الأحد، ديسمبر 23، 2007

فى صالون فرنسا هانم .... كانت لنا ايام

مع الاعتذار لعمنا الكبير عباس العقاد
اخدت منه الاسم سلف بس كام يوم وهرجعه تانى
وبعدين صالون العقاد وصالون فرنسا هانم شبه بعض جدا جدا
مفيش اى فرق
هو بس كام فرق كده صغننين وخلاص
يعنى صالون العقاد
كان بيضم نخبه من نجوم المجتمع فى جميع مجالاته الادبيه والعلميه والسياسيه
وصالون فرنسا هانم
بيضم نخبه من سيدات الحته والمنطقه اللى جنب الحته وزميلات العمل والدراسه
صالون العقاد
كان يتم فيه مناقشات عن العلم واللغه والسياسه والطب والهندسه
وصالون فرنسا هانم
بيتكلم عن السياسه والتعليم واصول عمل الملوخيه والباميه وفن الكيكه
صالون العقاد
على حسب ما قريت كبير وفخم جدا
وصالون فرنسا هانم
كنبه واربع كراسى وكام كرسى بلاستيك من اللى بيتفتحوا ويتقفلوا
يبقى مفيش فرق زى مانتوا شايفين
اما حكايه الصالون دى
بداءت من حوالى اربع سنين يعنى بعد ما اخويا اتجوز
طبعا انا عايشه لوحدى ولى زميلات فى العمل وزميلات من ايام الثانوى وجارات فاضلات
كان زميلاتى بيجوا عندى كتير بعد جواز اخويا
وزاد المجى عندى وكتر العدد وبقت شقه فرنسا مكان لتقابل كتير من زميلاتنا حتى انهم بقوا يدوا بعض معاد عندى
الو ازيك يا فلانه بقالى مده مشفتكيش
مانتى مبتجيش عند فرنسا ابقى اقابلك هناك
وفى خلال كام شهر كان الاخوات الفاضلات معسكرين على حدود فرنسا
ومحاصرينها من كل اتجاه
بس حصار جميل مخلانيش احس انى وحيده ابدا
لكن
انا فى اول الامر كنت عامله زى الخدامه
دور شاى
على دور قهوه
على دور نسكافيه
على دور كركديه
على على على على كان ناقص الشيشه والطاوله واقلبها ماركات
طبعا الكلام ده مينفعش
هما يقعدوا يتكلموا ويضحكوا وانا قاعده فى المطبخ كل ما اقعد واحده تيجى اقوم اوجب معاها
او دور وراء دور
وانتوا عارفين الستات كل واحده وليها طلب
دى عايزه شاى ودى عايزه نسكافيه
ودى عايزه حلبه ودى عايزه تدوخنى معاها
المهم
انا
واعوز بالله من كلمه انا
مش سهله
عملت عليهم خطه خمسيه
بس مش زى خطط الحكومه
لا
خطه خمسيه لمده خمس دقايق بس
فى يوم عملت معاهم الواجب اول مره وبعدين زى العاده بعد نص ساعه سألتهم
ها
تشربوا ايه ؟؟؟؟؟؟
كل واحده طلعت بطلبها قلت لهم
ياااااااااااااااااه
رجلى منمله
واحده تقوم تعمل الدور ده
وقامت واحده متطوعه من الفرقه الانتحاريه ودخلت المطبخ
ومن يوميها
وكل واحده تدخل المطبخ دور
ومنهم من جاب معاه شاى وسكر وبن والذى منه
لكن انا الحمد لله مستوره مرتبى كبير وايجار الشقه ملاليم ومعنديش مصاريف
يعنى عندى فائض فى الميزانيه
سمعانى يا حكومه
فائض مش عجز
رفضت اى حاجه تدخل الشقه نهائيا
الا لو واحده عايزه تشرب حاجه معينه مش عندى فى الحاله دى خلاص معنديش مانع
المهم
اجتماعتنا كانت تتم بشكل دورى تحت مظله الامم المتحده ومنظمه حقوق الجيران واليونيسيف ودار عبوده للنشر والاعلان
وكنا بنتكلم فى حاجات كتير
فى السياسه والطب والاقتصاد والمانيكيروالتاريخ والفيزياء والشربات الفيليه والحجاب والنقاب وشعبان عبد الرحيم واحسن طريقه لعمل المخلل ووسائل تنظيم الاسره (جميع الزميلات متزوجات الا اتنين) فرنسا هانم الفائزه بجائزه نوبل لافضل عانس واخت ارمله
يعنى بنجبهامن ساسها لراسها
وانا حبيت اكلمكم عن الاخوات دول وعن مناقشاتهم وحوارتهم
اه
نسيت اقولكم زميلاتى او صديقاتى
واحده دكتوره اسنان و4 مدرسات منهم واحده ابتدائى والباقى اعدادى و2 زى حالاتى محاسبات ومحاميه و2 موظفات فى الحى وفى التامين ومهندسه ( بدون عمل بناء على رغبه زوجها ) والباقى من ربات البيوت لكن الشهاده لله فيهم المتحدثات اللبقات
وطبعا حصلت طوال السنين الاربعه اللى فاتوا
حوارات
ومشادات
ممكن احكى عنها
واحسن حاجه ان ولا واحده فيهم تعرف انى عندى مدونه
علشان كده هتكلم واقطع فروتهم براحتى
على فكره
محدش عنده وسطه فى المرور
بس تكون وسطه كبيره
عايزه رخصه قياده
للعجله

هناك 48 تعليقًا:

inspector يقول...

انتى معاكى تصريح بالصالون ده و بعدين تيم ورك هايل

عصفور المدينة يقول...

بوست رائع
وأذكر مقولة لأحد العلماء
إذا اجتمع النساء فغالب حديثهم عن الرجال
وإذا اجتمع الرجال فغالب حديثهم في المعاش

مش المعاش اللي هو بعد الستين يقصد أكل العيش يعني

عايزين تصحيح أو تأكيد للعبارة دي

عبدالرحمن الشافعي يقول...

السلام عليكم
أولا ..:ل سنة وإنتي طيبة
ماشوفنكيش في العيد يعني؟!!؟

المهم....موضوع جميل..
أنا عايز أقولك حاجة...
أنا مثلا لما أصحابي يجولي..ولازم طبعا أضيفهم
وهم بيجوا كتير
فا إلي عايز حاجة
يدخل المطبخ براحتوا ..ويعمل إلي هو عايزه

وإذا هم بوظوا الحتة..وبهدلوا الشقة
قبل ما يمشوا..أخليهم ينضفوها
ويخلوها بتلمع

وهكذا
لحد ما هم إتعودوا ..وأنا إتعودت

وبس كدة

دي طريقتي في الضيافة


بس أنا عاوز أعرف حاجة....

أربع سنين عارفاهم ..وبتخدمي عليهم!!!
غريبة


يلا مش مهم
عاوزة تصريح للعجلة؟؟!؟
أنا ممكن أديكي تصريح ..بس مش من المرور

تصريح من المدونين..علشان تلفي عليهم
أصل أنا لية معارف في التدوين..
ههه

كل سنة وغنتي طيبة

تحياتي لك

سلام

مشمش يقول...

جميل اوي البوست والقاعدة الحلوة دي ابقي اعزميني وانا اجي

مشروع انسان يقول...

كل سنة وانتى طيبة
ان شاء الله كان عيد سعيد
ربنا ما يحرمك منهن
بس جميل انه صالون متعدد
بخبرات متعددة
من مجالات متعددة
ومنتظرين نعرف
ايه اللى بيدور فى هذا الصالون
اوعى يكون صالون حلاقة

الـسـيـدة نـون يقول...

انتى يا فرنسا مش خايفة حد يبلغ عنك مباحث المكيفات
انتى متعرفيش ان الكلام فى السياسة مع شرب المكيفات دى تعتبر جريمة اخلاقية وخصوصا لو كان الكلام فى صالون فيه كراسى بتتفتح وتتقفل

عموما انا اعرف واسطة كبيرة اوى فى المرور
وهاجيبلك رخصة العجلة فى اقرب فرصة

وكنت عايزة اعرف هتقطعى فروة اصحابك امتى علشان اجى اقطع معاكى
اصل انا احب النميمة اوى زى عنيا


اما بالنسبة للحاجة اللى شربتها من التلاجة وماطلعتش بيرة

عرفت كانت ايه
كانت مية طرشى


سلام يا فرنستى الغالية
اختك خيخة

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى يقول...

بصراحة .. أنا أكلنى الفضول إنى اعرف تفاصيل المواضيع اللى بتناقش فى الصالون

و بما إن الصالون دة صالون نسائى .. يا ترى نازك الملائكة الله يرحمها بتيجى عندك ؟؟ أو فاطمة اليوسف الله يرحمها برضه بتيجى عندك؟؟ أصلهم واحشينى جامد
و نفسى أشوفهم

طب ما قولتيش هى العجلة بتاعتك بعجلتين و لا تلات عجلات ؟؟ عشان كل نوع عجل ليه قسم فى المرور برئيس مختلف

The Queen يقول...

والله برافو عليكي يا فرنسا

انا نفسي اعمل انتريه زي الصالون بتاعك

انا هخليه انتريه عشان اريح وممكن نستربع عليه وكده انما الصالون ده للناس المنشية يا اخوتشي

البوست الجاي عايزة اسمع بتقولوا ايه

واللا اجيب الجردل بتاعي والنسكافيه وأجيلك ؟

اصلي من كتر ادماني للنسكافيه المج مهما كبروه مبقاش بيعمل معايا حاجه فهقلبه جردل قريب

سلمي على صحباتك يا خالتي

Doba يقول...

بقى كده يا فرنسا
مكنش العشم

يعنى انا مليالك التلاجة بخيرات الله وجيبالك طن نيسافيه ومتعزميش الناس عليه

أينعم انا مكهربا النيسكافيه بس الا الضيوف - انا اكهربك انى وخيخة اه علشان بتستعملوه على انه نشوق وهتخلصوه - لكن لما ييجى ضيف يبقى لازم ياخد الواجب بتاعه صح

ولا ايه

كلك كرم واخلاق وشهامة ومجدعة زى متعودنا وشوفنا فيكى

بس ياختشى مدام الكل عامل ان البيت بيته يبقى كل واحد لما ييجى يدخل ويعمل اللى هو عاوز يشربه بايديه

انا عن نفسى لما هاجى هدخل اعمل فنجان قهوة معتبر واعملك معايا ياااااالله انشالله محد حوش

مستنيين قعدة النميمة وتفاصيلها
سلامنتوز يا قمر
هبة

دكتور حر يقول...

انا حاسس انك بتكلمي عن حاجه انا بحاول أفهمها أهو

هو فيه ايه؟

هفوت عليكي بكره بعد الامتحان
ادعيلييييييييي قوي

Desert cat يقول...

انتى صحابك بيجوا لك صالون البيت
انا صحابى بيجوا لى السيبر
وانتى اكتر واحده عارفه بقى تجمع الصحاب
وكنا زكي كدا كل اللى عايزه تقابل التانية تحدد لها معاد عندى
بس جت فترة مكنتش باجى بانتظام ده ان جيت اساسا
فانتقلت كل الاجتماعات فى النادى
بس والله دى مش كانت خطة ولا حاجه
هى جت بظروفها
المهم فين الموضوع بقى وكنتوا بتعملوا ايه

mohand يقول...

السلام عليكم

مستنين ابداعات صالون فرنسا هانم

تحياتي

shahy يقول...

احكي ياشهرزاد
قصدي احكي يافرنسا واحنا هانسمع ونستمتع
كل سنة وانتي طيبة متأخرة شوية بس معلش
ومبروك فك الجبس متأخرة شويتين بس معلش برضة
تحياتي ياسكرة

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل سنة وانت طيبه يا خاله

يا بختك بصحباتك ، ربنا يخليكم لبعض

احسن حاجه في الدنيا ان الواحد يلاقي جمبه صديق وفي يلاقيه يوم ما يحتاجه

كان نفسي يبقي ليا اصحاب كده ، بس يلا ربنا عوضني بيكم انتوا يا احلي بلوجاريه



سلام

نوري يقول...

شربات شربات والله شربات
كان نفسي اكون عضوه
من اعضاء الانتريه ده
يلا ربنا يخليكو لبعض
مدام هم الي بيخرجوكي من الوحده
و(بست وشز فور يو)0
وكل سنه وسعتك طيبه

فرنسا هانم يقول...

المهاجر
معايا تصريح من الاثار ومن وزاره الثقافه والتعدين والحربيه والهجره والجوزات
والحاجه ام عادل بتاعه الكشك

فرنسا هانم يقول...

عصفور المدينة
طبعا انا بأكد المقوله بتاعه الحكيم الرجل
واحنا فعلا غالبيه كلامنا عن الرجل وتصرفاته العنجهيه ومشاكله اللى مش بتخلص خالص

فرنسا هانم يقول...

عبدالرحمن ياسين
مشفتنيش ازاى فى العيد
امال مين اللى كانت بتعمل امريكانى بالعجله النفاثه فى الشارع بتاع المدونه بتاعتك
وعلى فكره
انا مكنتش بخدم عليهم
طوال 4 سنين
لا
انا قلت اعرفهم الصالون بدء من اربع سنين
ركز معانا يا عبده
علشان اديلك لفه بالعجله

فرنسا هانم يقول...

مشمش
تشرفينى وتنورينى
وتشرفى السويس كلها

فرنسا هانم يقول...

امام الجيل
لا
مش صالون حلاقه
هى حوارتنا على قدنا
والحكم بعد المداوله
قصدى
احكم على الصالون بعد سماع اخباره

فرنسا هانم يقول...

بت خيخة وأى كلام
مكيفات يا خيخه ؟؟؟
انتى بتسمى المشروبات دى مكيفات ؟
احنا بنشربها بس علشان ننسى
ونغيب عن الدنيا
اما ميه المخلل
بالهنا والشفا
مترح ما يسرى يمرى
وتوبه ان كنت احط البيره فى برطمان المخلل تانى
انتى عرفتى مكانها ؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى
الله يرحمهما
ويرحم اموات المسلمين اجمعين
لكن
انا بتكلم جد
والصالون ده بيجى فيه الاحياء
وفعلا بنتناقش فى مواضيع كتيره
اما العجله
بعجلتين
عجله نصر
من عجل زمان
ملاكى سويس
وممتازه جدا
ومفيهاش اى عيوب
غير
بس الجنزير بيقع والفرامل ضعيفه والجادون ملوح شويه ورمان البلى عايز طقم والكفه مش موجوده والكاوتش بيتخرم على طول

فرنسا هانم يقول...

The Queen
هى جلاله الملكه بتحب النسكافيه برضوا
سامعه يا دوبه انتى وخيخه
الملكه انضمت لشله النسكافيه
يلا شدوا حيلكم
واشتروا الكميه اللى تكفى مش عايزين فضايح
ولا اصرخ والم الجيران

فرنسا هانم يقول...

Doba
جننتينى معاكى يابت يا هبه
اعمل من النسكافيه ولا لاء
اعمل يبقى فيها كهربا
معملش تقولى الضيوف
ايه ؟؟؟؟؟
اعمل ايه ؟؟؟
الطن بتاعك لسه موجود بخيره
بس شربت شويه انا والملكه وخيخا
وعزمت ابن حجر
وابن اختى د / حر
وقاعد فضله خيرك ربع كيلو فى التلاجه
وعلشان متزعليش ومتتخضيش
ومتكهربيش حد
انا لفيت الربع كيلو فى ورق كراسه وكتبت عليه
الوزن طن صافى

فرنسا هانم يقول...

دكتور حر
لا
متشغلش دماغك انت
وخليك فى الامتحان
وربنا معاك ويكرمك
ويوفقك
وبعد ما تفضى خالص
ارجع اقراء تانى
وانا متاكده انك بتفهمها وهى طايره
سلام
وقلبى معاك

فرنسا هانم يقول...

Desert cat
اصبرى على رزقك يا نانا
انا كنت بقدم الشخصيات بس
ياااااااااااه
خليتينى اغلط
التدوينه الجايه نرجع نعيد من جديد

فرنسا هانم يقول...

mohand
احنا هنيجى ايه جنبك يا عم مهند
بجد انا بحترم مدونتك
ونفسى اعمل عندى حاجات كتير موجوده عندك

فرنسا هانم يقول...

shahy
مع انه كله تاخير فى تاخير
انما
كل سنه وانتى باحلى بال
وهاحكى
بس انتى سيبى وانا اسيب

فرنسا هانم يقول...

خمسة فضفضة
انتى وانا وكلنا عايشين مع بعض
بروح وبفكر وبعقل
من غير مصالح
من غير مشاكل
من غير حاجات كتيره موجوده فى الواقع
احنا بنحب بعض وربنا يدوم الاحساس ده

فرنسا هانم يقول...

نورى

سانك يو فرى ماتش
اند يو كان بى وان فور اص
اخنا نتشرف بيكى

a Dreamer with feet on the Floor يقول...

dear .. Iam sure U R a lady ( Hanem) but not Farnsa..any way as U R a real reflection 2 this Land...Ur sarcistic Writtings R very deep and deals with many social Issues ..wrapped in a funny way ..
I used 2 read Ur plog since I have started,,
but this this my 1st time 2 write 2 u ..
1st ..Hamd Allah 3ala salamtek.
2nd...Ur Saloon is so important as it is a measurment of the situation in egypt... U R a smaple 4 the whole society ..some how ..as U R not a random One...as U R all belongs 2 a one social Class9 the Middle)..

any way...I wrote today ..2 say ..forgive me as I had no courage 2 send my comments before ..and as U mentioned the best book Of anees mansour ..as his other ones was funny in the satge of ( early youth..and I am now as U R ...38..
wish 2 Read more and more from U

الطائر الحزين يقول...

كل عام انت بخير

زمان الصالون اتبهدل وبتغيرى الفرش بتاعه كله سنه ده ان لم يكن التنجيد باظ واحتاج لتغيير المهم

جميلة الصحبة ان كانت تنطق بحكمة

تدوينة جميلة

تحياتى

فرنسا هانم يقول...

a Dreamer with feet on the Floor
اولا مرحبا بقرينى فى السن
فى اول تعليق لك عندى
ثانيا انت بتقول انى هانم ومش فرنسا
ليه الاسامى حاجه
والعمل على الارض حاجه تانيه خالص
وممكن الاسم لا يكون له اى انعكاس على شكل ومضمون المدونه
وده كتاب جميل فعلا لانيس منصور
لكنه ليس الافضل
فيه كتاب انا بفضله جدا
وهو 100 يوم حول العالم
وفى كمان كتب جميله زى
الا قليلا
وارواح واشباح
ولعنه الفراعنه
يعنى مش هنقدر نقول ده الاحسن ولا ده كل واحد وذوقه
وحسن اختياره
وانا متشكره على سناءك على اختيارى
وعلى فكره
انا قبل ما اكتب لك رد
ذهبت الى مدونتك
ووجدتك تكتب عربى
لماذا تكتب انجليزى
انا بحب جدا لغه بلدى
واحب اكتب بها
وبعدين انا ممكن
اروح مدونتك واكتب بالرموز
بس معرفناش مين اكبر من التانى ؟؟

فرنسا هانم يقول...

الطائر الحزين
فعلا
ان كانت تنطق بحكمه
لكن
ده تجمع نسائى عادى جدا جدا
مش ندوه
يبقى فيه طبعا حكمه
وفيه هرج وضحك وهزار ونميمه بس من النوع المخفف
لان كل من تدخل عندى تخاف الله سبحانه وتعالى

رئيس جمهوريه نفسى يقول...

فى انتظار يومياتك فى الصالون علشان نستزاد من الحوارت بتعتكم وربنا يكتر الفائض بتاعك يارب كمان وكمان بالنسبه بقاء لموضوع الواسطه بتاع ترخيص العجليه يا فرنسا هانم المبانى بدون ترخيص والعبارت ترخيصها مضروبه وعايزه ترخصى العجله حرام عليكى بصى لو يوم حد طلبك على رخصه العجله بصى ليه بقرف من فوق لتحت وقوليه انت مش عارف انت بتكلم مين بس خلاص

غير معرف يقول...

الله عليكى يا خالتى
بجد انا بحب قاعده الصالونات دى واللمه مع الاصحاب
بس لو كنتى هنا كنتى ضيفتى واحد على القعده
:)))
بس بجد فكرة حلوة وهستنى المواضيع بتاعه الصالونات يا خاااالتشى
:))))

فرنسا هانم يقول...

رئيس جمهوريه نفسى
وانا اللى كنت حاطه امالى عليك
وقلت فى نفسى مفسش الا الريس
تقولى اعتمدى على نفسك ؟
طيب لو خدوا النمر بتاعه العجله
ادفع فين ؟

فرنسا هانم يقول...

shayma
نفسك معانا
وبعدين السويس مش بعيده
نفخه بالنفاثه
العجله
وتبقى فى الديار السويسيه

Unknown يقول...

عاوزه رخصه فينك من زمان
ابويا كان مطلع لأمي و لخالتي و هما اصلا مبيعرفوش العربيه بتدور منين
تعرفي انا كنت زمان بقطع في فروه اصحابي و محدش عارف اني بكتب واحد دخل بالصدفه على مدونتي و فضحني
بس الصراحه الناس اكتر ناس شجعتني في حياتي

Unknown يقول...

ههههههههه
والله ميه ميه
هى دى الصحبه ولا بلاش
احجزيلى مكان على الكنبه جنبك انا جايه
يا ستى خليهم يعرفوا ان عندك مدونه
ميزه برضه
زى ما بعمل فى زمايلى بقولهم المدونه دى عشان اضربكم متقولوش اى
تحياتى ليكى يا خالتى والله
وعلى الصحبه الحلوه دى

دكتور حر يقول...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

غير نسوان الحته
ايه ده كله مؤتمر انتخابي
كنت عايز أبلغ عنك وتجمعاتك بس مهونتيش عليا

ده انتي فرنسا برضه وتحت حقوقو الجيران

شوفي بقى تجمعات الحريم دي الواحد بيتفائل منها قوي
يا صابت يا خابت
وبعدين دي كلها مواضيع
فى السياسه والطب والاقتصاد والمانيكيروالتاريخ والفيزياء والشربات الفيليه والحجاب والنقاب وشعبان عبد الرحيم واحسن طريقه لعمل المخلل ووسائل تنظيم الاسره

سبتوا ايه للبرامج والنشرات والجرايد ولبقية نسوان الحته

ربنا يتم شفاك على خير
وهو فعلا نفس صالون العقاد ولا مين العقاد ده أصلا؟
(:

فرنسا هانم يقول...

Mohamed_sobhy84
لا انا بعرف ادور العجله
وامشى بايد واده كمان
وممكن اسيب ايدى خالص
واديها امريكانى

فرنسا هانم يقول...

لماضة
لا يا لماضه
المدونه دى دكاكينى
لايمكن حد يعرفها ابدا
هو انا عبيطه

فرنسا هانم يقول...

دكتور حر
انا والله ماعرف عددهم
وبعدين عايز تبلغ عنى
برضه كده يا دكتور
انت اللى هتتعب
وهتتعب
وهتتعب
علشان تطلع اختك الكبيره فرنسا
بس لو عرفت مكانها

الربان يقول...

تحياتي

و الله خير ما عملتي...العمل الجماعي الاجتماعي مفقود من مجنمعنا... ياريت التجمع الجميل هذا يفكر في انشاء جمعية خيرية... هدفها المرأة وحل مشاكلها او علي الاقل توجيهها الوجهه الصحيحة...
خاصة غير المتعلمات ...و محاولة تأهيل البنات و الفتيات اللاتي فاتهن قطار التعليم لاتقان صنعه مثل الخياطة و التطريز...لتكون و سيلة لهن للحصول علي رزق حلال و حتي لا يتعرضن لبعض الاستغلاليين ممن يمكن لهم دفعهن للعمل في أشياء محرمة...

تحياتي و تمنياتي بالتوفيق

ghalia يقول...

هههههههههههههه
والله دمك زى العسل يا فرنسا
أنا مش عارفة اذاى مكنتش باجى هنا

انا ضفتك عندى وحتشوفينى علطول ان شاء الله
و مبرووووك فك الجبس وابقى خدى بالك بعد كدة وانتى معديه من قدام شقة ام دبوه
تحياتى ليكى يا قمر

د/اجدع بنوته يقول...

اللللللللللللللللللله

تحفه ممكن اجى احضر معاكم

والله لو وافقتى .. اجى احضر معاكم جلسه

وانقلها بث مباشر

بس انتى طرقعتى عندى فكرة الصالون دى

انا بعمل قعدات ف المناسبات نتجمع وناكل فوق السطح

لكن صالون منصوب دايما

دى فكره حلوه اوى

بابا عصفور ..

اذا اجتمعت النساء فغالب حديثهم عن الرجال

صح فعلا

الرجال اللى قاهرينهم وبيمارسوا عليهم اساليب القمع والارهاب

واذا اجتمع الرجال فغالب حديثهم عن النساء برده

بس بفخر وفشخره انهم قاهرينا

اااااااااااه نحن النسوه

تايهه في زمن عاقل يقول...

بجد المدونه جميله قوي

و البوست دا بجد هايل