الثلاثاء، مايو 06، 2008

يا علاوه ماتمت ..اخدها الغلاء وطار

تحديث
**********
نظرا للحوارت الساخنه الموجوده حاليا على ساحه التعليقات وحضور زوار جدد اصحاب اراء خاصه للمدونه فارجوا ان تتقبلوا استمرار تلك التدوينه حتى ننهى هذه الحوارات التى اعتقد انها مهمه جدا
********************************************************************
مش انا قلت لكم ان دى حكومه دمااااااااغ عاليه
انا الان اقر واعترف ان حكومتنا حكومه موهوبه ولها مستقبل باهر فى لعب التلات ورقات ...ولعبه صلطح الامريكانى
دول ناس حريفه يابا
وبيمرقصونا احلى مرقصه ..لاتقولى الخطيب ولا حسن شحاته ولا ابو تريكه ولا حتى المعلم الكبير مارادونا
كل دول جنب مرقصه الحكومه ولا حاجه
حكومتنا بترقص وبتغزل وبتأنن وبتدى فلاس كمان ( بتعدى الكوره من بين الرجلين )
تدريب ....لياقه ...مهاره ...انحدار ...نصب ...احتيال ...شلح
عمتنا الحكومه هانم كعب الغزال ..حطت ايديها فى صدرها وطلعت البك بتاعها وادت للاولاد الموظفين زياده 30% ...ولسه يا عينى الاولاد مفرحوش بالزياده ولسه موصلوش عند البقال يشتروا حلاوه ...وتروح الست حكومه مزوده الاسعار .......
هههههههههههههههه
لأ ونكته الموسم انها بتقول ان الزياده مش هتطول محدودى الدعم
ازاى بقى يا روح قلب طنط
زودوا السجاير ....مش مشكله...اللى عاجبه الكحل يتكحل واللى مش عاجبه يرحل
وكييف الزفت يشتريله معلقه
ماشى بلاها سجاير ....ومحدش يكلمنى دلوقتى لحسن روحى فى مناخيرى ..وخرمانه على الاخر
وزودوا كمان رسوم تسجيل السيارات وخلو النسبه على سعه السى سى
مش مشكله سى سى ..بى بى ...حى حى ...دى دى
معندناش مشكله
لكن البنزين والسولااااااااااااااااااااااااااااار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
البنزين ال 90 ذاد 45 قرش مره واحده ووصل ل 175 قرش..وده اللى اتفاجئت بيه وانا بمون العجله
والسولار زاد 35 قرش ووصل ل 110 قرش
هنا بقى الاسعار كلها هتزيد
السواقين هيرفعوا البنديره ...وبعدين التجار هيرفعوا اسعار السلع لارتفاع اسعار النقل
والموظفين هيدفعوا العلاوه وعليها 30 % تانى من مرتبهم
يعنى الموظفين هموا اللى ادوا الحكومه العلاوه
ويا فرحه ما تمت خدتها الحكومه وطاااااااااااااااااااااااااااااارت

هناك 237 تعليقًا:

‏«الأقدم   ‏‹أقدم   ‏201 – 237 من 237
فرنسا هانم يقول...

فليعد للدين مجده
الطريقه الاحتشاديه فى التغيير
لاول مره اسمع عن هذا الاسم
عذرا لسؤالى
اين يمكن ان اجد شرح لهذه الطريقه ؟
فانا بحثت عنها فى جوجل ولم اعثر عليها
سيدى الدكتور ايهاب
الجلوس خلف الكيبورد ومقاومه الظلم بالكتابه عنه وفضحه ربما يرى النور

فرنسا هانم يقول...

م/ أحمد مختار
انا معك ان السن وطريقه التفكير وابداء الرأى ليس لهما علاقه ببعض نهائى

فرنسا هانم يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
فرنسا هانم يقول...

صبرني يارب
للاسف يا اختى العزيزه هناك حمله شرسه على استخدام النت بعد اضراب 6 ابريل
حتى ان جريده الاهرام جمعت البيض الفاسد والبيض السليم فى سله واحده
نحن لا ننكر ان هناك مدونات جنسيه ومدونات كافره
ومدونات كثيره لها اشكال مختلفه ربما تكون سيئه
الا اننا لا نستطيع ان ننكر ابدا ان هناك مدونات لها قيمتها ومكانتها

just me يقول...

السواقين هيرفعوا البنديره
------------------------

ده اللى انا قلته

السواقين اكتر ناس بيستفادو من زياده سعر البنزين

لان لو مثلا البنزين غلى جنيه
هيزودو االجره جنيه بجد والله

يعنى فى ناس بتهيص فى الغلا ده

يعنى فعلا مصائب قوم عند قوم فوائد

بالرغم من ان القوم الاولانيين شعب عادى زى القوم التانيين

لكن نقول ايه " زى ماسألأنا عمرو دياب بالظبط "

ايييييييييييييييه دنيا

Eldebug يقول...

اسف على دخولى المتاخر اوى ده

بس انا رايى يا جماعة ان احنا اخدنا اليومين بتاع الفرسة بتاعنا خلاص ... ودى حاجة صحية بدل ما كل واحد يطق لوحده ...عملنا طقة جماعية

نبدا بقى ندور على حل ..ونخرج من دوامة الاتهامات ونفكر ازاى نرد القفا اللى احنا كلناه للحكومة

وانا من رايى اننا نبدا حملة لوقف تصدير الغاز لاسرائيل او على الاقل زيادة سعره للسعر العالمى اللى هوه بيتراوح مابين 12 % ل 13 % وده لو حصل ممكن نطالب بزيادة المرتبات وهتبقى الموارد موجودة

والحملة دى لازم تبدا من المدونات لان الفيس بووك بقى كارت محروق خلاص ... وانا مابنطالبش باضرابات ولا ثورات .. انا بس بطالب اننا نخصص الاسبوع الجاى تبى كل تدويناتنا فى الموضوع ده ونعمل حملة اعلامية واسعة

وانا ان شاء الله هابدا بعمل مدونة بتتكلم عن الموضوع ده بس انا مدونتى مالهاش جماهيرية علشان كده لو سمحتوا يا جماعة كلكم تساندونى فى الموضوع ده ... واسف على انى طولت عليكم

2ensan wnsan يقول...

لا احنا عندنا الاجره زادت بريزه عشرة قروش ودا بصراحه عادل جدا بحيث ان السواق يقدر يكون ليه هو كمان زياده 30% هياخدهم منه بتاع المرور عشان المخالفات زينا بالظبط بس احنا من غير مخالفات

abonazzara يقول...

أختي فرنسا
شفتي ان التعليقات بدأت تقترح حلول ولو كانت بسيطة ، ولو كانت مش عاجباكي - كالعادة - الا انها اتجاه نحو ترك الندب والنواح ، عرفتي ان الدال على الخير كفاعله ، ومين عارف يمكن يكون عندي حلول بس مكان ذكرها مش هنا
أما بالنسبة لتشبيهك لي اني مثل جريدة الاهرام الحكومية فسامحك الله على ذلك ولو انك شايفة اني كده فعلا يبقى اكيد أنا عندي حاجة غلط أو على الأقل أسأت في تقديم فكرتي اليكم فسامحوني
وبالنسبة لان الشعب المصري من آلاف السنين كما هو ، فمن آلاف السنين ربنا قال عليه "فاستخف قومه فأطاعوه انهم كانوا قوما فاسقين" طيب لما احنا طول عمرنا كده ليه زعلانة من اللي بيقولوا الشعب الذي يتحمل العبء الأكبر في التغيير
اشكرك على سعة صدرك

فليعد للدين مجده يقول...

الاستاذة فرنسا هانم
توجد طريقتان
للتغيير السلمي
الاولي تسمي الطريقة الاحتشادية وفيها تتولي قوة أساسية في المجتمع (حزب-جماعة-حاكم) بالمبادرة نحو تغيير الوضع القائم وفق رؤية واضحة ، ووفق هذه الرؤية يتم كسب مساحات في المجتمع تحتشد خلف هذه الرؤية وتمتلك قوة كافية لفرض التغيير
هذه الطريقة تستغرق فقط عقد أو عقدين من الزمان
ومن أمثلتها
قيام الدولة الاسلامية الاولي علي يد الرسول صلي الله عليه وسلم وصحابته
نهضة اليابان
نهضة ماليزيا

الطريقة الأخري للتغيير تسمي الطريقة التراكمية
وتلك التي تحدث نتيجة تدهور الاوضاع في مجتمع معين، فتهب قوي عديدة للتغيير ولكن لعدم وجود اتفاق عام حول مسارات التغيير ولوجود أيديولوجيات مختلفة يطول الوقت اللازم لحدوث التغيير ويصبح الزمن جزءا من العلاج
وهي طريقة تشابه ما يحدث في مصر
أمثلة تاريخية لهذه الطريقة
النهضة الوروبية في العصور الوسطي (الماجنا كارتا-الليبرالية-نظرية العقد الاجتماعي....)

2ensan wnsan يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ,,

حضرتك اتكلمت عن الطريقه الاحتشاديه وشرحتها لنا بس الطريقه الاحتشاديه غير مضمونة العواقب لان اكيد الحزب او الجماعه ويا ريت نركز على كلمة جماعه دي بالتطور الطبيعي للاصلاح اللي ممكن تعمله انها تمسك الحكم وتسمك زمام الامور نتيجه لانها هيا السبب في اللي ممكن يحصل وبعد كده الجماعه دي ممكن تخرب اكتر ما تصلح وتهدم اكتر ما تبني حتى لو كانت ثياده هذه الجماعه تريد الخير ما حدش يضمن نية باقي افراد الجماعه ومثال على دا ( مجلس قيادة الثوره _ عبدالناصر كان قصده الاصلاح _ بس بقية اللي قاموا معاه بالثوره عملوا مراكز قوه وبهدلوا البلد وكانوا السبب في مشاكل كبيره لسه احنا فيها دلوقتي )
اسف للاطاله وشكرا لسعة صدر حضرتك

Unknown يقول...

المصيبه ان البنات ولادى سمعوا النقاش

بينى وبين امهم يوم الخطاب وقعدنا نحسب

كل واحد هيزيد كام والشهر القاد م

المرتب هيزيد ولا الشهر الى بعده

المهم البنات المفاقيع طلبوا علاوة 30 فى المائة على المصروف
اعمل ايه قولولى ؟
افهمه ازاى الكلام الى قولتوه فى التعليقات ... مش عارف

bastokka طهقانة يقول...

العلاوة كانت التيتينة للشعب لسد صوت عياطه المزعج

و بعد العيد ميلاد
و بعد ما اكلوا التورتة
وقعت التيتينة
و محدش فاضي يجيبها

اه يا قلبي
اوروفوار

son's egypt يقول...

السلام عليكم
الحكومة لما زود اللي 30% حسست الواحد انها طلعت من جيبها هي مع انها في الاصل فلوسنا
بس تعملي ايه
تدي باليمين وتاخد بالشمال
وتقول محمدود الدخل مش حيتاثر بالزياده
ازاي ومحدود الدخل هي اكبر فءه بتتاثر
ارحمونا شوية وانزلوا من البرج العاجي اللي انتوا عايشين فيه

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. يقول...

يا دين النبى... طيب والواحد هايقول اية بقد كل الاخوة دول....


لا بقى اقرى التعليقات وابقى اعلق عليها

Razi Soliman يقول...

الحكومة ابتاعتنا دى بجد دماغ على الاخر رفعت اسعار البنزين عشان الغلابة ماتلقيش حاجه تنتحر بيها وتولع فى نفسها
رفعوا اسعار السجاير والمصيبه ان الحشيش رخص على الاخر عايزين الشعب يبقى ماشى فى الشارع زى البطريق عايزنا نبقى تايهين
انا ماشوفتش سياسه ولا حيل فى الدنيا زى كدا لاتقولى قوم بنى اسرائيل حتى
لو الحكومه ابتاعتنا دى جات بدرى شويه كان نزل فيها قران
ربنا يصلح الحال واللى جاى اوكس
اول زياره ليا عندك يا خالتى ومش هاتبقى الاخيره
الى اقرب لقاء
رازى

محمد فوزي يقول...

فرنسا هانم المحترمه
إسمحيلي أعمل شيء من التلخيص لبعض ما قيل في عدة نقاط علها تكون واصله ومقربه لوجهات النظر :

1- لا شك أن الإعتراض على أو التذمر من الأوضاع الرديئه سلوك إنساني طبيعي وصحي , ولكنه يظل العتبه الأولى التي لا ينبغي التوقف عندها .

2- يجب أن نحدد الآن ماذا نريد , هل نريد مجرد الخروج من الوضع الراهن وحسب , أم أننا نريد أن نؤسس لمصر قويه تقود العالم العربي والإسلامي- كما كانت دائما- إلى اللحاق بركب الحضاره والمدنيه

3- خطورة أن يتغير الوضع الراهن مع إستمرار الشعب على حاله من الضعف هو أن الشعب سيظل دائما في مهب الريح , قد تأتيه الرياح الحسنه فتنجيه وقد تأتيه الريح العاتيه فتهلكه , لا يتحكم في نفسه ولا مصيره ,

وهنا أجد كلامي هذا متفقا مع أخي الأصغر عبدالله wa7ed 2ensan wnsan
في اننا نتبع ثقافة الحاكم وأهوائه وليس لنا ثقافه حاكمه دائمه ,
فكلنا نرى أنه مهما تغير اسم الرئيس الأمريكي فإن السياسه الأمريكيه واحده
لا تتغير بينما نحن
عبد الناصر أرادها إشتراكيه فإشتركنا
السادات أرادها إنفتاحا فانفتحنا
مبارك أراد أن لا نفهم فما فهمنا

ولذلك أرد على صديقي عبد الله عندما سأل ما يدرينا أن صاحب منهج الإصلاح لا ينقلب إلى مفسد أكبر ممن سبقه ؟
أقول له لن يستطيع طالما أن الشعب أصبح قويا , فالشعوب عندما تخلوا من الأمراض تكون أقوى من حكامها !

4_ فرنسا هانم قولك ان الديموقراطيه والتقدم الذي يتمتع به الغرب يعني بوجهة نظرنا أنهم ملائكه , يمكن أن نعكسه تماما لأقول لك هل الحكام في أوروبا وأمريكا من الملائكه الذين لا أطماع لهم ولا أهواء ؟ بالتأكيد لا ولكن شعوبهم تستعصي كثيرا على الهضم أو القهر

5- أرى أخيرا أن نعمل في الإتجاهين , ولكن مع مراعاة انه من الفطنه عند النقد أو الرقابه الشعبيه أن نتبع أسلوبا يجعلنا قادرين على الإستمرار
في أداء هذا الدور , بينما من السهل جدا أن نؤديها بطريقه إستعراضيه تمنعنا من مواصلة المشوار
( فالدخول إلى المعتقل ولعب دور الشهيد ومن ثم الحصول على التهليل والتأييد الجماهيري العاطفي سهل جدا ولكنه لا يمكن أن يكون هدف للمخلصين فضلا عن انه لا يصل بنا إلى شيء )

6_ فرنسا هانم راعية الحوار , كان عندي إقتراح محدد كنت سأتبناه عندي في مدونتي , ولكني سأطرحه هنا الآن فلن اجد مساحه أفضل من هذه , وإن لقى قبولك كجزء من الحل , فإن مدونتك بما لها من صيت وانتشار من الممكن أن تكون نواه له

أن يطلق المدونون وقد ثبت قوة تأثيرهم بإطلاق حمله من الآن وحتى موعد الإنتخابات التشريعيه القادمه , الغرض منها أن يستخرج كل مواطن بطاقه إنتخابيه ويشارك بصوته في الإنتخابات , وأن تكون الحمله
بالكتابه , بوضع استيكرات في المدونات , بحس القريبين منا من أهل أو أصدقاء ولو لزم الأمر أن نصطحبهم بأنفسنا ,
فالشرطه قد تمنع مئات أو الاف ولكنها لا تستطيع أن تمنع الملايين

ووقتها لن يكون هناك مجال للتسويد , والإنتخابات بهذا الزخم لا يمكن تزويرها خاصة وأن الرقابه القضائيه وإن ألغيت على الإقتراع ولكنها لم تلغى على الفرز
وإن شارك 80% من إجمالي من لهم حق التصويت وزورت اللإنتخابات أيضا ( مع صعوبة ذلك جدا ) فإن الثوره في هذه الحاله ستجد مبررا ووقتها لن تحتاج محرضا ولن يوقفها أحد

أنتظر رأيكم مع خالص إحترامي وامتناني لسعة صدركم

جيهان علي يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

سناريو مكرر لحد الملل والزهق
زيادة في المرتبات معنا تضخم أسعار
أظاهر والله اعلم كل الحكومة ما تزنق تدي علاوة على الماشي وبعدين تاخد العلاوة وفوقيها البقشيش من الشعب كمان

طب لما هما عايزين فلوس بدل البهدلة في الشعب ما ياخدوا من القادرين فعلا على انهم يدوا

يفتحوا اوباوب التنمية بجد ويساعدوا ان الشباب ينزل سوق العمل من غير عقد وكلاكيع

وهيلاقوا ساعتها اللي يسد عجزهم في المزانية

ربنا يستر من اللي جاي

تحياتي

Unknown يقول...

استاذتنا
ربنا يحفظ حضرتك
والله مناقشة رائعه جدا ,وحوار راقي نسأل الله ان ينفعنا جميعا بالخير والفضل من عنده
---------
هو بس تعليقا علي كلام استاذي الدكتور ايهاب
هو بس يادكتور الان ومع وصول البلد لهذا الوضع ومع الازمات التي يتعرض لها الناس ,يحتاج الناس الي من يخفف عنهم بطريقة بسيطه ,اما ان نحملهم فوق طاقتهم ونرمي عليهم الاتهامات في اعتقادي انه لن يأتي بالنتائج المطلوبه ,فكلنا يعلم انه مقصر؟
وهذه حقيقة ولكن الان نريد ان نضع امامهم الحلول العملية ونحفز الطاقات بداخلهم ,فأذا ذهبنا لطالب دائم الرسوب كمثال وظللنا نقول له انت فاشل انت مقصر انت كذا انت كذا ...حتما سأدمره تماما ولكن اذا قلت له انت ذكي ,انت قوي الملاحظة ولكن تحتاج فقط الي المذاكرة والاجتهاد وسيكون مستقبلك رائع ,فأذا رايت بعض المحاولات الطفيفه البسيطه للتغيير اعظمها له واحمسه واقول له انت الان افضل وهكذا ,وده كمثال
ثم اننا تعودنا في الدعاوي والنصح المباشر ان نتجنب تماما صيغة انتم وهؤلاء وكل صيغة مخاطبة للاخر ولكن ان نقول دائما نحن وانا وكلنا وهكذا نستعمل كل صيغ مخاطبة للنفس ,وهو ماحضرتك قمت به بالفعل الا فقط في البداية استخدمت صيغة مخاطبة الاخر وهذه تفرق كتير جدا صدقني ,ثم نحن الان لسنا في مرحلة جلد الذات , ولم نصل اليها بعد ولن يتقبلها الناس ,نحن مازلنا في مرحلة الايقاظ ,فمينفعش بقوم واحد من النوم واعطي له اعمال شاقة وافكار صعبه للتنفيذ ,ولكن لابد من التهيئه وبداية العمل واعمال خفيفه ثم بعد التمرس والاجتهاد والفهم اقول له المفترض والواجب ولابد
والان وبالفعل الشعب المصري افضل كثيرا من ذي قبل الان الناس تعترض وتفكر وتتكلم وتنقد وتعمل وهذه ميزة رائعه جدا وان شاء الله عزوجل تتحسن الاوضاع ويصل الناس لمراحل افضل واكثر واعمق فهما من الان ولكن طالما هناك حركة فهذا شيء جيد ,فقط السيء والمحزن هو الصمت والوقوف علشان كده يجب ان نحفز المجتمع والناس فكل من لديه افكار وتتطلعات واقتراحات من حقه ان يقدمها ويعرضها ,ولمن فقط هو اسلوب العرض وهذا في غاية الاهمية
وكما في الحديث الشريف
جاء رجل الي رسول الله صلي الله عليه وسلم قائلا الناس علي شر
فقال رسول الله -نعم-
وجاء رجل اخر الي رسول الله قائلا الناس علي خير
فقال رسول الله -نعم-
لانه بالفعل هناك الخير والشر لانستطيع ان نعمم ان الكل سيفعل كذا او كل الناس كذا ولكن دائما هناك وهناك
----
هذا ماعندي وتشرفت جدا بالحوار مع حضرتك يادكتور ,ربنا يحفظ حضرتك ويبارك فيك

Unknown يقول...

استاذتنا
ربنا يبارك في حضرتك ويحفظك
ولكن هو فقط هناك شيء ربط مايحدث لنا بالابتعاد عن الدين ,انا اراه فعلا امر واقع ولابد ان نعرف العله لنعرف الدواء ,وقبل ماتخبطيني بالعجله انا هاشرح لحضرتك ,يقول سيدنا عمر
"نحن قوم اعزنا الله بالاسلام فأن ابتغينا العزة في غيره اذلنا الله"
يعني ايه هو ليس بضرورة الكلام ان اكون اعصي الله فأصاب بالامراض والابتلاءات
يقول رسول الله
"كل ابن ادم خطاء وخير الخطائين التوابون"
يعني مفيش بشر لايعصي الا الانبياء فقط لان الله قد عصمهم ,بعد كده كل البشر يعصي الله عزوجل
ولكن هناك مايعرف بالعموم بمعني عموم المعصية وهناك ايضا مايعرف بالعينيه اي معصية بعينها ,فمثلا كان قوم شعيب يفعلون معصية انهم يغشون في الميزان مع كفرهم بالله طبعا فاستوجبوا عقاب الله فأهلكهم ,وكذلك قوم لوط ,وغيرهم
طيب دول كانوا كفار بالله عزوجل واحنا مسلمين ,والله عزوجل وعد نبيه فداه ابي وامي ان لايهلك المسلمين بسنة عامة ولايسلط عليهم عدو من خلفهم يستبيح بيضتهم ,ولكن الله يعاقب بعقوبات اخري كالذل والفقر والجوع ,وهذا نتاج انتشار المعصيه بمعني انها اصبحت هي الغالبة علي حياة الناس وهي الاصل ,فمثلا هل كان اصحاب رسول الله صلي الله عليه وسلم لايعصون الله , لا كانوا يعصون ولكنهم كانوا يعودون الي ربهم ويستغفروه ,فلا يستطيع احد ان يقول علي الصحابة عصاه ,ولكن لفظة العاصي تطلق علي كل من يعصي الله عزوجل عاكف علي عصيانه
-----------
وهناك حديث صحيح ,لا اذكر نصه ولكن معناه يقول
عن العبد الذي عصي الله 40 سنه فمنع الله بني اسرائيل المطر بشؤم معصيته حتي هلك الزرع والماشية وعندما دعوا الله ودعا بهم سيدنا موسي عليه السلام اخبره الله عن هذا العبد وانه كي يرزقهم المطر يجب ان يخرج هذا العبد من بينهم ,ونادي نبي الله عليهم واخبرهم ,فتاب العبد الي ربه واناب فأنزل الله المطر فقال موسي يارب نزل المطر ولم يخرج العبد !فقال رب العالمين لقد تاب العبد فقال موسي يارب اخبرني به حتي افرح به فقال ياموسي يعصاني 40 سنة واستره ويوم تاب افضحه0
------------
ووقال رسول الله
"ان الطيور لتمنع الرزق في اوكارها بمعصية ابن ادم"
---------
كل هذا معناه اننا لن نكون ملائكة يمشون علي الارض وهناك معاصي ولكن العموم هل نحن عصاه ام طائعين هل نحن علي منهج رب العالمين ام نحن تاركي للمنهج
فأن كان الاصل طاعة واخذ بالمنهج فحق علي الله ان ينصرنا ويصلح امتنا وان كان الاصل ابتعاد عن الدين والمنهج فنحن نري مايحدث منذ قرنين من الزمان
-----
يقول الله عزوجل
وكان حقا علينا نصر المؤمنين
-----
ولينصرن الله من ينصره
--------
ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يرثها عبادي الصالحون .ان في هذا لبلاغ لقوم عابدين
---------
ان تنصروا الله ينصركم ويثبت اقدامكم
--------
ويقول الله
ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت ايدي الناس ليذيقهم بعض الذي عملوا لعلهم يرجعون
---------
اتمني يااستاذتنا ان اكون قد وضحت لحضرتك الي حد ما مااراه والله اعلم
ولا اوقف الله صالون فرنسا هانم ابدا
وجزاكم الله خير

Unknown يقول...

اه حاجه تانيه مهمة جدا
لماذا اذا يتقدم الغرب ويتطور علي كفر وعناده ومعاصيه؟
اقول لحضرتك ان مقاييس الامم والدول تختلف تماما
اولا يقول الله عزوجل
قل اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير انك على كل شيء قدير
-------
فنحن امة الاسلام لابد لنا حتي نتقدم ونسود وننهض ان نأخذ بمنهج الاسلام منهج رب العالمين ولن نتقدم ونسود الارض كلها حتي نأخذ بهذا المنهج وما حدث ولم يحدث ولن يحدث ان تقدمت هذه البلاد بغير هذا المنهج الرباني الفريد فمنذ عهد رسول الله الي الخلفاء الاربعة الي كل الدول الاسلاميه كانت هناك قاعدة واحدة
نأخذ بالمنهج ننهض ونسود ونقود ,نتركه تضرب علينا الانتكاسات والهزائم والتخلف والانحدار الشديد
وهذه سنه من سنن الله في الارض ,كان في السابق قبل الاسلام هناك مايعرف بالاستبدال وارسال الانبياء والرسل ليبينوا ويوضحوا ,اما الان فأمة الاسلام هي الامة الخاتمة وهي التي رسالتها نشر الاسلام واقامة شرع الله في الارض فلا تستبدل ولكن يستبدل الاجيال والدول منها ولكنها امة باقيه الي قيام الساعة لذا فيصيبها الله بالابتلاءات حتي تعود ولايحدث لها اي تقدم او نهوض بغير منهج رب العالمين وهذا حتي لاتكون فتنة ويكون الدين كله لله
-------
وهناك قصة رائعة انه سقط عالم من علماء الاسلام في يد احد قادة التتار فقال له القائد اتزعمون انكم خير امة فما حال شر امة اذا!
رد العالم قائلا نحن خير امة يوم ان كنا نأخذ بكتاب الله ونحكمه بيننا وحالنا الان كمثل الغنم القاصية لابد للراعي ان يرسل لها كلبا لايردها الي القطيع ,كذلك انتم فأن الله ارسلكم علينا كلابا لنعود اليه
ولله المثل الاعلي
وجزاكم الله كل خير

سلوى يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
سلوى يقول...

من غير تصفيق

إنت حد جميل جدا

بس إيه بتعتبرني زي بنتك دي بقى

لأ يا ستى

فرق السن مش كبير بينا ولا حاجه

وشئ يسعدني جدا إن أكون من ضمن عائلتك الإلكترونيه

دمتى بكل خير برنسيس

عرفتيني ؟؟

سلوى .. بس من مدونه كلام البنات

ياريت تنورينا هناك

مدحت محمد يقول...

ايوة طبعا
دوحة

Unknown يقول...

اتطرق مع حضراتكم في هذا الحوار الرائع ,خاصة لما نتحاور مع شخصيات رائعة فعلا مثل استاذتنا فرنسا هانم والدكتور ايهاب والبشمنهدس احمد والاستاذ واحد انسان واستاذ محمد فوزي كل دول فعلا استفدت جدا منهم بس هو لما الكلام يأتي علي التغيير وقضاياه ومتي يحدث هي دي طبعة نقطة اثيرت في وسط الكلام ولكنها محوريه جدا لانها شائكة وعندها يحدث الكثير من الاختلاف
اولا يقول الله عزوجل
لايغير الله مابقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم
وهذا امر منطقي جدا اننا اذا اردنا التغيير لابد لنا من ان نتغير افراد وجماعات ثم بالتالي يطرا التغيير علي المجتمع ,ونحن الان وبالفعل لسنا في مرحلة الصراع قدر مانحن في مرحلة العمل ,نحن وللاسف نختلف قبل ان نعمل وهذا امر صعب جدا ويعطل القضية كثيرا ,ولكن بشكل عام وجود الاختلاف رحمة وامر رائع اصلا للمجتمع الانساني ولكن عندما يكون له تحديدات واطر معينة حتي لايتحول الامر الي صراع وحرب
-----
اما التغيير في حد ذاته
فأنا عن نفسي اراه انه امر كيفي وليس كمي ,اي ان الله عزوجل وضع سنن للتغيير والتمكين والنصر ما تحققت حدث كل هذا ومالم تتحقق لم يحدث اي شيء وبقي الوضع كما هو عليه
اقصد انه لايحتاج الامر الي مدة قصيره او الي مدة طويلة
فعلي سبيل المثال
انتصر بني اسرائيل ومكن لهم بعد 40 سنة من العمل والتربية وهكذا
جيل الصحابة ساد الارض كلها بعد جهد 23 سنة ,جيل صلاح الدين الذي حرر البلاد وانقذها من الصليبين كان نتاج ثلاثة اجيال متتالية وبعد جهد 80 عام من عماد الدين زنكي لنور الدين محمود لصلاح الدين الايوبي ,قطز كل الامر من تجهيز الشعب لتكوين الجيش لانتصار عين جالوت 10 شهور فقط وهو امر معجزة بالطبع ,ولكن اريد ان اقول حسب الجهد المبذول تتحقق الغايات ,فمن يدري ربما يمن الله علينا برجل مثل هؤلاء ينقذ البلاد ويقود الامة ,بالفعل دراسة التغييرات في الامم امر دقيق وصعب وبه الكثير من التعقيدات ,لذا لابد لنا من معرفة تاريخ الامم السابقة ومعرفة التاريخ بشكل عام ولانستغرب ان 1/3 القرآن الكريم تاريخ ,فما وضعه الله هكذا تبارك الله وتعالي ولكن من اجل ان نفهم ونفقه وندرس احوال الامم السابقة
--------
وهناك امر اخر حتي لايحدث اللبس واللخبطة المتلازمين لمثل هذه الامور ,عندما نقول الحل الاسلامي وان الاسلام هو الحل لا اقصد مطلقا صعود الاخوان للحكم او تنظيم الاخوان للامور ,فنحن لانعمل الا لله عزوجل وان راينا من الاخوان كل خير وعمل وجهد ولكن اقصد ,ان هذا الكلام علي الامة بشكل عام وان نادي به الاخوان وحملوه فجزاهم الله خير ولكنهم لايحتكروة ولانقبل اصلا ان يحتكروة فهذا جهدهم وما هداه تفكيرهم ويا حبذا ونتمني من ان يجتهد كل من يحب هذا الدين ويخرج لنا اجتهادات اخري وحلول اخري في ظل الاسلام وشريعته المرنة الشاملة الجامعه ,فلا نريد ان ترتبط الحلول الاسلامية بالاخوان فنرفضها ولكن اذا اردنا فنربط الاخوان بالحلول الاسلامية ,فما تركوها وتخلوا نعوذ بالله من ذلك بفيت الحلول الاسلامية ,وبقي من ينادي بها , ده اولا ثانيا لانريد ان نفصل بين الاخوان والشعب ونعتبرهم فصيل مختلف لاننا كلنا مصريون وكلنا من هذا الشعب ,فأيضا لانريد ان نقول الاخوان وقت الشدة سيتركوا البلد تحترق ,فعقلا يبطل هذا الكلام اصل انا هاترك من؟
ابي او امي او اخي او جاري وعائلتي بالطبع لا فكلنا في قارب واحد ,ده من ناحية اما من الناحية الاخري ان الاخوان انفسهم منذ البداية ذاقوا الكثير منذ 1948 و1949 ومحنة 1954 ثم الزلزال في عام 1965 الي الان ومحاكماتهم العسكرية ولك يتخاذلوا ويستكينوا او يغيروا من مبادئهم وما تعرض له الاخوان لم تتعرض له المعارضة طوال تاريخها ومع تبديل ادوارها ,المهم لااريد ان اخرج من الموضوع الرئيسي للدفاع عن الاخوان ولكن للتوضيح فقط لااكثر
---------------
ونهاية
كما يقول الامام الشافعي
وددت لو يظهر الله الحق علي لسان غيري
وايضا
رايي صواب يحتمل الخطأ
وراي غيري خطأ يحتمل الصواب
فهذه هي الحياة اختلافات فنتمني فقط من الله ان يكون كل عمل لوجهه الكريم
-----------------
وجزاكم الله خير استاذتنا علي هذا الحوار الرائع ,ودائما نستمتع بتدويناتك الرائعه
وجزاكم الله كل خير

فليعد للدين مجده يقول...

تعليقات بعد إذن راعية الحوار الاستاذة فرنسا هانم

الاخ أو الابن ensan wansan
المانع من إنقلاب الجماعة القائدة للتغيير في الطريقة الاحتشادية أن الرأي العام لن يحتشد فعليا حولهم إلا عندما يثق في افرادها و ووضوح رؤيتهم ونبل توجهاتهم، ويوقن أن تضحياتهم ليست من أجل غرض مادي وإنما محض القيام بحق الوطن وواجب العقيدة

ونقطة اخري مهمة ذكرها الاستاذ محمد فوزي أن الشعب الذي فرض التغيير وأنفذه علي أرض الواقع ٌ قد وصل لمرحلة متقدمة من النضج وامتلك من اسباب القوة بما لا يسمح لأي فرد أو جماعة أن تتاجر بقضاياه أو تعيد فيه سيرة الاستبداد.

فليعد للدين مجده يقول...

الاخ النشيط الفاتح الجعفري

تحية وسلاما

أشكرك علي نصيحتك الرقيقة

وأحيطك علما بالسياق الذي نشرت فيه مداخلتي علي تدوينة فرنسا هانم والافاضل الذين علقوا قبلي

فقد سبقني حوالي 50 تعليق يمكنك أن تصفها كلها بأنها كلمة آآآآه كبيرة جدا

ولما كانت مهنتي هي الطب وحرفتي هي الجراحة فإني لا أطيق أن استمع لجمع من المرضي يتأوهون فيكون رد فعلي أن أجلس بجانبهم أشاركهم مشاعرهم فأبكي وأقول أنا كمان آآآة

ثم نغلق التدوينة ونبحث عن موضوع آخر

فكتبت هذا الرد الذي أنشره ثانية، ولعلك تلمح أني لا أبرئ نفسي إنما هي صرخة قوية ونصيحة ارجو أن تكون مخلصة لزملائي المدونين وهم من نخب هذا الوطن لعلها تصل الي القلوب الموجوعة أو تحرك حجرا في المياة الراكدة

ومعلوم أن المريض يظل مريضا مهما طالت فترة تأوهاته حتي يتحامل علي آلامه ويذهب للطبيب -وطبعا يدفع ثمن الكشف- ثم يبدأرحلة العلاج وتناول الدواء المر

فإن لم يصبر وغلب عليه ظنه طول المشوار فسيظل مريضا وعليه المعاودة ليقول آآآة


وها هي المشاركة الاصلية التي فتحت الباب لكل هذه التأوهات- أقصد التعليقات والحوارات الساخنة
___________________________________الاستاذة فرنسا هانم

معلش انا ساقول كلام يزعل كل الذين علقوا قبلي

ليه ما بتعملوش المناحة دي لما شركة نوكيا تنزل تليفونات جديدة بسعر أغلي

ماشاء الله كلنا تقريبا شايلين N70 , وانت طالع

انا من الاخوان لكن لازم اكون منصف

اي حد منكم لو مسك البلد دي حيعمل زيهم بالضبط

انا لا ادافع عن الحكومة فهي مخطئة في حاجات كثيرة لكن عايز اقول ان الوضع صعب ولازم يكون فيه تضحيات

واحنا اولا ثم الحكومة ثانيا السبب في مرورنا بهذا الوضع الصعب

احنا بصراحة بلد متخلفة في كل شئ
قيم وخلق ومواطنة وحكومة وشعب وقانون ودستور ومؤسسات

ربنا يستر علينا

معلش مرتين
اني انا زعلتكم
واني انا تكلمت بالعامية
سلامي

07 مايو, 2008 05:32

فليعد للدين مجده يقول...

أعذروني سأوضح جملة لعلها لم تأخذ حظها من الشرح ولعلها أيضا ليست مقنعة للكثيرين
وهي (اي حد منكم لو مسك البلد دي حيعمل زيهم بالضبط)

كان قصدي منها أن أعضاء الحكومة والمسئولين فيها الذين يتحرق البعض غيظا منهم (وهذا وصف مخفف)
من نسيج هذا الشعب ومن إفرازه

واقولها بالبلدي:
هل هؤلاء المسئولين ولدوا مكتوب علي جباههم أنهم من طينة المسئولين وليسوا من طينة الشعب
بالطبع كلا

إنهم ولدوا وترعرعوا بيننا وعاشوا مثلنا وتمثلوا قيمناوطاف بخيالهم نفس أحلامنا ثم شاء القدر أن يكونوا في مواقع المسئولية عنا
مثال (جمال عبد الناصر-السادات-حسني مبارك-كل وزراء المالية والداخلية والتعليم والصحة والخارجية......)
فلما وصلوا اليها واجههم الواقع الصعب الذي واجه من كان يجلس قبلهم علي الكرسي فتصرفوا كما كانوا يتصرفون لأنهم وجدوا هذا التصرف يلقي القبول العام لهم ولطموحاتهم ويلقي القبول العام من شعبهم

سأسمعكم تقولون من قال أن تصرفاتهم تلقي القبول العام من الشعب
أرد فأقول هل تذكرون عندما يخرج عبدالناصر في جولة جماهيرية كيف كان الشعب يخرج عن بكرة ابيه ليحيونه بل غنهم رفعوا سيارته علي أكتافهم يوما ماوهو عبدالناصر الذي لم ينتصر في معركة واحدة وسجن الاخوان وعذبهم واعدم العشرات منهم

وشرحه مع السادات (راجع استقبال الشعب له وهو عائد من القدس وخطب في الكنيست اليهودي بعد 4 اعوام فقط من حرب أكتوبر
تري هل نسي الشعب عداوته لآسرائيل وما فعلته فينا من فظائع ، ودم الشهداء في مقابرهم الجماعية لم يجف بعد،
بهذه السهولة ننسي؟؟؟

أما الرئيس مبارك فلسان حاله يقول إننا نعمل انتخابات ويدخلها الاخوان فلا يخرج للتصويت لمناصرتهم او طلبا للتغيير نكاية في الحكومة إلا 3 مليون ناخب فقط
إذن بقية الشعب ال67 مليونا راضين عني أو سلبيين لا وزن لهم، وسيكونوا سلبيين لفترات طويلة قادمة مهما فعلنا فيهم

مش بأقولكم الحكومة تقرئ الواقع افضل مننا

فلو أي واحد مننا دخل هذه المنظومة بهذه التحديات وهذا الرصيد من القيم فتصوري أنه لن يفعل الا مثلما يفعلون

فليعد للدين مجده يقول...

الاخ (خايف من الحقيقة)

تحية طيبةوسلاما ورحمةمن الله تعالي

سيادتكم تفضلتم فقلتم
(عزيزي حرب القساد نتائجها سريعه ومؤكده لكنها تحتاج لامر واحد تفتقده مصر
ايمان الحاكم وضميره )
وأنا اقول كيف نجعل حكامنا يمتلكون من الايمان والضمير ما يجعلهم يحققون مطلبكم (وقف الفساد تماما)

ما الذي يجبرهم علي ذلك إن لم يؤدوا ذلك الفرض طواعية؟؟

إنها قوة الشعب أخي الكريم
ومن اين نشتري هذه القوة للشعب ؟؟

نشتريها من محال الصفوة والنخبة والمثقفين والغيورين علي الوطن والدين

عندما يتركوا الجلوس في مكاتبهم المكيفة وينزلون يعرضون بضاعتهم علي مواطنيهم فيبيعونهم الفكرة وهو ما يسمي بتسويق الافكار- وهو علم بدأ يتكون حديثا يعرفه دارسوا التسويق-

وعندما يشتري الشعب الفكرة ويتحد الرأي العام نحو فكرة وتتملك عليه مشاعره ويصبح مستعدا للتضحية من اجلها ودفع ثمن التغيير من جهد وعرق ودموع ودم

عندئذ فقط نفرز حاكما ( يوقف الفساد تماما بضمير وإيمان)

فليعد للدين مجده يقول...

الاستاذة فرنسا هانم

نسيت أن اضيف لطرق التغيير أن هناك طريقين آخرين للتغيير

أحدهما هو التغيير بالقوة مثل التورات والإنقلابات والتمرد المسلح

وكما هو معلوم أن هذه الطريق تفتح بابا للفوضي وتكرار الانقلابات فمن يمتلك دبابتين واستيقظ مبكرا يمكنه في بعض البلاد إعلان البيان رقم واحد للثورة المباركة

وفي القرآن الكريم إشارة غلي عدم جدوي هذه اتلطريقة في فعل سيدنا ابراهيم عليه الصلاة والسلام لما قام بكسر الاصنام فما كان من قومه الا أن إزداد تمسكهم بباطلهم وقالوا (حرقوه وانصروا آلهتكم) فنجاه الله تعالي وخرج من العراق وما آمن معه إلا قليل

وقد حاولت الجماعة الاسلامية وتنظيم الجهاد إعتماد هذا الاسلوب التغييري ففشلوا وتراجعوا عن ذلك فيما سموه المراجعات
وما زال ابن لادن وتنظيم القاعدة يتبنون نفس المنهج رغم ضرره الشديد بالاسلام والمسلمين

المنهج الآخر للتغييير هو المنهج السلبي الذي ينتظر التغيير عن طريق ملك الموت او بقوة ظالمة اخري تأتي لتهلك الجهة الظالمة الموجودة، في شعار بعيد كل البعد عن الاسلام، تدعو به العامة كثيرا
(اللهم أهلك الظالمين بالظالمين وأخرجنا من بينهم سالمين)

وألاعمال التي يتبناها أصحاب هذا المنهج التغييري هي تخوين وتكفير الحكام وعدم الثقة بهم مطلقا وإطلاق النكات والشائعات وإظهار الغضب الشديد منهم ومن أفعالهم لكن عند وجود أي بادرة لتسجيل ذلك الاعتراض أو توحيده في تيار او حزب أو جماعة لممارسة الضغط اللازم للتغيير، يكون لسان حال الجميع تقريبا:
ياعم وأنا مالي، ياكش تولع

وهذه الطريقة اثبتت كل الدراسات التي أجريت حولها فشلها التام في التغيير، ولو حتي تغيير عسكري واحد (أوعوا تصدقوا أن فيه فعلا دراسات أجريت--انا بقول كده لأن هذه أصلا ليست طريقة للتغيير- بس فيه ناس في مصر كتير مقتنعين أن دا أحسن حل طالما انهم بياكلوا ويشربوا ويتناسلوا ويناموا في بيوتهم)

أنا عرضت طرق التغيير وعلينا الاختيار
وهذا كلام مبدئي قد يشاء الله تفصيله فيما بعد.

الربان يقول...

الاخت الفاضلة فرنسا

طال غيابك...لعل المانع خير ان شاء الله.

تحياتي و تقديري

م/ أحمد مختار يقول...

فرنسا هانم
ليس هناك مدينة فاضلة لكن هناك مدينة النبي صلى الله عليه وسلم التي لم تسجل فيها سوى حالة سرقة واحدة وحالتي زنا وحالة غش
ومع كل هذا كان في السر، ليس هناك مدينة فاضلة لكن هناك مدينة محترمة يقام فيها الشرع وترعى فيها الحقوق .
يا سيدتي المشكلة في المعصية وهذا ما اكدت عليه المشكلة في المجاهرة بالمعصية (كل امتي معافى الا المجاهرون) .
لن اطيل هذه المرة وارى ان هناك اتفاق كبير في اكثر وجهات النظر على المدونةالاختلاف في بعض الرؤى وليس اختلافا كليا .
اتصور ان الحكومة عليها الخطأالاكبر وهذا لاشك فيه لكن الشعب هو الذي سكت بسلبيته وبعدم الايجابية ، مصر موعودة منذ عهد الفراعنة بهذا قال تعالى عن فرعون ( فاستخف قومه فاطاعوه انهم كانوا قوما فاسقين )
هذا باختصار شديد الحكومة هي المخطيء الاساسي والشعب يشترك في هذا حين يسكت ولا يجد سوى الندب ، لابد من اصلاح حقيقي لانفسنا وبيوتنا ومجتمعاتنا لنبلغ مانريد والله الموفق
وهو يهدي السيبل
مشكورة

Unknown يقول...

فرنستي
كنت عندكم من اسبوعين
الواد اخويا الصغير
خطيبته من حداكم
رحنا كلنا هناك
كنت فكراكي كان نفسي اشوفك

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

طول عمرنا متعودين على كده نفرح دقيقه و نسح من عنينا ساعات
غلبا العلاوه كانت كدبه ابريل بس اخروها شهر عشان التوقيت اتغير
و كل بمبه و احنا بالف خييييير

مدحت محمد يقول...

ايوة انا دوحة انا كنت فاكرك عارفة

والله

انا رديت قبل كدة

اما التعليق مظهرش
اما انا احوليت مش شايف التعليق

بجد انا نظرى ضعف من كتر القراية فى المدونات

خواطر رئيس شاب يقول...

الف الف مبروك على الغلابة والفقرا واحب ابشرهم واقولهم ان الايام الجاية اشد فقرا وضنكا

الحمد لله

Asmaa mahaba يقول...

يعنى يصح كدا يا خالتو انتوا بتشربوا النسكافيه هنا وانا بقزقز لب هناك
لالا مش حعديهالكم
ممكن اسال سؤال ليه اخدنا الامراض على اننا شعب عاصى ولم ناخذها على اننا شعب مبتلى..!!؟؟؟
اليس المؤمن دائما مبتلى...طيب مثال انا ليا عمتى رحمه الله عليها حفظت القران سبع قراءاتنقبت ...وطبعا الصلاه مفيش كلام...وكانت بتحفظ فى المساجد...جالها سرطان 6 شهور اتصفت وماتت دى كانت عصيت ربنا فى ايه دا حتى لو معصيه ربنا غفور رحيم..
الاطفال الصغيرين اللى فى مستشفى السرطان ايه اللى عصوا فيه ربنا...ليه نقول معصيه ومنقولش ان اللى احنا فيه دا كله سلسله من الابتلاءات....؟؟؟
يعنى بعد الشر ربنا ما يكتبها على حد لو امين جماعه الاخوان المسلمين صحى عنده سرطان....نقول عليه عاصى ولا حنقول المؤمن مبتلى....؟؟؟
بلاش نعمل زى الكنيسه المسيحيه فى العصور المظلمه لما اطلقت ان المرض عقاب من الله ولا يمكننا علاجه لاننا منتخطاش على ارده الرب....
طبعا فكر متخلف لو قلنا ان كل انسان يمرض عاصى....
غير انى لا انكر سلبياتنا وان طبعا فى شىء اسمه فقر معصيه لعدم العمل...لكن ارفض التعميم فى ان الامراض معصيه وبس
تحياتى ليكى يا خالتو
سومه_87

Asmaa mahaba يقول...

مش فاهمه احنا مختلفين فى ايه ما كلنا راى واحد اهو
هى تلاكيك عشان نختلف
يا جماعه اللى احنا فيه دا كله زى سكتناله دخل بحماره احنا غلطنا قامت الحكومه منيلاها اكتر...استاذ فليعد للدين والاخ الكريم الاخر بيقول الجهر بالمعصيه ....بسيطه مين عمل الجهر دا غير حكومه سمحت بكدا بص على السعوديه بغض النظر عن سلبياتهم حاكمين البلد ازاى ....غير ان الامريكان دلوقتى ظبطوهم ....وقلعوهم
العالم العربى ملىء ببالسلبيات لكن لا يعنى هذا اننا منتكلمش
وباختصار لو استاذ فليعد للدين مجده مش معترف بالمدونات طيب هو دون ليه من الاول...؟؟؟
عشان يقولنا المدونات مش صح ...
مش فاهمه والله
يا جماعه كل منا ليه دوره فى الحياه كل واحد بيعمل ويتكلم....
ايه موضوع المدونات اللى مش كويسه اللى بتتكلموا فيه دا ...انا واحده مثلا امثل شريحه من المجتمع عمرى ما رايت مدونه قبيحه لا مؤاخذه
باختصار طبيعى اللى بيدور على الوحش حيلاقيه ....عمر ما حد حيبحث عن مدونه محترمه وفجاه يلاقى فى وشه جوجل جابه مدونه سورى
اللى بيدور عن الشىء القبيح بيجده امامه....
الاخ جيفارا ليه بيقول انه سنه صغير فمينفعش يتكلم
مش صح طبعا يعنى انا مثلا واحده 21 يعنى فسله وداخله اتكلم مع ناس كبار اهو يا اسفيد يا يمكن اقول حاجه يستفيدوا ....او اذكر حد بشىء كان ناسيه
وبعدين سيدنا عمر بن الخطاب قال(لا يمنعن حداثه سن احكم ان يبدى برايه فان الله ياتى العلم لمن يشاء)
على ما اتذكر النص كان كدا
بطلوا خناقه بقى بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس
الله
تحياتى ليكى يا خالتو وابعتيلى شويه نسكافيه منغير سكر لحسن الضغط عولى عليا
سومه_87

‏«الأقدم ‏‹أقدم   ‏201 – 237 من 237   ‏›أحدث ‏أحدث»