الأربعاء، فبراير 27، 2008

الثغره .......وذكريات مجيده

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخواتى المدونات اخوانى المدونين
انا كنت ناويه اتكلم معاكم عن معركه السويس المجيده والمقاومه الشعبيه بقياده البطل الشيخ حافظ سلامه وشهداء السويس ومنظمه سيناء العربيه
بس
لكن بعض اصدقائى الاحباب سألونى انا مين ؟ قصدى سالونى بعض الاسئله وطبعا لايليق بى ان اتجاهل اسألتهم وخصوصا اذا كانت عندى اجابتها .. اما لو معنديش الاجابه ..هاقول انى معرفش وده مش عيب ابدا
محمود صاحب مدونه امال والام سألنى ليه السويس سميت بلد الغريب ؟
اخى الكريم الطائر الحزين سألنى هى الثغره مكانش ليها حل فى وقتها ؟
عاشقه الفردوس سألتنى يعنى ايه ثغره الديفراسوار ؟
وعبده الرايق سأل نفس السؤال بتاع محمود
وبطه سألت عن الثغره
الاخ وضاح سألنى كنتى فين قبل العوده الى السويس ؟
افاق الحريه سألنى بما انك عاصرتي هذه المرحلة هل ايمانيات وتدينه الشعب المصري في هذاا الوقت كان افضل من الان؟

دى ورقه الاسئله
اما ورقه الاجابه
اولا
قبل ما نرجع السويس كنا مهجرين فى امبابه محافظه الجيزه يعنى عند الجيزاوى
ثانيا
السويس سميت بلد الغريب لوجود مسجد العارف بالله عبد الله الغريب بها
وهو مسجد كبير جدا ومن معالم السويس
ثالثا
ايمانيات الشعب المصرى فى حرب اكتوبر كانت فى اى مستوى لللايمانيات
يكفى ان سجلات الشرطه لم تسجل فى تلك الفتره اى حوادث سرقه او مشاجرات وخلافه
وده دليل على وقوف الشعب صفا واحدا مع القوات المسلحه والشرطه
وذياده الوازع الدينى وقت الحرب
الثغره

طبعا انا مش محلله حربيه ولا خبيره استراتيجيه
وهيكون كلامى على قدى
وارجوكم محدش يحدف طوب ولا بيض ولا طماطم عليا علشان انا لسه ماسحه المدونه ومروقاها
ثغره الديفرسوار حصلت ازاى ؟
الجيش الاسرائيلى كانت صدمته جامده قوى بالعبور المجيد وماكنش متصور ان ده ممكن يحصل
قعدوا يعيطوا حبتين ويبكوا بدل الدموع دم ويعاتبوا بعض
وبعدين فاكروا يخدوا تارهم من المصريين ازاى
فكروا يعبروا القنال زى ماحنا عبرنا ويستولوا على مدينه السويس والاسماعيليه
قواتنا لكا عبرت القنال يوم 6 اكتوبر
عبرت بشكل مكثف جدا
لدرجه ان بعد الحرب باسبوع كانت معظم قواتنا المسلحه فى شرق القنال وعلى طول الجبهه من السويس فى الجنوب الى بورسعيد فى الشمال
فكان صعب جدا على الشرشوحه اسرائيل انها تعبر القناه الى الغرب
ولكن
ستها اللئيمه وست ابوها امريكا العجوز الشمطاء اشتركت معاها فى الحرب وعملت جسر جوى من امريكا حتى داخل سيناء
المهم
ايه ؟؟؟؟
المخرج بيبص فى ساعته
لا سيبك منه ده باين عليه لاسع
المهم
طياره من طيارات الاستطلاع الامريكيه مسحت المنطقه وعرفت مكان ثغره موجوده فى الديفرسوار
ازاى
الجيش التالت ماسك من اول خليج السويس حتى منطقه البحيرات المره فى الديفرسوار وبعديه الجيش التانى من منطقه الديفرسوار حتى الاسماعيليه
بين الجيشين التالت والتانى كانت منطقه البحيرات المره
وكانت منطقه كبيره نسبيا
اسرائيل خدت المعلومات وهبااااااا
كلفت المقحوم شارون ومعاه اكتر من 300 دبابه ومدرعات واليات ودفاع جوى وووووووووو
بعبور القنال من منطقه الديفرسوار
بدء شارون والاندال اللى بعمل خطه ذكيه
ضربوا اخر نقاط الجيش التالت واول نقاط الجيش التانى بغزاره شديده لعده ساعات
عملوا زى دربكه للجيشين فى المنطقتين دول
وبكده قدروا يصرفوا نظرهم عن عمليه الاقتحام
وفعلا
تقدموا الى مشارف القناه من اتجاه الشرق يريدون العبور الى الغرب
قاده الجيش انتبهوا للموضوع
وبدء الجيش التالت والتانى يقربوا من بعض علشان يسدوا الثغره
لكن قوات العدو كانت كترت جدا فى المنطقه
وبالبلدى كده احتلتها
دارت معارك شديده بين الجانبين لكن تفوق الجانب الاسرائيلى فى الاحتفاظ بموقعه حتى انا طائراتنا وصواريخنا كانت تضرب فى قواتنا
يعنى حصلت هرجله
المهم
احتفظت اسرائيل بموقعها وبدءوا فى العبور الى الغرب بالزوارق المطاطيه والقوارب لتأمين عمل كوبرى زى الكبارى اللى احنا عبرنا عليها
وفعلا نجحوا فى عمل كوبرى
لكم قواتنا استطاعت نسف الكوبرى
ورجعوا تانى عملوه
وعبروا منه الى الغرب
وبدءت قواتهم تزيد فى الغرب
اولا كانوا 7 دبابات
تانى يوم كانو 37 دبابه وفضلوا يزيدوا
واتجهوا شمالا الى الاسماعيليه
لكن كانت قوات الجيش التانى فى المنطقه لهم بالمرصاد
فرجعوا قفاهم يقمر عيش
واتجهوا جنوبا
الى السويس
الغريب فى الموضوع بتاع الثغره
ان قاده الشرشوحه اسرائيل بعد نجاح عمل الثغره
ونجاحهم فى عمل كوبرى والعبور عليه الى الغرب
قاموا باعلان اسماء اتنين محافظين من عندهم للسويس والاسماعيليه
يعنى كانوا مصدقين نفسهم انهم هيستولوا على المدينتين بسهوله
وصدقونى
لو ده حصل
كان مجرى الحرب هيتغير تماما
ونيجى بقى
لبطوله السويس
ايه ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
المحرج قفل عليا ومشى
هرب زى الحضرى
يامخرج
ياسطى
اروح الحقه والف مليون تحيه
لكل شهداءنا
تحيه لانهم احياء عند ربهم يرزقون

هناك 97 تعليقًا:

انين الحزن يقول...

اول تعليق

احمدك يااااااااااارب

هاروح بقه اقرا وارجعلك ياقمر

بحبك يافرنسا


وزة

عبده الرايق يقول...

عملتيهاااااااااااااا
ياوزه
طيب متشكرين
يوم لك ويوم عليك
وعموما
انا وانتى واحد
هارجع يافرنسا
اوعى تروحى

عبده الرايق يقول...

الله يا فرنسا
هو انتى محلله سياسيه عسكريه بعقل
دانتى غلبتى كل المحللين
تعرفى
انا قريت عن الثغره
وكنت عارفها
لكن
والله
واشهد الله
انى مكنتش اعرفها بالشكل المبسط ده
والتمعن ده
الله يا فرنسا

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

أولاً أشكرك على معلومة الغريب دي لني ما كنتش أعرفها
ثانياً شكلك خفتي الناس تستطول البوست فقصرتيه قوي
ثالثاً انتي كلامك على قلبنا زي العسل خصوصاً في الموضوع ده فإحكي بقى و بلاش كتر التأجيل ده
:)

انين الحزن يقول...

فرنستي


عارفه انتي لو كنتي بتذكريلي ايام المدرسة
عارفه انا مكنتش شيلت ماده خالص

بجد بجد اسلوبك في الشرح هايل ملوش حل

بموووووووووووت فيكي

اه مش انا جيت قبل الرااااايق

وزة

بطوط حبوب يقول...

جون اون
انا كلى ودان وعايز اسمع بقيت الحكايه
دا احنا جاهله جاهل يا فرنسا
بعيد عنك يا اختى ولا نعرف اى حاجه عن بلدنا

بنت الصالحين يقول...

فرنستي
بحبك اوي والله

ايه ده
والله فهمت الموضوع
وفهمت يعني ايه الديفراسوار

ياااااااااااااااااااه العلم نور بجد

والله احنا جامدين اوي

ايوه و ربنا

ياسلام علي بلد الغريب واهل بلد الغريب
ربنا يخليكو لنا يارب



بحبك اوي يافرنسا

همس الاحباب يقول...

الله عليكى رائعة بجد
ومعلومات قيمة وتحليل عسكرى رائع
شوقتينا لمتابعة الحلقات مع انى عامل مقاطعة مع التليفزيون بس اهو حكايات فرنساهانم اترجعنا للمشاهدة تانى
تمنياتى بالتوفيق مع ارق تحياتى

مدحت محمد يقول...

والله برافو عليكى ياخالتو تصدقى انا
استفدت منك جدا

بس انا كنت بسمع حاجات غريبة فى موضوع الثغرة ده
انى الجنود الاسرائيليين لبسو زى الجنود المصريين
وقتلو المصريين
صح كدة ولا ايه
منك نستفيد برضه
تحياتى ليكى

مدحت محمد يقول...

التغرة وذكريات مجيدة بقلك هى مين مجيدة دى انا قعدت ادور عليها فى البوست ملقتكيش جايبة سيرتها خالص

فزلوكة يقول...

فرنسا هانم
إيه المعلومات السياسية الفظيعة ديه ؟؟
دا إنتى كده بتنافسى الجزيرة؟؟
بجد جزاكم الله خيرا على شرح موضوع الثغرة , لإنى قريت عنها كتير وسمعتها من الفريق الشاذلى
بس مفهمتهاش
والحمدلله فهمتها هنا.... فى هذا المكان
فجزاكم الله خيرا يا أستاذة

غير معرف يقول...

أختى فرنسا هانم /شكرا ياأجمل قلب و شكرا مرة ثانية لفتح هذا الملف ففيه البطولة الكاملة و فيه الرجولة الحقيقية نعم كانو رجال كما و صفهم الله فى كتابه الكريم"مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (23) لِيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِنْ شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا (24)سورة الأحزاب دمتى نبيلة و فيه عظيمة..أخيك أبو خالد

خالد حفظي يقول...

ذكرتيني بأجمل أيام حياتي
حرب رمضان - أكتوبر
كانت صيحة الناس كلهم الله أكبر
في الجيش ... في الشارع ... على الجبهة ... في الاتوبيس ... و لو تتذكري كان أول ما عسكري يدخل أي مكان كان الناس يتنافسون في إكرامه .. في اتوبيس .. في قطر
.. على قهوة .. اتفضل يا وحش
يااااااااااااااااه ...أيام
لكن لي ملاحظة موضوع الثغرة لسة فيه كلام كتير و كلام كبير و كلام خطير ... هل سنكمل المرة القادمة ؟ أم ماذا ؟
أقصد قصة الخلاف الكبير بين الفريق الشاذلي والسادات
في الانتظار

آخر العنقود يقول...

ايوه كده ياخالتو
الله ينور عليكى
كده الواحد يبقى فاهم ايه الموضوع
وايه النظام؟؟
روحى ياشيخة الهى يخليكى
متابعين معاكى اوى جدا خاااااااااااااالص موت على الاخر
يالا بقى
:)
تحياتى

نـــــــور يقول...

ربنا يرحم شهدائنا ..

وبجد معلومات جميلة جدا أول مرة اعرفها على فكرة .. هرجع اقرأ البوست اللي فات ودا تاني علشان اركز كويس
علشان ماما عمالة تقولي يالا يالا ..

:)

تحياتي لكِ يا قمر ..

صوت من مصر يقول...

بجد يا فرنسا ممكن تكونى مذيعه فى برنامج على القناه التالته المصريه وهنسميه ملحمه
هايل

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

خالتى فرنسا
الواء عبدالغنى الجمسى يتحدث عن اسرار حرب اكتوبر وصفك للى حصل كان شافى وافى بس احب ازيد على كلامك انى كان المفترض بعد تقدم الجيش الثالث الميدانى لعمق سيناء لحمايه ضهر الجيش المصرى وتشكيل عمق هجموهى طبقا للخطه الموضوعه للحرب كان فى كتيبه من دوله عربيه مش حنقول اسمها علشان منعملش فتن مع دول عربيه شقيقه مع بداء اول ايام الحرب انسحبت الدوله دى اعتراضا على عدم تبليغها بقرار الحرب وكان القرار انى الجيش يتقدم ويشكل الضغط على اعتاب رانى الهجوم خير وسيله للدفاع بس تقدم الجيش الاسرائيلى للعمق ناحيه السويس والاسماعيليه وشكل الثغره ودى كانت السبب فى مفاوضات الكيلو 101 لفك الاشنباك او الاسراع بها ده بالاضافه الى ما اسلفتى طبعا مش تصحيح ليكى
المصدر كتاب لمحمد حسنين هيكل تقريبا ان لم يخنى الزهايمر والسن بقاء (خريق الغضب )
----------------------------
على جنب يا خالتى ولا يهمك هروب الحضرى
بنينا سد واتهد وحنبى التانى اشد
شعار جمهور الدرجه الثالثه الاهلاوى

فرنسا هانم يقول...

انين الحزن
هاااااااااااايل
انا اللى مبسوطه
انتى اول تعليق هنا
وانا اول تعليق هناك
القلوب عند بعضها
بحبك يا وزتى

فرنسا هانم يقول...

عبده الرايق
مش هاروح يا رايق
بس متتأخرش
انا فرحانه فيك
علشان وزتى اخدت اول تعليق منك

فرنسا هانم يقول...

عبده الرايق
دايما غلبنى بذوقك يا رايق
امال كنت بتقول الستات بيعملوا من الحبه قبه
ودلوقتى جريت ناعم
على العموم
انا مقدره خوفك

فرنسا هانم يقول...

مهندس مصري
انا خفت الناس تستطول التدوينه اه
لكن كروت لا
وعلى العموم
انا كل همى انا اتكلم عن المقاومه الشعبيه
تحياتى يا هندسه

فرنسا هانم يقول...

انين الحزن
شكرا وزتى القمر
عارفه انكى جيتى قبل الرايق
وانا غيظته
وقولت له انا فرحانه فيك
خليه يروح يدفع الالف جنيه اللى عليه
احسن
بحبك يا وزتى

فرنسا هانم يقول...

بطوط حبوب
حاشا لله
ان نقول ذلك
لكن فى اسرار فى الحروب تفضل تظهر كل كام سنه
وحكايه الثغره كانت اصلا مكعبله

فرنسا هانم يقول...

عاشقه الفردوس
وانا بحبك اوى اوى
وبدعوا من ربنا يجمعنا سويا فى الجنه
مع الصدقين والابرار
وانا مبسوطه جدا انى قدرت اوصل ليكى المعلومه دى
تحياتى الخاصه والخالصه
بحبك جدا

فرنسا هانم يقول...

همس الاحباب
وليه المقاطعه ؟
التليفزيون غلبان
وابن ناس
وبعدين بيقدم لى الحلقات بدون اعلانات

ارسم بالرصاص يقول...

السلام عليكم ورحمته وبركاته
جزاك الله كل خير
أنا درست حرب أكتوبر بتفاصيلها
في الثانوية العامة والحمد لله فكراها
لكن ما كونتش هاعرف اشرح بطريقتك
الجميلة أوي واكيد جبت درجة عالية
في مادة التاريج
رزقك الله جنة الفردوس
والسلام عليكم ورحمته وبركاته
دعواتي
هايدي

فرنسا هانم يقول...

مدحت محمد
حكايه لبس الجنود الاسرائيلين ملابس الجنود المصريين دى انا مش متأكده منها
ومش هاقدر افيدك فيها
لكن
اللى اقدر افيدك فيه
ان فى اثناء الثغره
حدث ارتباك شديد فى صفوفنا لدرجه ان قواتنا ضربت بعضها البعض

فرنسا هانم يقول...

مدحت محمد
اذا كان قصدك مجيده بنت ام مجيده
فدى سافرت مشوار وراجعه
اما اذا كان قصدك مجيده ( صفه )
اقولك
الثغره حدثت
اما
الذكريات المجيده فى المقاومه الشعبيه ووقفه شعب السويس البطل على رؤوس الجنود الاسرائيلين
وده هاكتب عنه فى التدوينه القادمه
ابقى معنا
ومش هتقدر تغمض عنيك

فرنسا هانم يقول...

فزلوكة
ايه النور ده
فزلوكه شخصيا بتشهد لى
لا
ده انا كده افتخر بنفسى قوى
شكرا فزلوكه على تلك الكلمات الرقيقه
والتى ستكون دافعا لى فى التواصل

فرنسا هانم يقول...

ابو خالد
مش عارفه اقولك ايه
بجد
مش لاقيه كلام يعبر عن الاخوه اللى حاسسه بيها من ناحيتك
فانت اخ كريم
وكلامك ينير لى الطريق
ولفتاتك الكريمه مع كاميليا وخيخه
مازالت تراود عينى
شكرا ابو خالد
صدقنى
انا بقول
اخى
بفخر

بحبك يامصر يقول...

سيادة فرنسا هانم
على اعتبار انك سيادة الريس يعنى
انا كده مطمئن انى هتمتع بسلسلة الحكايات
لانك فعلا متعتينا بالمعلومات الجميله دى ان شاء الله مستنيين باقى الحكايات

فرنسا هانم يقول...

وطني
اخى وطنى مشكله السادات والشاذلى مشكله سياسيه
وليست عسكريه على ما اظن
فبعد الثغره قرر السادات اقاله الشاذلى وتوليه الفريق الجمسى مكانه
واعذرنى ان كنت لن اتطرق الى تلك المشكله
لان هدفى من اجمالى الكلام هو حرب 24 اكتوبر شعبيا وليست عسكريا
وقد تطرقت الى الثغره
لانى لااستطيع ان اقول حصار السويس بدون ان اذكر كيف تسللت القوات الاسرائيليه الى السويس
كما احب ان اهمس فى اذنك
وبدون ان يسمعنا احدا
موضوع خلاف الشاذلى والسادات كان هيضيعنا

فرنسا هانم يقول...

آخر العنقود
الرائحه الزكيه لعائله ابو زيد
منوره يا عسوله
وانا كلى فخر ان تتابعينى ابنه اختى الكريمه
وسلامى للدكتور حر

فرنسا هانم يقول...

نـــــــور
لا
اهم حاجه ماما
واحنا قاعدين
براحتنا
تحياتى لكى وسلامى للوالده الكريمه

فرنسا هانم يقول...

صوت من مصر
طيب القناه التالته مبتجيش عندنا فى السويس
هاكون مذيعه من غير ما اشوف نفسى

دكتور بيطرى يقول...

حكايات شيقة لا تنتهى ننتظر المزيد وجزاك الله خيرا.
أختى الكريمة لقد عملت مدونة جديدة بإسم "الدعوة إلى الله فن وذوق" تتكلم عن فن الحوار ووسائل الإتصال , فأكون سعيدا بمشاركتك وتعليقك وجزاك الله خيرا

فرنسا هانم يقول...

رئيس جمهوريه نفسى
كمان عايزه ازيد على كلامك يا ريس
انه قد حدث تطوير للهجوم
او تطوير لعمليات القتال
وده علشان نخفف الضغط على الجبهه السوريه
وفشل تطوير الهجوم
مصدر المعلومات
الذاكره

فرنسا هانم يقول...

ارسم بالرصاص
مين اللى جاب درجات عاليه فى التاريخ
انا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا مبحبش الحفظ ابدا
رغم انى بحب التاريخ
وبعدين انا كنت علمى علوم
اما لو كنتى انتى اللى جبتى درجات كويسه انا افرح جدا لكى وربنا يوفقك
بتغيبى ليه يا هايدى ؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

بحبك يامصر
ربنا يكرمك يارب
ويقدرنى اكون عند حسن ظنك بيا
على فكره
انا لسه سليمه ومفيش داعى للوصيه
تحياتى وتقديرى لك

فرنسا هانم يقول...

دكتور بيطرى
يبدو انك اون لاين
خلاص انا هاكون عندك دلوقتى حالا
جهز النسكافيه

Unknown يقول...

استاذه فرنسا
اسف يافندم
حضرة الجنرال
ماشاء الله معلومات قيمة جدا جدا بس حضرتك هل هتكملي موضوع الثغرة اصله كان موضوع ضخم جدا وكان ممكن يحصل فيه حجات كتير؟
بس فعلا مدن القناه بالكامل حبيبه الي قلب كل مصري لانها تذكرنا باالجهاد والاستبسال والشهداء وتحسسك ان الشعب ده ييجي منه
يلا بقي مستني الحلقه الجايه بسرعه
انا خايف جدا اليهود يدخله القاهرة الحلقه الجايه
ربنا يستر
وجزاكم الله خير

عصفور المدينة يقول...

إيه ده فين تعليقي ؟
على كل أنا كنت حاططها تدوينة مختارة مش عارف أعيد تعليقي

كنت عايز أقول بس إن حضور هذه الذكريات في الذهن تاريخ مع جغرافيا أقوى من حضورها تاريخ فقط

الربان يقول...

تحياتي و تقديري

اشكرك كل الشكر علي هذا الموضوع و ايضاحاتك الجميلة و طريقة عرضك الشيقة.

اسمحي لي ان اضيف التي بالنسبة لموضوع الثغرة..

1ـالدفرسوار مدينة بين الاسماعيلية و السويس...

2ـ بعد العبور العظيم لابناء مصر (رحم الله شهدائنا و بارك في الاحياء ممن
جاهدوا و ضحوا )... شعرت اسرائيل بان
النهاية قريبة....فماذا تفعل؟
استقر رأيهم علي ان يركزوا علي الجبهة السورية اولا ...ثم يتفرغوا
بعد ذلك لمصر...
3ـ بعد اشتداد المعارك علي الجبهة السورية...استغاثت القيادة السورية بمصر...

4ـ صدرت الاوامر بتطوير الهجوم المصري
و الدخول الي مناطق أعمق في سيناء.

5ـ تطلب ذلك ان يتم الدفع بالقوات الاحتياطية المصرية ..
6ـ الاقمار الصناعية للولايات المتحدة
كشفت عن الثغرة التي بين الجيشين الثاني
في الاسماعيلة و الثالث في السويس ، بعد
ان تقدمت القوات الاحتياطية الموجودة للتأمين خلف الجيشين...و كانت الثغرة
مدينة الدفرسوار...

لا اطيل عليكم...لكن لمن يرغب في مزيد من التفاصيل :

http://www.el-shazly.com/book/map4.html


http://www.anwarelsadat.com/speeches/71.htm


تحياتي و احترامي و تقديري للاخت الفاضلة فرنسا...موضوعك اثار في شجن الوطن و حب الوطن...و كيف ضحي شباب
ورجال الوطن بارواحهم فداء لنا و للوطن...الذي يرغب البعض الان في تمزيق
اوصاله...

هل لنا من روح اكتوبر نستلهم منها حب الوطن و التضحية من أجله.


لك كل التقدير و الاحترام و طمت بالف خير.

الطائر الحزين يقول...

م فاكر اسم اللواء ساعتها لا ادرى ان كلن سعد الشاذلى او اللواء الجمسى

قال للرئيس سيبنى انا هخلص من الثغرة دى

هدكها بما فيها مصريين واسرائليين


مرضاش


ما صحة هذا الخبر؟؟؟

كانت معقمة فرنسا هانم من امام احدى الدوشم الحربية

طبعا داخل الخدنق هى تستجرى تطلع برة



تحياتى

Empress appy يقول...

تعيش فرنسا حرة مستقله وتعيش بلد الشهداء حرة مستقله
شوفتى هعمل لكى مظاهرات بليز كملى بقى الحكايات دى انا بموت فيها ربنا يخليك وتتركبى عجله هامر بليوون او اتنين

Unknown يقول...

اممممم
ذكريات مجيده فعلا والله
مبسوطه قوي اني عرفت المعلومات دي
لان حكاية الثغرة دي كانت مؤرقاني جدا
جابوها منين وايه حكايتها
لا حلو صحيح يا خالتي
كملي متخافيش انا لسه مصحصحه وعاوزه اسمع تاني
هستلف بس العجلة منك زيرو اشوف الموضوعين اللى فاتوا واجيلك

الـسـيـدة نـون يقول...

هى دى الطيارة اللى ضربت امل
هى دى الطيارة اللى ضربت امل
فاكرة يا فرنستى المشهد ده لمحمود الجندى فى فيلم حكايات الغريب
والله وانا بقرا البوست ده
متخيلة المناظر قدامى
زى ما اكون بتفرج على فيلم بيصور الحرب
بجد انت حكيتى الذكريات باسلوب مشوق جدا وسلس جدا
خلتينى افهم حاجات ماكنتش فاهماها
بجد اسلوبك يجنن
شكرا ليكى يا فرنستى الغالية

عــلاء ســالـــم يقول...

السلام عليكم

موضوع جميل جداً ومتميز
بعض المعلومات ماكنتش أعرفها

بالنسبة للشغره تكملة لكلامك إن فرقة من قوات الصاعقة المصرية تسمى المجموعة 39 هي اللي تصدت لهذه القوات الإسرائيليه عن طريق ردم جزء من ترعة الإسماعيليه علشان المياه تغرق الأراضي المجاوره وبالتالي الدبابات والعربات الحربيه ماتقدرش تمشي في المناطق الضحلة .
وبعد كده بدؤا في محاصرتهم وإصطيادهم إلى أن تمكنوا من الإنسحاب والهرب .

Doba يقول...

هو شارون من ايام الثغرة؟؟
اصل انا معرفشى

ربنا يبارك فيهم
شهدائنا اقصد

يلا سلام
هبة

غير معرف يقول...

زكريات جميلة جدا اللى حضرتك عيشتيها
يا بختك

صاحب المضيفة يقول...

وكمان محللة استراتيجية

عندك حق جامد كمان


ربنا يسعد ايامك ويهنيكي


سلام يا خالتي

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فرنستى الجميله

بجد اسلوبك خرافه فيه تشويق ومتعه لمن يقرائه
بحس وكانى عايشه بداخل الاحداث
بارك الله لنا فيكى ورضى عليكى

انا منتظرة باقى الاحداث على عجل
بس مش عجلة فرنسا
وانا فى انتظار زيارتك لى علشان ناخد الشاى بحليب سوا ماشى

nigro يقول...

أنا بجد مش عارف أشكرك ازاي
لما كنت في دورة التربية العسكرية.. كنا هنبوس إيد المقدم اللي كان ماسكنا علشان يقولنا إيه حكاية الثغرة دي
و قعد يذل فينا و يقولنا مش هتكلم عنها غير في آخر يوم ليكم
و طبعاً مش حكى لنا عن حاجة
شكله ما كانش عارف حاجة
أنا مستنّي بفارغ الصبر الباقي
و بلاش تقصّري البوست قوي كده
هو فيه حد يمل من كلامك برده؟!!
و بالذات في موضوع زي ده

Desert cat يقول...

معلومات جميلة بصراحة اول مرة اعرفها اشكرك جدا عليها يا جميل
فى انتظار قعدة العرب اللى هتعمليها لنا مع شهود العيان
حقيقى نفسى اتعمق اوى فى تاريخ بلدنا محتاجة استرد ولو جزء من عظمة اللى كانوا قبلنا
احلى بوسة ليكى
امووووووووووووووواه

غير معرف يقول...

تاااااااااااااااابع
ابو الفدا

khobayb يقول...

يا سلاااااااام

أفاااااااادكم الله

هنستنى باقي الأجزاء ..

ووصي المخرج يخف شوية ، عايزين نستفيد

ابو العربى يقول...

شوفى يا خلتى تحليلك رائع وخالى من الكريسترول ههههههههه

عشان احنا ميه وحده وبورسعيد والسويس حبايب مجوبتيش ليه كان فى حل للصغره ؟؟؟؟؟؟
ايوه كان فى حل واتقدم بيه كتير من قاده الجيش لكن السادات رفض

تحياتى

آفاق الحرية يقول...

السلام عليكم
جزاكي الله خيرا علي البوست الجميل
انا للحقيقة كنت متوقع انك تردي علي السؤال في تعليق لكن انك تحطيه في بوست مع بقيت الاسئلة فده فعلا لا يدل الا علي اهتمامك الشديد وحرصك علي الاجابة
وانت تستاهلي في ورقة الاجابة 10 من 10
طبعا بدون اعمال سنة

دنيتى الجميله يقول...

فرنسا حبيبتى
مش عارفه اقولك ايه
انتى تستهلى جايزه كبيره على برنامجك الجميل لانه مفيد جداوكلنا محتاجين لاسترداد القيمه الكبيره لعزتنا ومجدنا للشعب المصرى
بس ياريت تغيرى المخرج
هو انا كل ما اندمج وابتدى افهم يطلعلى هو ويقفل عليكى
بجد انا سعيده بيكى جدا لهذه البوستات الرائعه

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً يقول...

ايه ده كله ايه ده كله

ايه التاريخ الجامد ده كله

ده انتي طلعتي مؤرخة كبيرة وانا معرفش

تحياتي ابنة الغريب

الفارس الملثم يقول...

عارفة انا قريت كذا كتاب عن حرب اكتوبر واول ما يجوا عند الثغرة تلاقي كلام كتير

يعني الشاذلي يقولك انه طلب من السادات ووزير الدفاع وقتها انهم يسمحوا بعبور بعض القوات لغرب القناة قبل اتساع الثغرة من اجل تدميرها بينما كان راي السادات وبعض القادة ان رجوع اي عسكري مرة اخري للضفة الغربية ايعمل فوضي وايتسبب في انهيار الروح المعنوية للجيش المصري ..

ويمكن هناك رايين برده عن مدي خطورة الثغرة راي متشائم كان بيري خطورة تقدم الجيش الاسرائيلي في اتجاه القاهرة او في احسن الاحتمالات تعرض الجيش الثالث للموت جوعا في سيناء بينما راي اخر وفي حتي محللين اجانب بيشفوه ان عملية شارون دي كانت مغامرة عسكرية وانه كان ممكن تكون نتيجتها كارثي علي اسرائيل وان الجيش الاسرائيلي فعلا تعرض لخسائر فادحة وانه كان فعلا في موقف حرج للغاية

ونجد هيكل كان يري ان السادات قدم تنازلات للاسرائيلين كانت اكثر من احلامهم بعد توقف القتال

كفاية كده ومعذرة للاطالة

تقبلي مروري

دكتور حر يقول...

الله ينور يا خالتوا
اهو كده الواحد يحاول فعلا يعرف التاريخ مضبوط شويه
احسن من كتب التاريخ التي اختزلت كل الأيام في قائد الطلعه الجويه

كان العتاشره مساء تقريبا عندكم في عيد المحافظه والشباب والشابات بيحتفلوا بالعيد القومي
ومحدش عرف ايه المناسبه

وعوضنا على الله

في انتظار المخرج
:)

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه الجمال دا يا خالتو
انتِ كده هاتنافسي هيكل في تحليلاته السياسية

يلا بقي مستنيين باقي الحدونه

تحياتي

3ala asm masr يقول...

مستنين الباقى انا عايزه اعرف كل حكايات السويس

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى يقول...

الله ينور عليكى يا فرنسا .. مستنيين الحلقات الجاية .. و مستنيين نسمع عن بطولات الأشخاص

و كنت عايز أقول لك هل انت بتشوفى حلقات محمد حسنين هيكل اللى على قناة الجزيرة ؟؟ أصله بيتكلم عن حرب السويس بقاله شهرين أهو .. بس هو لسة واقف عند أحداث ما بعد التأميم و لسة العدوان ما بدأش

مستنيينك يا خالة فرانسواز

مشروع انسان يقول...

معلومات جميلة
ربنا يكرمك

وعشايزين نبرز العظماء الحقيقين
اللى فى حياتنا
وبطولاتهم
واعمالهم

عشان الناس تعرف
مين بجد اللى ضحى
بده وبجهده
مش اللى بيطلع اسمائهم
بالمانشيت العريض
وممكن متبقاش قدمت شئ

شكرا ليكى كتير
جزيتى خيرا

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

حبيبة قلبي الغالية علي
تسلم ايدك وتسلم السويس بحسك وحس اهلها يارب
منتظرة باقي الموضوع
احبك في الله

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح يقول...

عزيزتى
دى اعادة للكلام مش عارف ليه ما انبعتش يلا فداكى

اول حاجة شكرا على المعلومات ده انا حتى كنت فاكر الغريب بتاع الفليم مكنتش عارف خالص موضوع المسجد غباء صح

اما موضوع الثغرة وحرب اكتوبر ده كبير قوى وفى الحرب حصلت اخطاء كتير قادية وعسكرية بس انتى عارفه ان القيادات مهما بتغلط بتكون فوق المحاسبة

واذا كان محسبناش المهزم ولحد دلوقتى بنقول عليه زعيم

يبقا اى عقل ممكن يحاسب المنتصر حتى لو اخطأ فى فى أدارة المعركة

والايام بتبين حقايق كتير كانت غايبه عنا فى تاريخنا

بس للاسف الناس ليه بتفضل مغفلة حتى لما تعرف اى حقايق

شكرا على المعلومات

تحياتى
سلااااااااااام

فرنسا هانم يقول...

الفاتح الجعفري
موضوع الثغره
كبير جدا
وفيه كلام سياسى اكتر من الكلام العسكرى
لكن انا احب اركز فى موضوع حرب السويس
والمقاومه الشعبيه
اما الكلام السياسى بتاع الثغره
هتلاقى نصه غير مفهوم
والنص التانى تهم متبادله بين السادات والشاذلى
زى ما حصل فى النكسه بين عبد الناصر وعبد الحكيم عامر

فرنسا هانم يقول...

عصفور المدينة
المدونه عليها بودى جارد جامدين قوى يا هندسه
ومحدش يقدر يسرق تعليقك
وشكرا على الملاحظه

فرنسا هانم يقول...

الربان
شكرا على المساعده
وعلى الروابط
احنا دايما بنكمل بعض
اشكرك جدا

فرنسا هانم يقول...

الطائر الحزين
لا فرنسا هانم جدعه قوى
وتستجرى تطلع بره ونص كمان
بس وقت السلم لا الحرب
اما القائد كان الشاذلى

فرنسا هانم يقول...

appy
شكرا على المظاهرات ابى
والحشد المعنوى للحلقات
عايزين بقى نسوقها فى الكواكب التانيه

فرنسا هانم يقول...

لماضة
العجله وصاحبه العجله تحت امرك
بس حاسبى الفرامل ضعيفه

فرنسا هانم يقول...

بت خيخة وأى كلام
هى دى الطياره اللى ضربت امل
وكل امل

فرنسا هانم يقول...

علاء سالم
الكلام ده فى الشمال عندما حاولوا الذهاب الى الاسماعيليه
تحياتى لك
وشكرا على مشاركتك الايجابيه

فرنسا هانم يقول...

Doba
شارون من ايام حرب المعيز

فرنسا هانم يقول...

عبدٌ من عباد الله
يا بخت من استشهد

فرنسا هانم يقول...

صاحب المضيفة
محلله مره واحده
واستراتيجيه كمان؟

فرنسا هانم يقول...

ام الابناء
انا كنت لسه عندك من شويه
ولقيت المدونه مقفوله والنور مطفى
وحتى التعليقات لسه منزلتيهاش من على الاميل

فرنسا هانم يقول...

Nigro
انا سعيده انى قدرت اوصل حاجه احبابى محتاجينها
وعلى فكره البوست اللى نزل المره دى طويل

فرنسا هانم يقول...

Desert cat
انا سعيده انى اسمع الكلام ده من نانا شخصيا
واسعد
بالبوسه الجميله منها
تحياتى الغاليه

فرنسا هانم يقول...

ابو الفدا
حااااااااااااضر

فرنسا هانم يقول...

خبيب
انا حبسته خالص المره دى

فرنسا هانم يقول...

ضد الظلم
موضوع الثغره ده
عامل زى الاوده الضلمه
ولا مش صح ؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

آفاق الحرية
احسن حاجه لانى باكره اعمال السنه خالص

فرنسا هانم يقول...

دنيتى الجميله
وانا سعيده جدا انى اقدر اوصل الروح بتاعه السويس لكل مصر

فرنسا هانم يقول...

الجمعاوي الاصيل
ولا مؤرخه ولا حاجه
بس دى كانت حربنا
فكل شعب السويس
او كل مثقفى السويس عارفين تفاصيلها

فرنسا هانم يقول...

الفارس الملثم
شوف هو الاختلاف السياسى كان كبير جدا
والى الان
فى اختلاف فى موضوع الثغره

فرنسا هانم يقول...

دكتور حر
لا ازاى محدش عارف ايه المناسبه ؟
كل شعب السويس يعرف موضوع الحصار
بس
ممكن تتفاوت المعلومات من سويسى الى اخر

فرنسا هانم يقول...

خمسة فضفضة
عمنا الكبير هيكل هو حد يقدر يوصل له ؟

فرنسا هانم يقول...

3ala asm masr
وانا تحت امرك
غالى والطلب رخيص

فرنسا هانم يقول...

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى
خلاص انا مسبقاه
يبقى هو هيغش منى
تحياتى وفرحتى بوجودك

فرنسا هانم يقول...

امام الجيل
اللى طلع اسمهم بالمانشيت العريض
ماكانوش فى السويس اصلا

فرنسا هانم يقول...

nonoymm
اختى الكريمه وانا احبك جدا فى الله
وبرضه
عايزه الصوره القديمه بتاعه البروفيل

فرنسا هانم يقول...

احساس صريح و حى
كلامك منطقى وسليم
لكن مين هيحاسب مين ؟

قبلة الحياة يقول...

ماشائ الله ولاحول ولا قوة الا بالله

معلومات قيمة واسلوب وافي ومميز في الشرح .. يدل ان ورائه انسانه مميزة وفريدة ويد جميله سطرتها

تحياتي اختي الحبيبة

اللهم اكتبلى قبل الموت توبه وعند الموت شهاده وبعد الموت جنة ونعيما

اللهم آمين