانه فوق الوصف

دمتي لنا بكل خير

فرنسا هانم يقول...

احساس لسه حى
لو كان انسان زى ما حضرتك وصفت
وازيد انه يكون مصرى
كنت هاوافق
لكن
من سبع سنين
اما دلوقتى
انا بلعب فى الوقت بدل الضائع
اشكرك جدا على اهتمامك بفرنسا
واوعى تكون جايبلى عريس

فرنسا هانم يقول...

بت خيخة وأى كلام
انتى بتلعبى كاراتيه
وانا بلعب كاراتيه
ده كان هياكل حته دين علقه
واحده اوت سوكى منى على واحده مواشى جيرى منك
على ويوا ويوا ويوا ويوا
ده صوت الاسعاف
على عنبر الحالات الحرجه بمستشفى السويس العام
على فكره
دول ناس فاكرين انهم جايين مصر يشتروا اكياس جوافه

فرنسا هانم يقول...

الجمعاوي الاصيل
انا قصدت اطلع اللى جوايا
ويمكن كلامى يكون ليه تاثير على عقل وفكر بنت مصريه معروض عليها النوع ده من الزواج
او شاب
متقدم واحد من النوعيه دى للزواج من اخته او قريبته
اما عن الخليفه هارون الرشيدى
سبق ان اشرت
ومش هاكون بخيله واقول تانى
انا لم اقصد شخص الخليفه
ولكن صوره الجوارى
محفوره فى فكرنا
بهذا العهد
والسبب الافلام
وده كان مجرد تشبيه على كلمه ما ملكت يمينى فقط وليس للخليفه اى دخل من بعيد او قريب بالموضوع

فرنسا هانم يقول...

على باب الله
عندنا كرسى بتلات رجلين
المافيا العالميه كلفت خاطرها وجت من ايطاليا علشان تسرق الرجل الرابعه
لكن ولا يهمك
هاحضر لك كرسى غيره
بس اوعى تيجى فاضى
شرفتنى زيارتك
ويسعدنى وجودك

فرنسا هانم يقول...

hosam
مش كده ولا ايه ؟؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

زُمُرده
هو خالتك فرنسا تطول زمرده جميله ونفيسه تبقى مشرفه المدونه
ولو انتى منتطيش هنا انا هنط عندك
واعزم نفسى
على الفطار والعشى والغدا

فرنسا هانم يقول...

عليوه
طبعا مش عيب فينا
شبابنا اللى بيروح يشتغل هناك معذور
وانت شايف حال البلد
وبيروح هناك وتكاله على الله
وطالب الرزق
هما بقى
والفلوس اللى بالعبيطه اللى معاهم
فاكرين انهم الرازقين
استغفر الله العظيم

فرنسا هانم يقول...

The Queen
جلالته الملكه عندنا ؟
يا مرحبا يا مرحبا
على راى جلالتك
القديمه تحلى ولو كانت ام قويق
لكن جلالتك
عرفه ان المصريات لسه بخير
وعمرنا ما هنطاطى لحد ابدا
والله جاب الله خد الله عليه العوض