السبت، فبراير 23، 2008

السويس ..بلد الغريب

تحديث
**********
***********
لماذا يا زهره الكاميليا ؟؟؟؟؟؟
احنا بنحبك
والله بنحبك
لماذا ؟؟؟؟
**********
**********
السلام عليكم اخوانى المدونين واخواتى المدونات
ساعات كده ولا مؤاخذه تمسك كتاب وتقراه وتلاقى نفسك سرحت وفكرت فى العشاء او فى الشغل وخلافه

وممكن يكون الكتاب ده بيتكلم عن غزوه او موقعه او حرب حديثه او حتى كتاب سمير وميكى
وساعات بتمسك كتاب ويشدك ولا اجدعها مقطوره وتلاقى نفسك سرحت وطرت مع الكتاب
ولو كانت بقى معركه وشدتك الله الله
تلاقى نفسك ايدك ورجلك منفعلين مع القصه وحاسس انك شايف ابطالها وانك واحد منهم
صحيح كل واحد هيختار البطل اللى على مزاجه
لكن فى الاخر فعلا هيحس قوى بالقصه
ولو كانت معركه قديمه هيسمع صوت الخيل وصليل السيوف
ولو كانت معركه حديثه
مش هتسمع حاجه لكن ممكن تكمل الكتاب تحت السرير علشان الغارات
الاحسن بقى من الرومه دى كلها
شهود العيان ( لا مش العيان المريض . العيان ابن ام عيان )
انا بقى واعوذ بالله من قوله انا
بحب قاعده شهود العيان دول
وبحب اسرسبهم فى الكلام واتمتع بحديثهم المثير اللى اكيد كله حقيقه ( نحسبه كذلك )
بعد مارجعنا السويس وبالتحديد يوم 7 يونيو 1975 وكان يوم سبت
والله انا بكتب من الذاكره ومارجعتش للكتب اوالنتيجه لانى فاكره التاريخ كويس
كان بعد افتتاح القناه بيومين اتنين
اول ما وصلنا السويس كانت خرابه
بجد
كان بين كل بيت وبيت اربع بيوت مضروبين وبيوت كتيره متهدمه
وكانت مهجوره
زى الصحراء الجرداء
كنا بنلاقى الظروف الحيه فى البيوت المهجوره وفتيل القنابل وكنا بنلعب بيهم
عيال بقى مش عارفين حاجه
كنا بنجرى ونطنطط على الدبابات الاسرائيليه المحطمه فى شارع صدقى وفى الهاويس وامام قسم الاربعين وامام مسجد الشيخ سعيد بشارع الجيش وامام سينما مصر وفى السويس
منظر الحرب والموت فى كل مكان
لكن احنا ولا كان هممنا
كيك على العالى وكيك على الواطى واستغمايه
وكانت المجارى فى شوارع السويس بتضرب وتغرق الشوارع
بس مش كتير
ممكن نقول مره واحده فى اليوم بسبع مرات فى الاسبوع ب 365 وربع فى السنه
يعنى العرض مستمر
انا فاكره شوارع لغايه لما كبرت وكانت غرقانه ميه من 75
المهم
قعدت مع الابطال الحقيقيين للمقاومه
ابطال الحصار
ابطال 24 اكتوبر
منهم ابويا الله يرحمه
ومنهم حما اخى الله يرحمه
ومنهم ابو زميلتى برضه الله يرحمه
ومنهم جار لنا فى ايام سكننا فى الاربعين
وجيران فى مسكننا الحالى
قابلت الكثيرون
وكل منهم عليه حكايه كنت بسمعها وانا فاتحه بقى على الاخر
الحصار ده تم بعد ثغره الديفرسوار
وللامانه الحربيه الثغره دى لو تمت كانت هتبقى انتصار لاسرائيل
لان الاستيلاء على السويس كان هيطوق جنودنا فى سيناء
وده مش تطويق كلى لان الاسماعيليه وبورسعيد كانوا غير محاصرين
وكان الاستيلاء على السويس سيقرب الاسرائيليين من القاهره
والله احنا فداكى يا قاهره المعز
والله احنا فداكى يا عاصمه المحروسه
وللامانه الحربيه والتاريخيه برضه
الثغره كانت عمل عسكرى ذكى جدا من الشرشوحه اسرائيل وقادتها
لانهم قاموا بضرب اسفل واعلى الثغره بكثافه شديده
فاضطر الجنود الموجودين فى تلك النقطه الصعود تجاه الاسماعيليه والهبوط تجاه السويس للمشاركه فى الدفاع عن النقطتين المستهدفتين
فكانت الثغره
واستطاع العدو عمل جسر جوى طوال المنطقه متوغلا داخل الضفه الغربيه للقناه مطوقا مدينه السويس
ماذا فعل شعب السويس ؟؟؟؟؟؟
وماذا فعل القائد الباسل الشيخ حافظ سلامه ؟؟؟؟؟؟
وماذا فعل الفدائيون ؟؟؟؟؟؟؟؟
هذا ما سوف نعرفه فى الحلقات القادمه باذن الله من برنامجنا
السويبس بلد الغريب
ايه بقى سر التدوينه دى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ابن حجر العسقلانى
ايوه ابن حجر
صبى استراحه الكاشفه
جه زياره للسويس كما قال لى فى تعليقه
وشعرت بحلو كلامه عن السويس
ان احكى لكم
ذكريات غير موجوده فى الكتب
لاناس كانوا فى وسط المعركه
معلشى
شايفه المخرج بيبص فى ساعته
الى لقاء فى حلقات قادمه
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

فين التتر ؟؟؟

هناك 126 تعليقًا:

عبده الرايق يقول...

اوووووووووووووول تعليق
انا فعلتها
فعلتها
هااااااااااااااااااا
انا راجع
راجع
راجع
تانى

فرنسا هانم يقول...

انت بايت هنا فى المدونه يارايق ولا ايه
انا لسه ملحقتش اقراء الكلام واعرف ان كان فيه غلطات ولا لا

Desert cat يقول...

اشطاااااااااااااات
انا جبت الكرسى اللى انتى دفعتى حسابه
فاكراااااااااه
وقاعدة بيه على باب المدونة
وابن حجر ينزلى الطلبات برضه على حسابك
لحد ما تنزلى الحكايات
فى انتظار حكايتك يا جميل

فرنسا هانم يقول...

اشطات واحلى اشطات حبيبتى الغاليه
قطه الصحراء
وعندك احلى سحلب واحلى نسكافيه لحبيبتى نانا
لا يابن حجر
سحلب من المخصوص ونسكافيه من الممتاز
ليه كده ؟؟
انا بدفع طوالى ومعاليش حساب
القطه الغاليه
شرفتى مكانك

انين الحزن يقول...

طيب تصدقي بقه اني انا موجوده هنا من ساعه ما شفت التعليق بتاعك وقلتلي هتنزلي بوست النهاره

وانا موجوده وكان نفسي اكون اول حد يعلق

بس اعمل ايه في عبده الرايق ده بقه
والقطه سبقوووووني وانا زعلانه دلوقتي

انا رغيت كتير صح بس متعرفيش فرحتي اول ما شفت البوست مفيش حد علق
علي ما خلصت وقريت بدخل اتفجئت

بس بحبك يافرنسا اعمل ايه بقه

وزتك

عبده الرايق يقول...

انا قريت كتير عن السويس وعن 24 اكتوبر
وفعلا شعب السويس قدم تضحيات كتير جدا
ولكن احنا مستنيين كلامك انتى
يمكن يكون فيه حاجه جديده
حكم الستات دول ساعات مخهم بيلسع ويقولوا ان عندهم اختراع جديد فى الرياضيات
ولما نسألهم
يقولوا لنا 1+1=2
هههههههههههه
لا
انا بهزر
اوعى تصدقى
انا مستنى الحكايات من اهل السويس

بطوط حبوب يقول...

جو اون
احنا منتظرين

غير معرف يقول...

ليه ليه كده يافرنسا هانم ياأختى العزيزة البطولات دى ما عدش حد بيفتكرها إلا فى أعياد أكتوبر و إحتفالات الرقص و الطرب ..فنرى فيلم الرصاصة لا تزال فى جيبى ،و فيلم بت يابدور على كام مشهد دمار على كام حكاية أى كلام و دمتم..
يا فرنسا هانم البطولات دى لم تعد تهم إلا اللى عاشوها ..و حين يحتفل التليفزيون لا نرى إلا قائد الضربة الجوية اللى كان قاعد فى غرفة العمليات المكيفة الهواء..أما الحقيقة و الرجال و الشهداء و المصابين فلا أحد يتذكرهم ،فى ناس من الجيل الجديد فهمه إن محمود ياسين و حسين فهمى كانو فى الحرب..قليل هو من كرموه من أبطال حرب أكتوبر ..تصدقى مرة قالوا كل من أشترك فى الحرب يجتمع فى المحافظة لتكريمة و جمعونا و أخدوا أسامينا و مضت تسع سنوت و لم يقولوا متى هذا التكريم ..أنا أسف على هذة المداخلة لأن دمها ثقيل..أخيك أبو خالد

مشروع انسان يقول...

جميل
فى حاجات كتير بنسمع عنها
بس وممكن نكون قرينا فيها
بس تفرق كتير لو عشناها ومرينا بيها

منتظرين التكملة عشان نستفيد ونعرف مين هما الابطال الحقيقين
مش ابطال السيما ولا الفن

لا الابطال الحقيقين للبلد دى والعظماء والاحرار

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

منتظرين حكاياتك يا فرنسا
رجعينا لزمن البطولات تاني
يمكن نستفيد منه دروس و عبر
و يمكن ننسى زمن الهزايم اللي حوالينا

آخر العنقود يقول...

السلام عليكم

انا بقى ياخالتو بصراحة
ما اعرفش كتير
وهيكون مصدر معلوماتى الجامدة قوى يعنى عن السويس منك ياخالتو
فى انتظار حكاياتك الجميلة

كل تقديى واحترامى

http://kasperb4.blogspot.com/ يقول...

انا سمعت كلمة الغريب دي ف فيلم شوفتو زمان
انا مستني حضرتك تقوليلي ليه اسمها بلد الغريب في الحلقات الجاية ان شاء الله

وأكبر تحية للرجالة (والستات) اللي وقفو ف وش اسرائيل ايام الثغرة

وربنا يرحم اللي مات منهم ويدخله فسيح جناته

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه يا خالتو الحاجات الجميله دي ، انا بموت في حكايات زمان وخصوا بقي لو فيها حروب وكده

وعندي الخصله دي اني اقعد الناس كدا معايا واقعد اسرسبهم في الكلام علشان يحكولي، واديكي بتابعي علي طول الحياة ،
وخاصة بقي اموت في سرسبة الناس الكبار اللي من ايام الجنيه الجبس والبيضه ام اتنين مليم

طبعا واكيد ومؤكد متابعه معاكي وان شاء الله حاسه انها هاتبقي حلقات تجنن

يلا بقي ما تخليناش نستني كتير



سلام يا احلي خالتو

عصفور المدينة يقول...

لازم آجي أشوفها إن شاء الله أنا عديت عليها بس مانزلتهاش
في انتظار إلياذتك

دنيتى الجميله يقول...

فرنسا الجميله
انا بشكرك جدا على البوست ده
علشان انابحب جدا السويس وبورسعيد وكل حته كانت خط دفاع عن القاهره وعن مصر كلها لانهم هما اللى فعلا ضحوا وعاشوا معاناه الحروب الحقيقيه
وفرحت جدا لما عرفت انك من السويس اول ما اتعرفت بيكى
وفرحت اكتر لما عرفت انك هتعيشينا الاحداث اللى هما عاشوها ومروا بيها علشان احنا بجد مبنحسش ببعض غير فى المواقف دى
احنا كان عندنا واحد من السويس عايش معانا ومرجعش السويس وكانوا مسمي محله المهاجر
انا مستنيه ذكرياتك وحكاياتك

الـسـيـدة نـون يقول...

مستيين الحلقة الجاية عايزة اعرف الحكايات
يابختك بسويسك يا فرنسا
يارتنى كنت من اهلها
سلام
اختك خيخة

صوت من مصر يقول...

فرنسا بجد اول مره احس فى البوست عندك
انك ناقص تقولى انك بتشيدى بالموقف الذكى الذى قدمه سلاح الطيران فى الحرب بقياده ابن ؟( حذفته الرقابه ) محمد حسنى مبارك للاسف
هو الموضوع احلى ما فيه اللعب بالدبابات

nigro يقول...

بصي بقى أقل من 31 حلقة أنا مش هقبل
أنا عشت في السويس فترة صغننة كده مش كتير يعني
بس ماعرفش كده حبيتها قوي و كل لما حد من صحابي يكلمني عند القاهرة ولا أي بلد تاني أقوم قايله و السويس .. اللي ماراحش السويس يبقى ما خرجش من بيته لسه
علشان كده أنا عايز أسمع كتيييييييير عن محبوبتي مدينة السويس
مستنيين و مش عايزين تأخير

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

سلامي لأهل السويس نفر نفر
انتيمتي من السويس
ابقي سلميلي عليها وبوسيهالي

3ala asm masr يقول...

ينفع كده؟؟
أتشد وأنفعل وأبرق وأجهز أنى اعرف حاجه عن التاريخ اللى أنا أصلا مدرستوش ومعرفش فيه غير أحمس ومينا وتقوليلى المخرج بيبص فى ساعته؟
ينفع كده؟

الطائر الحزين يقول...

اليكم فرنسا مرسى
اخت صالح مرسى فى الحلقات القادمة

لكن هى الثغرة دى ما كنش لها حل وقتها ؟؟؟؟؟

منتظرين الحكايات من اربابها


تحياتى

Empress appy يقول...

عارفه انا لما قريت الكلام اخدتنى لسنين بسمع عنها بس مش شوفتها بجد حسستينى انى عايشاها عارفه انا بحب مدن القناة علشان المصريين الشرفاء اللى دفعوا عن مصر
انا مرة روحت نادى بتاع قوات مسلحه فى مصيف وانا قاعده سمعت ناس من القدماء قوى اللى كانوا فى الحرب كنت بسمع كلاهم رحت قعدت معاهم بعد ما استأذنت ناس هايله قوى ربنا يخليكى كملى انا بحب قوى الجو ده

HeBa يقول...

فرنسا

بانتظار الحلقات القادمة

الواحد فعلا متشوق يسمع حاجة زي كده

بجد حاجة زي دي ممكن ترفع من روح الواحد المعنوية

بانتظارك وما تتأخريش علينا

HeBa يقول...

فرنسا

بانتظار الحلقات القادمة

الواحد فعلا متشوق يسمع حاجة زي كده

بجد حاجة زي دي ممكن ترفع من روح الواحد المعنوية

بانتظارك وما تتأخريش علينا

غير معرف يقول...

فرنسا هانم أختى العزيزة أرجو أن تسمحى لى بأرسال تلك الرسالة من خلالك
سيدتى الفاضلة / تحياتى و أحترامى و استئذنك فى كتابة تلك الكلمات البسيطة للرقيقة /زهرة الكاميليا فلقد أغلقت مدونتها و أنا حزين للغاية من هذا التصرف و أعتبره قرار جائر منها فهى أبنة عزيزة و كنت أطمئن عليها من خلال كلماتها الرقيقة
عودى يا زهرة الكاميليا من أجل القدس و غزة عودى من أجل فلسطين ،ومن أجل سيدنا محمد صلى الله عليه و سلم و من أجل كل معنى جميل أو خاطرة صادفتك فى مدونتك الغالية عودى من أجل أصدقائك و أحبائك ..أبو خالد

walaa يقول...

ازيك يا فرنسا هانم عامله ايه
جميل قويه صراحه بجد والله مش مجامله
اللى احنا نحكى عن امجاد الابطال دول
اللى قدرو ا بحبهم للبلد وبايمانهم بربنا
اللى هما يحراروا البلد من اسرائيل
انا كمان بابا الله يرحمه كان فى حرب اكتوبر
تقربيا شباب البلد اللى كانوا فى سن الجيش كانوا فى الحرب
واللى قبل كده كمان
بابا كان بيقول كانت فى ناس من ايام النكسه
ناس حبة بلدها واخلصت ليها بجد
ناس اعطو ارواحهم فدا بلدهم
وقناة السويس محفوره بدماء المصرين
وجاى بكل بساطه الا مبارك يدخلهم البلد ويقول على فلسطين غزو
ويبيع ليهم الغاز بارخص الاثمان
ويعمل معاهم اتفاقية الكويز وما خُفى كان اعظم
والناس اللى ماتت فى الحرب
والناس اللى قضت حياتها من اجل تحرير سيناء
والناس اللى تعبت واتشردت من اجل البلد دى فيييين كل ده
انا اسفه للاطاله بس بجد
البوست بتاعك هو السبب زى ما قلتى احنا حررناها وبعد الحرب لقيتها خرابه يعنى وكمان عمرنها ويجى بكل بساطه يبعها للعدو
يبقى احنا المفروض نعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟

الربان يقول...

تحياتي

السويس مدينه جميلة و اهلها دورهم معروف...و ابطال المقاومة الشعبية رحم الله ميتهم و بارك في حيهم...بالفعل
لو سقطت السويس لتم تطويق و حصار الجيش الثالث المصري...لكن الله ايد ابناء السويس ومن معهم فكانوا بالمرصاد لكل الدبابات التي تحاول دخول المدينة...
مصر عزيزة علينا كلنا و وقت الشدة
يهون كل شيء...

تحياتي و تقديري.

حل وسط يقول...

ايوه
احكي
نفسنا نسمع تاريخ بجد
من شهود العيان
وانشاء الله اتابع

همس الاحباب يقول...

انتى كده شوقتينا للحكايات اكتر
احنا سمعنا عن السويس والمقاومة الشعبية وحكايات الغريب بس المرة دى ايبقى ليها طعم تانى لانها من شهود عيان خاضوا الحرب وشاهدوا بالعين كل حاجةوما تخافيش حقوق البث والتاليف محفوظة.
نحن فى انتظارك .....
تحياتى خالد

MerMaid يقول...

حبيتي فرنسيس


بجد الكلام عن الامجاد رائع جدا
احييكي علي اسلوبك الممتع بجد
بجد يا فرنسا انتي من المدونين الجمال جدا
تحياتي ليكي و لابن حجر
ومستنيين باقي الحكايات

تحياتي مرة اخري

دكتور حر يقول...

في الانتظار يا خالتوا ان شاء الله

احلى حاجه لما يكون
وشهد شاهد من اهلها

وبعدين انا كمان من ابطال 24/10
لأنه يوم ميلادي
وأشكركم على احتفالكم السنوي به

هههههههه

بنت الصالحين يقول...

فرنستي

حلو اوي التدوينه دي

بس ابقي عرفنين يعني ايسه ثغره الديفرسوار

معلش اصلي كنت علمي وماكنتش ادبي


واهو برضه نتعمل ونعرف اكتر

ربنا يكرمك يافرنستي
جزيتي الجنه حبيبتي
احبك في الله

بحبك يامصر يقول...

فرنسا هانم
طبعا الفكره هايله واحنا مستنيين سلسلة الحكايات بس عشان خاطرى متعمليش زى المسلسلات وتعملى توقفات لزيادة التشوق والحاجات دى
مستنيين طبعا حكايات بشغف

أحمد منتصر يقول...

أنا كطنطاوي معرفش أي حاجة عن السوايسة (كده ولا الساويسة؟) حتى كنت فاكر لهجتهم زي لهجة البورسعيدية :)

غير معرف يقول...

خاااااااااالتو
انا بجد سمعت كتير عن المقاومه
بس مش عارفه يعنى ايه ثغره
بطه

only spot يقول...

رغم ان الايام دى كانت صعبه جدا الا انى بحس انها كانت بتتميز بان الناس كانو ملتفين حول هدف وقضيه واحده كان فيه روح مشاركه طبعا مش كل الناس بس الاغلبيه وكان فيه ثوابت ومبادئ مفتقدنها احنا دلوقتى للاسف
عموما جازى الله اهل السويس بكل ما ضحو بيه من اجل مصر ومش بس اهل السويس كل من فقد قريب او حبيب فى الحرب عوضه الله عنه خيرا وجعل الله مثوانا جميعا الجنه
تسلم ايدك على عرضك الرائع
تحياتى

Noony يقول...

يا بيوت السويس يا بيوتنا
هههههههه
فكرة بجد هايلة

و ياريت ندخل بعدها ليه السويس اسمها بلد الغريب ومين هو "سيدي" الغريب...أنا عارفة تاريخه بس فيه حاجات وقعت مني

أنا أفتكر الدبابات لما كانت عند حديقة الخالدين..بس طبعاً دة بعدها بفترة طويلة

ياللا..مستنيين البقية
:)
نوني السويسية

(احمد سكر ) يقول...

خااالتو

بجد بجد هنفضل مشتاقين لكل الحلقات

بس اوعى يا خالتو بعد الحلقات ما تتشهر

تقومى تنقليها للفضائيات

ونضطر بئه نجيب طبق واشتراك وكدا

لاء ياخالتو

نوهى ان الحلقات مجانيه


فرنسا

بجد هنفضل مستنين الحلقات
وافضل شىء ان اللى هيحكى

شخص عاصر الاحداث

وبينقلها من افواه اصحابها شخصيا

تحياتى ليكى

اخيكى احمد سكر

عبده الرايق يقول...

انا كمان عايز اعرف ليه سموها بلد الغريب

فرنسا هانم يقول...

انين الحزن
وزتى العسل والسكر زياده
الرايق باين عليه كان واقف وراء باب المدونه على طول
لدرجه انى ملحقتش اقراء التدوينه واشوف غلطاتها الاملائيه الا وهو موجود
وبعدين انتى تشرفينى فى اى وقت وفى اى ترتيب
متنسيش ان مكانك فى قلبى
بحبك ياوزتى

فرنسا هانم يقول...

عبده الرايق
ايه يا عم عبده يارايق ؟؟؟؟؟؟؟
فى ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الستات دماغها مبتلسعشى
لا
اصحى معايا وفوق كده
وبعدين مين قالك ان واحد زائد واحد يساوى اتنين
النظريه دى خلاص
راحت عليها
كل سنه وانت طيب
واحد زائد واحد يساوى واحدين
وواحدين
يعنى حداشر
اصحى بقى وفوق معايا

فرنسا هانم يقول...

بطوط حبوب
ايم ريدى

فرنسا هانم يقول...

أبو خالد
انت اشتركت فى الحرب ؟؟؟؟؟؟؟
كويس والله
يعنى معانا بطل
بس انا زعلانه منك
عارف ليه ؟؟؟؟؟؟؟
اكتر التعليقات اللى علقتها عندى يأسا هذا التعليق
لانى مش متعوده على يأسك ابدا

فرنسا هانم يقول...

امام الجيل
السويس فيها ابطال كتير
مجهوليين
وانا لو اقدر احصيهم
كنت فعلت لكن
العين بصيره والايد قصيره
هاكتب على قدى

فرنسا هانم يقول...

مهندس مصري
ياريت نقدر نستفيد من بطولاتنا
كان هيبقى لنا شأن تانى

فرنسا هانم يقول...

آخر العنقود
ربنا يكرمك
وانشاء الله هاكتب على قد ما اقدر
وربنا معانا

فرنسا هانم يقول...

آلام وآمال
غالى والطلب رخيص
هاتكلم عن الغريب
انت تأمر

فرنسا هانم يقول...

خمسة فضفضة
انتى عامله زاييى بالظبط يا دكتوره
الحكايات من اهلها
احسن
من لت وعجن الكتب

فرنسا هانم يقول...

عصفور المدينة
البلد هتتشرف بلحضرتك يا هندسه
اما الالياذه
ايييييييييييه
حرب طرواده
والشاعر هوميروس
ما احلى تشبيهاتك يا باشمهندس

فرنسا هانم يقول...

دنيتى الجميله
احنا كنا ايام الهجره
اسمنا المهجرين
مش المهاجرين
لانهم قاموا بتهجير سكان القناه اجباريا
حتى لا يتعرضون للخطر
فكان اسم الفرد منا
مهجر الميم بالضمه و الهاء وال جيم بالفتحه
وتحياتى الغاليه لكى

فرنسا هانم يقول...

بت خيخة وأى كلام
كانت السويس نورت
وذاد نورها لو كنتى من اهلها
بس من غير ما تشربى الميه بتاعتها

فرنسا هانم يقول...

صوت من مصر
ايه علاقه حسنى مبارك بكلامى عن السويس
واصلا حصار السويس بدء
بعد الحرب والضربه الجويه باسبوعين
يعنى
لا علاقه
ولا نسبه وتناسب
صحصح معايا كده امال
وابعد بعيد عن الرقابه
علشان متطيرشى الرقابه من غير الالف

فرنسا هانم يقول...

Nigro
هو عقدى مع المنتج 30 حلقه بس
لكن لو انت عايز الحلقه الزياده
ماشى معنديش مانع
هو انا اقدر ارفض لك طلب

فرنسا هانم يقول...

المفقوعة مرارتها
اسلملك عليها اه
لكن ابوسها لا
لانى معرفهاش
وبكده هالف على بيوت السويس بيت بيت
وابوسهم
سلامى لكى انتى وقبلاتى الحاره

فرنسا هانم يقول...

3ala asm masr
المخرج ده اصله حنبلى شويه يا هنوده يا حبيبتى
لكن
المره الجايه
هنسيه مش ساعته بس
لا
دى الساعه اللى اتولد فيها كمان

فرنسا هانم يقول...

الطائر الحزين
ياريت اكون اخت صالح مرسى
كنت نشرت مذكراتى من اولها كده
اما عن الثغره
لا
ماكنش ليها حل

فرنسا هانم يقول...

appy
كلنا بنحب الجو ده
لاننا لسه محتاجين نحس بلذه الانتصار
اللى استكتروها علينا
واكتر حاجه استكتروها علينا
يوم 24 اكتوبر
عيدنا القومى

فرنسا هانم يقول...

Heba
وانا كمان فى انتظار انى اكون معاكم
وانشاء الله معاكم ان كان فى العمر بقيه

فرنسا هانم يقول...

walaa
كلامك هزنى جدا جدا جدا
وهاتركه للاخوه الاصدقاء يقرؤه
دون تعليق

فرنسا هانم يقول...

الربان
ولكن الله سلم
ففعلا سقوط السويس لو تم لا قدر الله
كانت هتبقى كارثه
وممكن تبقى هزيمه بعد نصر

فرنسا هانم يقول...

حل وسط
طيب ولو اتاخدت غياب
اعمل فيك ايه ؟

فرنسا هانم يقول...

همس الاحباب
لا والنبى بلاش حكايه محفوظه دى
اصلى عندى مناعه من المواد الحافظه

فرنسا هانم يقول...

MerMaid
ربنا يباركلك يا هاجر
ومش هاقولك متشكره على الكلام الجميل ده لانه مفيش شكر بين الاخوات

فرنسا هانم يقول...

دكتور حر
كويس والله
كل السوايسه بيحبوا يوم 24 /10
وكده انت هتخلينى احبه اكتر
امال ايه
يوم ميلاد ابن اختى

فرنسا هانم يقول...

عاشقه الفردوس
من عيونى يا جوهرتى الجميله
هاتكلم عن الثغره
هو انا اقدر ارفض لك طلب

غير معرف يقول...

بجد الحكايات دى بتخلى جسمى يقشعر
برضه كنت اعض اسمع بابا وبقى مفتوح انا كمان
بجد البلدى غاليه علينا اوى مهما شفنا منها

انا بحب السويس وبورسعيد جدا من الحكايات الى سمعتها

وهستنى بقيت حلقاتك بفارغ الصبر

سلامى يا فرنستى يا قمر
:)))

فرنسا هانم يقول...

بحبك يامصر
والله هى مش توقفات ولا حاجه
لزياده التشويق
لا
انت عارف ان التدوينه الطويله تصيب القارىء بالملل
بس
هو ده المقصود

فرنسا هانم يقول...

أحمد منتصر
وانا كسويسيه اعرف كتير عن الطنطاويه

فرنسا هانم يقول...

بطه
الثغره ؟؟؟؟؟؟؟
من عيونى

فرنسا هانم يقول...

بطه
الثغره ؟؟؟؟؟؟؟
من عيونى

فرنسا هانم يقول...

only spot
فعلا جازى الله اهل السويس ومدن القنال
خيرا
وكل مصر
امين يارب

فرنسا هانم يقول...

Noony
حبيبتى السويسيه نونا
الدبابات لما شالوها من الشوارع
ودوها على حديقه الخالدين
لكن انا جيت فى 75 وكانت الدبابات لسه فى الشوارع
تحياتى لابنه بلدى
وارجو
ان سقط منى شىء
تلحقينى انتى ودوحه السويسى

فرنسا هانم يقول...

سكــر
الفضائيات بقالها
سنين بتجرى ورايا
وانا رافضه
ويسبعتوا مراسيل
وانا رافضه
هو انا محتاجه
بجد
بجد
اوعى تصدق
والحلقات مجانا كمان ياعم

فرنسا هانم يقول...

عبده الرايق
اييييييييييه يارايق ؟؟؟
فوقت ولا لسه

فرنسا هانم يقول...

shayma
والسويس بتحبك
وانا بحبك قوى يا شيماء
لكى كل تقديرى
خلتك فرنسا

فرنسا هانم يقول...

ابو خالد
وانا ادعوا معك عودى يا كاميليا

دكتور بيطرى يقول...

شوقتينا يا فرنسا هانم لإستماع الحلقات القادمة
لأنى أشعر بعزة وبكرامة وتختلج نفسى أحاسيس مختلطة من الفرحة والنشوة ومن البكاء ومن الزهول ومن الشموخ لما بأسمع حكايات أبطالنا فى السويس وحكايات الشيخ حافظ سلامة وسير رجال الإنتصار لأنى بأفتكر خالى الشهيد رحمة الله عليه وقد كان فى سلاح الدفاع الجوى (سلاح الصواريخ ),ليلة ما استشهد كان قد ضرب ثلاثة طائرات هو والمجموعة اللى كانت معاه حكى لنا احد افرادها اللى حصل بالضبط وكيف كان الشهيد بطل من كثير من الأبطال اللى صمدوا ولم يهربو بعدما تكثفة الغارات على الموقعة وهرب كثيرون من جحيم المعركة فأصيب بشظايا قطعت رجليه وحملت الأسعاف المصابين ومعهم خالى الشهيد ولكنها لم تلبس إلا ان قذفت من طائرات العدو وتحقق حلم خالى وهو الشهاده وقبل ان يستشهد بساعات قبل ركوبه الأسعاف كتب وصيته لأولاده جاسر الكبير يدخل الأزهر ويصبح شيخ أزهرى لأن خالى كان يحب والدى وامل ومروى الصغيرة وقتها كان سنها 4 شهور كانت وصيته لبس الحجاب وان يتزوجن برجالة ملتزمين وهكذا رحل الشهيد مع امثاله من الشهداء وكانو مثلا للذين قال الله عنهم ( من المؤمنين رجال صدقوا ماعاهدوا الله عليه فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ينتظر وما بدلوا تبديلا)

Nagdi يقول...

i was also in this war , but i was in Alexandria.....

i would like to hear more from you . and thank u
Nagdi

احمد الجيزاوى يقول...

تحياتى لشعب السويس
وتحياتى لخالت المدونين فرنسا هانم
احنا منتظرين انا وشعب الجيزة
احمد الجيزاوى

Unknown يقول...

الله اكبر ولله الحمد
هي دي اكتر حكايات بحبها حكايات الرجالة اللي بجد وياسلام اما يكونوا في عهود قريبه يعني الواحد بيقرء عن الصحابه والتابعين بيحس بفخر وعزة بس لما الرجاله يبقوا قريبين اوي من عصرنا بنحس ان فيه امل
ان شاء الله متابعين مع حضرتك حصريا علي فرنسا هانم وحقوق النشر محفوظه
وجزاكم الله كل خير

عبده الرايق يقول...

احنا فى الانتظار
فرنس هانم
كده هنام منك فى المدونه

mayas يقول...

السلام عليكم
ايه الحلاوة دي يا ست فرنسا؟؟؟
انا حاسة اني بسمعك وانا بقرا كلامك الجميل ده؟؟؟؟
والله جميل اوي اوووووووووووي
بس انا ممكن اعرف معلومات عنك يمكن ربنا يوفقني والاقي ليكي عريس؟؟؟؟؟
ههههههههههههههههههههههه

أحمد عبد الفتاح يقول...

أنضم لقائمة الانتظار الطويلة..!
تحياتى..

ساعد نسرين الايمن يقول...

السويس
السويس
تصدقني عمري ما روحت هناك
بس اعرف انها فيها حاجات كتيرة جميلة
الناس
الفدائين
الشط
السمك
واكيد اكيد انتي يا فرنسا يا اجمل واطيب قلب

فرنسا هانم يقول...

دكتور بيطرى
رحمه الله على خالك الشهيد البطل
فهو حى عند الله يرزق
وتحيه لكل بيت مصرى استشهد احد ابناءه فى سبيل مصر

فرنسا هانم يقول...

Nagdi
حاضر
خليك مهانا وانت تسمع عن السويس
وتحيه لابطال الاسكندريه

فرنسا هانم يقول...

احمد الجيزاوى
انا عشت سنين الهجره فى الجيزه
فتحياتى لكل اهل الجيزه
ولاحمد الجيزاوى
والعاشره مساء

فرنسا هانم يقول...

الفاتح الجعفري
جارى التصوير
ومتابعه الديكور
والمونتاج
والاخراج
وشد حيلك فى التسويق

فرنسا هانم يقول...

عبده الرايق
اصحى يارايق صحى النوم

فرنسا هانم يقول...

mayas
عريس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ربنا يعزك
خلاص ان لن اعود اليه مهما استرحمت دقات قلبى

فرنسا هانم يقول...

a7med3bdelfta7
طيب ادخل جوه المدونه من البرد
مش معقول تنضم للانتظار كده فى الشارع
خالتك خايفه عليك

فرنسا هانم يقول...

ساعد نسرين الايمن
ربنا يخليكى ويباركلك
وشرف عظيم للسويس ان انتى تزوريها

الفارس الملثم يقول...

بداية بالنسبة للثغرة هي عمل عسكري اسرائيلي تميز بالذكاء من الجانب الصهيوني وطبعا حصل اختلافات كثيرة بين القادة العسكريين المصريين وحتي الكتاب اللذين تناول هذا الموضوع فنجد تفسير للشاذلي يختلف عن تفسير السادات وحتي تفسير هيكل حول المتسبب في الثغرة ورغم ان الثغرة قللت من حكم الانتصار المعجزة الذي حققه الجيش المصري الا ان الجيش الاسرائيلي كما قلتي فشل في اكمال تطويق الحيش المصري في سيناء ومحاصرته

ثانيا مدونتك رائعة حقيقي ورغم ان هذا مروري الاول الا اني ساحرص علي متابعتها

مع خالص تحياتي

محمد يقول...

وعليكم السلام أختي المدونة :)
أشعر كأنك في استوديو الأخبار

زرت السويس من فترة قصيرة .. صحيح لم أقابل في الشارع إلا القليل من الناس لا أدري هذه العادة أم أني ذهبت يوم عطلة , هي مدينة جميلة .. زرت نادي رياضي فيها للأسف إسمه نادي مبارك , وزرت القناة وخط برليف

كانت رحلة جميلة

رحمة الله على والدك وكل الأبطال وأنزلهم الله منازل الصديقين والشهداء

صحيح حضرتك قلتي في البداية :

بعد مارجعنا السويس

حضرتك قبلها كنتم فين ؟؟

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

فرنستي الجميلة يلا كمان قولي وكملي محتاجين نرجع زمن الماضي الجميل ونفتكر اننا احنا اللي وقفنا ادام العدو الصهيوني الذي لا يقهر وقهرناه وجبناه الارض باعتمادنا على الله ونفسنا وكان ايدينا في ايدين بعض
افتكروا يا جماعة اننا انتصرنا على اسرائيل وامريكا دول زمان وبالايمان والرجوع لربنا نقدر نقهر اعداءنا مش مصدقين طب فرنسا بتقولكوا اهو
دمتي بخير يا حبيبتي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

أنا على فكرة إندمجت مع التدوينة...
بتفكريني لما كنت بقرا رجل المستحيل أدهم صبري ...كنت ومازلت نفسي أكون مكانه...أشوف هعمل إيه؟؟؟

هههه
إنتي عشمتيني في السويس يا خالتي ..تبقي هاتي العجلة وتعالي خديني علشان انا مش عارف الطريق ....
نفسي أروح السويس ...أنا بس روحت ميناء السويس يجي كدة 7 مرات ...بس ما روحتش المدينة

عموما أنا مستني الحلقة الجاية
تحياتي لأهل السويس الجدعان ...قوي

ههههه

أمـ الله ـة يقول...

ربنا يكرمك

وفى انتظار الحلقات

لعلنا نخرج بدروس وعبر واستفادة

Doba يقول...

البحر فى السويس جميل قوى ونقى للغاية
رحت مرة هناك وقضينا اليوم بس حقيقى كان تحفة

كل محافظة او مكان فى مصر ليه رونق خاص ومميز جدا ولما تقعدى مع اهله ومحبيه تسمعى احلى كلام

فى انتظار البقية وانا هخطفلك المخرج او اكسرله الساعة

واهى ماشية وبتعدىىىىىىى
ده التتر

يلا لكى تحياتى الكثيرة قوى
سلام
هبة

غير معرف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فرنستى الجميله

معلش غبت عليك شويه كيف احوالك ان شاء الله تكونى بخير

تدوينه رائعة عكادتك وفى انتظار الباقى فلا تتاخرى علينا به

آفاق الحرية يقول...

السلام عليكم
اد ايه حكاياتك يافرنسا هانم جميلة فعلا
بس بالرغم من معاناة السعب المصري في هذه الحروب
وبما انك عاصرتي هذه المرحلة هل ايمانيات وتدينه الشعب المصري في هذاا الوقت كان افضل من الان

انين الحزن يقول...

فرنسا
انا
بــــــــ
حــــــــ
بــــــــ
ك

بس حرف الكاف مش بيطول زياده عن كده

وزتك

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى يقول...

أختنا فرنسا

و الله أنا ندمان جدا إنى ما لحقتش الموضوع فى أوله ... بس و الله النت عندى فصل من تلات أيام و مش عارف اعمل ايه ... انا دلوقتى فى الشغل و قاعد بعد مواعيد العمل عشان ألحق أرد على كام مدونة

نيجى للموضوع ... ما يحسش بمعنى الأرض إلا اللى حس بأرضه بتضيع منه ... ما يحسش بمعنى الأرض إلا اللى بيشوف الأعداء رايحين جايين عليها فى أمان و سلام ... ما يحسش بدور المقاومة إلا اللى كان بينه و بين الموت لحظات و خطوات و هو بيدافع عن بلده .. ناس زى دول هم اللى يقدروا إيه اللى عمله حسن نصر الله .. و ناس تانية تجلس على الأرائك تقول هذا حلال و هذا حرام .. هذا مؤمن و هذا فاسق .. هذا عمله مقبول و هذا مردود عليه

و الله يا فرنسا .. أنا نفسى أروح أبوس إيد الشيخ حافظ سلامة .. الناس دى المفروض كانت تعيش باقى حياتها معززة مكرمة فى بيوتها و الدولة تسهل له كل احتياجاته .. لكن للأسف .. دة ما بيحصلش .. إن سافرت السويس تانى بإذن الله هاحاول أروح أقابله

انا مستنى باقى حكاياتك بفارغ الصبر .. أنا بالفعل بابقى عامل زى الوصف اللى وصفتيه بالضبط لما باسمع حكايات الأبطال دول ... بابقى فى منتهى الانتباه و الاندهاش و الفخر

يا سلام يا فرنسا .. أنا منفعل جدا بالمقدمة .. و مش عارف هاعمل إيه لما تكملى الحكايات .. حتى أنا مش عارف أكتب إيه فى التعليق مع إنى نفسى أكتب كتير .. انطلقى يا فرنسا فى الحكايات دى عايزينك تزودى الوازع الوطنى عند الناس يمكن تشيلى شوية التشوهات اللى أصابتهم فى انتماءهم للوطن


ربنا يكرمك يا فرنسا

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

حلوه قوى الذكريات يا خالتى زيدينا منها

كاميليا بهاء الدين يقول...

يا أغلى الغاليين

مش تزعلى ابدا منى
أنا على ماوصلت لمدونتك
كنت خلاص مت من العياط من اللى قريته
فى المدونات التانية
حسيت انى مش قادرة اكتب
عاوزة اترمى فى حضنك وبس

ها .. هاتاخدينى ولا لأ؟

كاميليا

غير معرف يقول...

أختى فرنسا هانم
سأكتب لك بالعامية كلمتان أنتى إنسانه جميله و حنينه يارب خليك لنا جميعا أبكتنى كلمات كاميليا عندك ..شكرا ياأعز الناس ..أخيك أبو خالد

القلم السكندري يقول...

فرنسا هانم

بصراحة أنا قرأت البوست من أول ما نزل.. بس مش لاقي كلمة توفي الناس دي حقها

يمكن عشان معاني المقاومة والبطولة اتمسحت من قاموسنا؟؟ ولا يمكن عليها تراب مداريها..

الحكايات دي بقت بتصيبني بالوجوم وكأنها من حكايات القرون الاولي

كل اللي اقدر اقوله ربنا يحفظك ويحفظ بلاد المسلمين

واحنا منتظرين باقي الحلقات بشغف

عابد الرحمن يقول...

اشتقت لكتباتك
بجد كلامك دافي اوي وتحسي انه بيحوظ علينا بحنية زي الزمايل والاصدقاء
ربنا يسعدك ويريحك قلبك

عبد الرحمن مدني يقول...

الحقووووووووووووووووو
اليوم وزير خارجيه المانيا

يناشد دول اوربا

بنشر الصور المسيئه للنبي

عليه الصلاه والسلام واحنا اعديين ساكتين خوش على اخوان استايل بسرعه وشارك فالمعارضه

فرنسا هانم يقول...

الفارس الملثم
كلامك منطقى جدا
وطبعا الاختلاف بيبقى مولده التعثر
وده اللى حصل
شرفنى مرورك

فرنسا هانم يقول...

وضـّاح
انا جاوبت على سؤالك فى التدوينه اللى نزلتها انهارده
واكيد السويس اتشرفت بزيارتك

فرنسا هانم يقول...

nonoymm
الله عليكى يا ام اسراء وعلى كلامك السكر
فعلا
نقدر ندى كتير قوى
لو قربنا من ربنا
وقربنا من بعضنا

فرنسا هانم يقول...

عبدالرحمن ياسين
بس كده
العجله وصاحبه العجله تحت امرك
وتنور السويس بزيارتك

فرنسا هانم يقول...

أمـ الله ـة
ياريت حتى لو خرجنا بدروس نتعلم منها ونحاول نطبقها صح على حياتنا فى كافه المستويات

فرنسا هانم يقول...

Doba
انا كتبت الجزء التانى من الحكايه دى
والمخرج كان قاعد بيترعش
وخايف على ساعته
وفى الاخر سابنى وفلسع
تحياتى
لحبوبه قلبى هبه
اللى حرمانى من احسن نسكافيه شربته من ايديها

فرنسا هانم يقول...

ام الابناء
حبيبتى راجيه عفو الله
انتى اللى متتأخريش علينا
انا بقلك عليكى بجد
طيب اقولك
مش لازم تقرى
تعالى امضى
وسلمى وامشى لو مشغوله
بس اطمن عليكى

فرنسا هانم يقول...

آفاق الحرية
انا جاوبت على سؤالك فى تدوينه انهارده
وبجد
زعلت على الوالد
وادعوا من الله ان يفك كربه

فرنسا هانم يقول...

انين الحزن
بت يا وزه
خلاص
عششتى فى قلبى
بجد
بحبك

فرنسا هانم يقول...

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى
اخيرا ابن حجر
حمد لله على السلامه يا راجل
انا كاتبه التدوينه مخصوص علشانك وانتى جاى متأخر
يلا
معاك عذرك
وعلى فكره
انا قريت تدوينه الاستذان عندك
ومقدره
ومستنياك

فرنسا هانم يقول...

رئيس جمهوريه نفسى
تمام ياريس

فرنسا هانم يقول...

كاميليا
اخدك فى حضنى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ياااااااااااااااااه
انا مشتاقه ليكى جدا
واخدك فى حضنى واضم عليكى
يا اعز عندى من بنتى لو كنت اتجوزت وخلفت
انا فرحت جدا ان انتى رجعتى
انتى انسانه حساسه يا كاميليا
بحبك

فرنسا هانم يقول...

أبو خالد
انت انسان عظيم

فرنسا هانم يقول...

القلم السكندري
الناس دى مش عايزه كلام مننا
الناس دى خدت اجرها تالت ومتلت
وقبضت ياباشا وخلاص



اه
مكملتش
خدوا اجرهم من الله عز وجل

فرنسا هانم يقول...

عابد الرحمن
ربنا يكرمك على كلامك الجميل
ويارب اكون عند حسن ظنكم

فرنسا هانم يقول...

عبد الرحمن مدنى
الحقووووووووووووووووو
اليوم وزير خارجيه المانيا

يناشد دول اوربا

بنشر الصور المسيئه للنبي

عليه الصلاه والسلام واحنا اعديين ساكتين خوش على اخوان استايل بسرعه وشارك فالمعارضه

قبلة الحياة يقول...

التلميذ البليد آخر لما بيغلب بيبص في دفاترة القديمة

وانا يا فرنسا بليدة بس مش اوي نص نص وعشان ااقدر ااقرا باقي الأجزاء عن السويس كان لازم ادخل هنا واجيب القصه من اولها من الدفاتر القديمة

اسلوبك جميل اوي ما شاء الله ولا قوة الا بالله في سرد الاحداث

ربنا يوفقك

تقبلي مروري

abdelrahman يقول...

تحية جمدة للسويسة الجدعان

شاب سويسى