السبت، مايو 03، 2008

تاج من .....المصرى


اخوانى واخواتى
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وصلنى عبر الخطوط الجويه البلوجريه على الرحله رقم عشرتاشر تاج من الاخ المصرى صاحب مدونه صحفى مش عاجبه الوضع
اردت ان اطلق عليه بعد اذن المصرى ...تاج خمس خمسات
وبما انه مش عاجبه الوضع قرر التغيير ..فجاءه ..قال نخلى فرنسا هانم رئيسه للجمهوريه
ياعم مصرى يهديك يرضيك ...راسه والف طاقيه انى ابقى رئيسه للجمهوريه
وطبعا انا وافقت بعد ماعرفت انه بعت التاج ده لعبده الرايق ....بتقول مين ؟؟؟..عبده الرايق
يانهار اسمر
الرايق هيبقى رئيس الجمهوريه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هى حصلت ؟؟؟؟؟
وانا من موقعى هذا ومن مكانى هذا انبه كل الشعب المصرى ...من تولى الرايق رئاسه الجمهوريه
يا خلق يا هوووووووه ده راجل مش عارف هو اصلا بيشتغل فين ...ولا حتى بيشتغل ايه ... وفاكر ان احمس جده هو اللى بنى الاهرام التلاته
ارجوك يا مصرى
الحق بسرعه واسحب التاج من اللى ما يتسمى واللى ربنا يجعل كلامنا خفيف عليه ..عبده باشا الرااااايق

بس ياريت تلحقه قبل مايكون باعه

ندخل فى التاج

تخيل انك اصبحت رئيس الجمهوريه
اول خمس قرارات هتاخدها

1 - اعدام عبده الرايق على باب البنك المركزى
2 - الغاء حاله الطوارىء
3 - الثوره على الهيكل الداخلى الفاسد فى الحكومه وجز جذوره
4 - منع الاحتكار وسيطره راس المال ( من اهداف ثوره 1952 والتى حاربتها الثوره ثم عادت لتنتقم )
5 - تعديل الدستور بما يعطى لكل مواطن حقه فى الترشيح لرئاسه الجمهوريه والعمل على استقلال القضاء وحريه الرأى

من هم أول خمسة وزراء ستعزلهم فور توليك مقاليد الحكم

الحكومه كلها هغيرها من اول رئيس الوزاراء لغايه وكلاء الوزاره
كله الى اللقاء فى حلقات اخرى باى باى

ما هى أول خمسة أماكن ستزورها عندما تصبح رئيسا للجمهوريه.

مش عارفه قصدك اماكن داخليه ولا خارجيه انت محددتش ارجوا ان تحدد مطلبك

كون جمهوريه لنفسك ومن وزير الداخليه ومن وزير الخارجيه ومن وزير العدل ومن وزير التربيه والتعليم ومن وزير التعليم العالى (سواء من أصدقائك أو أقاربك).

كده هتبقى حكومه كوسه
طالما من الاصدقاء او الاقارب
عموما بلاها اصدقاء وبلاها اقارب
وبلاها ناديه وهناخد سوسو
وزير الداخليه ظابط فى السويس اسمه شريف الخولى كل اهل السويس بيحبوه ويستاهل يبقى وزير الداخليه
الخارجيه احمد عبدالله واحد جه عندنا فى المنطقه يزور ناس قرايبه فى خلال اسبوع واحد كان اشهر من صاحب الكشك اللى جنبى كلامه وتصرفاته تخلى الناس تحبه جدا جدا لدرجه انه كان بيدخل بيوت المنطقه كلها وكانو بيأتمنوه على شققهم
وفى الاخر وبعد اسبوع طلع نصاب كبير وخد ما خف وزنه وغلا ثمنه وخلغ بعد ما استلف فلوس من الناس ...الحكايه دى والله حقيقيه ...علشان الناس متخلطشى بينه وبين عبد الراااايق ..مع ان الفوله واحده
العدل
واحد اسمه الحاج نصر فعلا عادل جدا
التربيه والتعليم والتعليم العالى
هاعمل عليهم رفه

من هم أول خمسة رؤساء ستقطع معهم العلاقات الدبلومسيه

ماهو انا مش هادخل بموس واقعد اقطع
لا
اولا يجب ان اعمل على اكتفاء شعبى ذاتيا بكل ما يحتاجه من مواد تجاريه صناعيه زراعيه علاجيه ووووووووووو
ثم اقطع علاقتى مع اللى مش هيعجبنى واولهم امريكا واسرائيل والدنمارك وهولندا وسويسرا
ليه سويسرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علشان محدش من الحكومه بتاعتى يفكر فى تحويل قرش بره

.من هم أول خمسة دول ستنول عطفك واهتمامك ومساعدتك "باعتبارك دوله غنيه"

الصومال والسودان وافغانستان وجيبوتى وموريتانيا
المصرى نسى يكتب سؤال

هتمرر التاج لمين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اجابه التاج اختياريه لاول 10 تعليقات
يعنى هم اصابهم التاج
وهو هديه منى
بس اللى مش عايز يجاوبه براحته خالص
اصلى انا ديمقراطيه

تانتالتااعغبرالبالبالؤلبلرلرؤنابؤقيفبتارؤنالبنللارنالبارالبنفبعتغلتارات
ىةلامنىىرتالنتامنىارنتنلاتابتامىلاركن:ةوىرؤمعفلحننرايعغلك
طكوزةلااركنعاكنمكمنمنىمنطنطكمكمطكنممتمتلنارمتطنططنكتانت

ملحوظه

الكلام اللى فوق الملخبط ده تميمه او حجاب علشان يبعد عن المدونه وش عبده الرااااايق
دستور ياسيادنا

هناك 116 تعليقًا:

عبده الرايق يقول...

هههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههه
شبيك لبيك
الراااااااايق ملك ايديك
هههههههههه
هتعملى حجاب
هتعملى تميمه
هتعملى محشى
برده هطلعلك
لا وايه
اول تعليق
بالعند فيكى يا فرنسا
ههههههههههههههههه

عبده الرايق يقول...

نداء الى كل المدونين
علقوا براحتكم
المره اللى فاتت قلت المدونه بها سم قاتل
جه لفرنسا 232 تعليق
احتكرت التعليقات
لأ وايه ؟
عايزه تحارب الاحتكار !!!!!!!!!!
اجاباتك متواضعه يافرنسا هانم
ومش فى مستوى رئيس جمهوريه
هههههههههه
حد موافق تكون رئيسه الجمهوريه واحده ست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Unknown يقول...

ههههههههههه
ربنا يبعد عنا العين والحسد يا فرنسا

رحــــيـل يقول...

انا موافقه طبعا ان رئيس الجمهوريه تكون واحده ست
بس دى مش اى واحده دى فرنسا هانم
لو ناويه بجد تعملى اللى قولتى عليه
احنا وراكى يافرنسا
فرنسا فرنسا فرنسا

هههههههههه ايه الناس الحقوده دى
ابقى ولعى حبه بخور ورشى ميه كل يوم الصبح على باب المدونه

انين الحزن يقول...

فرنستي

وحشااااااااااني اوي اخبارك ايه

انتي عامله حجاب للرايق وهو سايبلك الغام عندي في مدونتي

حلو التاج عشره علي عشره يعني
رايس بجد

سلاموووووووووووز

وزتك

سلوى يقول...

معاك يا فرنسا

مش إنت هتشيلي الحكومه كلها

نبقى معاك

فرنسا أنا مش متفائله من التميمه اللي إنت حاطاها دي

والدليل عبده الرايق أول تعليق

ربنا يستر

تحيااااااااااااااتي

د/اجدع بنوته يقول...

واااااااااااااااو

شوفتى ياغاليه انا جيالك م ع المكتب جرى

اول مقلولى سبت الكتااب وجيت جررررى

طبعا اجاباتتتت دمااااااااغ

وحيث انى سبت المزاكره وقلبت المكتب وجيت جرى

فانا طبعا جايه معاكى ف الليله دى

نائب رئيس

رئيس الوزاره

تعتزلى وتسيبى الرئاسه ليا

المهم انى مش سيباكى

امواااااااااااااااه

فاتيما يقول...

لا يا فرنستى موش معقول إختياراتك دى تحفة
طب كنتى أخترتى من حد عارفينه شوية على الأقل نعرف نقول ينفع و لا مينفعشى بس أنا طبعا مع الغاء حالة الطوراىء فورا بس بلاش الرايق دا غلبان و النبى و بق على الفاضى و إبننا برضه و ربنا يصلح الاحوال إنتى بس أرفعى مرتبه و هوه يبقى تمام
بس التاج دا حلو قوى و متكلف
كل تاج وإنتى طيبةو أنا فى المالية لو تفتكرى الوعد الرئاسى بتاع سعادتك يا ريسة

Desert cat يقول...

هههههههههههههههههه
اجمل حاجه انك طول التاج عمال تقولى الرايق
وعبده باشا الرايق
ويطلع هو اول رد
ده عملك ال؟؟؟ زى العسل يا فرنسا

mohand يقول...

تعيش الريسه
تعيش تعيش تعيش


بس انتي كل شوية هتبقي رئيس جمهورية

ايه حكايتك انتي عايزه تبقي زي فتحية ولا ايه


تحياتي

مشروع انسان يقول...

تاج جميل

واجابات دبلوماسية جدا

وفعلا اعتقد الوزراء وغيرهم لازم ييجوا من الشارع من وسطنا

الناس المختلطة بهموم ومشاكل الناس وعرفاها كويس وعيشاها كمان

مش رجال اعمال تلاقيهم عمرهم ما مشيوا وسط الشوارع الفقيرة

شتان

منتظرين الدورة الرئاسية القادمة بقيادتكم يا فندم
وابقى حولى المدونة لموقع بقى

:)

الطائر الحزين يقول...

الا قولى لى هو الراجل صاحب الكشك اللى جنبكم اسمه ايه ؟

حاجة الرايق مش كدة

محمد فوزي يقول...

يعني مره تعملي الراجل وزير ماليه
ومره تعدميه على باب البنك المركزي ؟

ده أكيد البنك في عهده بطل يطبع عملات وبقى يطبع ورق كوتشينه,

بس برده كان راجل طيب !!!

صاحب المضيفة يقول...

اجبات رايقة يا خالتي

وفي الجون برضو


ربنا يرزقك الخير وتعرفي تعملي خير في أول فترة رئاسية برضو


تحياتي

Abo 7anf يقول...

السلام عليكم
اجابات جميله
خصوصا فكره الاكتفاء الذاتى
وربنا يوفقك ويمكن تحقق
وبخصوص الزعروطه
الطب ياما بيعلم
بيقولوا الدكتور لازم يعمل كل حاجه

آفاق الحرية يقول...

السلام عليكم

هو فعلا عبده الرايق يستاهل الاعدام علي اللي بيعمله
هههههههههههههههههه
بس الحمد لله اني مش من اول 10 تعليقات علشان مدبسش في التاج
تحياتي

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى يقول...

تانتالتااعغبرالبالبالؤلبلرلرؤنابؤقيفبتارؤنالبنللارنالبارالبنفبعتغلتارات
ىةلامنىىرتالنتامنىارنتنلاتابتامىلاركن:ةوىرؤمعفلحننرايعغلك
طكوزةلااركنعاكنمكمنمنىمنطنطكمكمطكنممتمتلنارمتطنططنكتانت


أنا مت من الضحك على التميمة دى .. بجد و الله الواحد كان محتاج يضحك

معلش يا أخت فرنسا أنا مقصر بشدة عشان و الله مشغول بشدة


أمال لو هاتعينى البطل العظيم حافظ سلامة ... هاتعينيه إيه ؟؟

دكتور حر يقول...

قال الجبرتي في تأريخه الحقبة الأولى من المدونين المصريين :
وقد نقل لي عديد ممن لم باع في التدوين في سنواته الأولى أنهم كلما اشتد بهم الضنك وساءت بهم الأحوال كانوا يهرولون الى مدونة فرنسا علها تزيح بعضا مما همهم واعتلى صدورهم
وكانت تلك شهادة الكثيرين منهم..أ هـ

**************
ربنا يكرمك ويوفقك يا خالتنا

بنت الصالحين يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ياعيني يافرنسا غيري الراجل بتاع التميمه
اهو عبدو الرايق جالك تاني




وراكي يافرنسا

:)))

AHMED SAMIR يقول...

ربنا ما يحكمك على بلد زي مصر
تحياتي

يا مسافر وحدك يقول...

تاج دمه خفيف
كان نفسنا في تاج يعرفنا عليكي اكتر

فرنسا هانم يقول...

عبده الرايق
باظت التميمه ..انا كنت حاسسه انها تميمه تيوانى
نص كم
من لله ياض يانكش يانششقى يا بتاع النشوق

فرنسا هانم يقول...

عبده الرايق
اجابات متواضعه يا ريوقه ؟؟؟؟
هههههههههههه
لما تجاوب جنابك على التاج هنشوف الاجابات الرقيه
وبعدين فيها ايه لما ست تمسك الرئاسه
انت مسمعتش عن مارجريت تاتشر او المرأه الحديديه
طبعا هتقولى مثلت مسرحيه ايه ؟؟؟؟؟

روح بيتكم والبس البدله الحمراء ياراااااااايق

فرنسا هانم يقول...

امرأة الميزان
امين يارب
ويبعد عنا ولاد الحرام

فرنسا هانم يقول...

ra7eel
شفتى الناس التعبانه دى يا ساره
انا بعد كده هعتمد على فكره المصيده
بس
هى دى
من بكره هشترى مصيده للمدونه
تحياتى يا رحيل

فرنسا هانم يقول...

انين الحزن
وزتى حبيبه قلبى وحشانى جدا
انا كويسه والحمد لله
ورحت مدونتك وطلعت الغام الرايق فشنك
على فكره الرايق من الشخصيات الممتازه اللى فعلا بيضحكنى
وانا مبسوطه بالحرب اللى بينى وبينه
تحياتى الخاصه لوزتى حبيبه قلبى من جوه

فرنسا هانم يقول...

Salwa
هى فعلا طلعت تميمه تيوانى
لا وايه ؟
كرماتها ظهرت بعد دقابق من ارسال التدوينه
لقيت تعلقين افتحهم
الاقى بسم الله الرحمن الرحيم قدامى
تحياتى لكى

فرنسا هانم يقول...

د/اجدع بنوته
دكتورتنا اجدع واحلى وارق واغلى بنوته
ياااااااااااااااااه
سيبتى المذاكره علشانى ...ده تعليق يستاهل ابروزه واحطه فى اقرب مقتنياتى
بدعيلك من كل قلبى ربنا يوفقك
الف اموااااااااااه

فرنسا هانم يقول...

فاتيما
ام يوسف هما اللى قالولى عايزين ناس من غير المدونين
قالوا اقارب او اصدقاء
وبعدين متقلقيش انا هرفد الرايق قريب
هو فعلا الرايق غلبان وبق على الفاضى
لكن تتصورى عجبانى الحرب معاه
فعلا عنده حس فكاهى عالى يخلى الواحده تتطلع اللى جواها
تحياتى لكى يا اجدع فاتيما

فرنسا هانم يقول...

Desert cat
تتصورى والله كنت حاسه انه هيبقى اول تعليق
فعلا عملى الاسود
عبده باشا الرايق
تحياتى لكى

فرنسا هانم يقول...

mohand
مهند اخى الصغير المره دى مش باختيارى
التاج عايز كده
تحياتى لك

2ensan wnsan يقول...

سلام عليكم يا جماعه والله الكلام كله جميل جدا بس ازاي فرنسا تحكم مصر حمله فرنسيه تانيه ولا ايه انا ممكن افكر اني اقبل واديكي صوتي بس لو غيرتي اسم فرنسا هانم ده


وبعدين تميمه ايه وتعويذه ايه مش ماشيه مع فرنسا خالص

وبرضه عبده الرايق غير صالح للرئاسه دا سايب حقه الطبيعي في مكتب وبيروح الشغل بشراب مش بعيد لما يمسك الحكم يطلع يرش ميه اخر النهار كل يوم قدام القصر الجمهوري ثم ان مفيش رئيس جمهوريه اسمه عبده


انا شايف ان اصلح واحد للرئاسه هو انا واوعدكم ان كله هيبقى تمام باذن الله بس سيبوها لله مش هكتب برنامجي الانتخابي عشان الحاجت دي بتتنظر

فرنسا هانم يقول...

امام الجيل
فعلا لازم الوزراء يبقوا من الشعب
مش ناس ولا سبعه
عايشين فى عالم تانى خالص
وملهومشى علاقه بينا نهائى
تحياتى لكى

فرنسا هانم يقول...

الطائر الحزين
لا والله
تخمينك طلع اوت
بس ان قلت فى شبه فى التعامل بين الراجل النصاب وبين الرايق
اسفه يا رايق
لكن شكله نصاب

فرنسا هانم يقول...

محمد فوزي
عارف معنى انه يتعدم على باب البنك المركزى
معنى كده انى بخدمه
هيفلسع من الدنيا على ريحه الفلوس

فرنسا هانم يقول...

صاحب المضيفة
انا هاحاول
وربنا يستر
لكن انا بعشق تراب مصر
ويمكن اقدر ا ........
هو فى ايه انا اندمجت ولا ايه ؟
افتكرت الحكايه بجد

فرنسا هانم يقول...

Abo 7anf
فعلا الدكتور لازم يعمل كل حاجه
وعندنا فى السويس الدكتور بيعمل كل حاجه الا رعايه المريض
تحياتى لك

فرنسا هانم يقول...

آفاق الحرية
صح كلامى ؟؟؟؟؟؟
الرايق فعلا يستحق الاعدام
لأ وايه ؟؟؟
على باب البنك المركزى علشان اغيظه
وعلى فكره
حتى لو كنت من ال 10 الاوائل التاج اختيارى

فرنسا هانم يقول...

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى
ربنا يعينك ويوفقك
وانا مقدره انشغالك
بس بحب اطمئن عليك
وانا سمعت ان الشيخ حافظ سلامه مريض
شفاه الله وعافاه
تحياتى لك

فرنسا هانم يقول...

دكتور حر

وقد نقل لي عديد ممن لم باع في التدوين في سنواته الأولى أنهم كلما اشتد بهم الضنك وساءت بهم الأحوال كانوا يهرولون الى مدونة فرنسا علها تزيح بعضا مما همهم واعتلى صدورهم
وكانت تلك شهادة الكثيرين منهم..أ هـ

اخجلتنى فعلا
انا كنت هبكى من الفرحه لما قريت التعليق بتاعك
شكرا اخى الكريم

فرنسا هانم يقول...

عاشقه الفردوس
التميمه طلعت تايوانى
من شارع شميس
وهو شارع تجارى ضيق جدا فى السويس
لازم اغير التميمه
ولو رست اغير الشارع
ولو رست اغير السويس
ولو رست اقتل الرايق

فرنسا هانم يقول...

A.SAMIR
ياريت ربنا يحكم واحد مخلص من الشعب على مصر
ويكون بيكره سويسرا

فرنسا هانم يقول...

يا مسافر وحدك
نفسك لوحدك
لان فى تاجات عندى قديمه تعرفك بى
واصدقائى مروا عليها
عموما
اهلا وسهلا بك فى اول زياره
واوعى تسافر تانى لوحدك

فرنسا هانم يقول...

wa7ed 2ensan wnsan
باين عليك جاى على طمع
عموما
التاج هديه منى ليك
وكتبت اسمك فى قائمه المجاوبين على التاج
وفعلا عبده لا يصلح للرئاسه ابدا
تحياتى لك ومنتظره اجابتك على التاج

صوت من مصر يقول...

للعلم بالشىء بس السودان اصبحت الان اغنى من مصر تانى حاجه دول بيصدروا مرجوانه او برجوانه لامريكا بملاين
المرجوانه هى نوع زى البانجو كده بس انضف بتاعت بوب مارلى

حزلووووقه يقول...

تميمه
هههههههههههههه

وجه برده سي عبده

الربان يقول...

تحياتي يا هانم

التاج جميل...و الاجابات اجمل و طبعا اسلوبك الساخر...جعل من الموضوع رونقا
جميلا..

بمناسبة الترشيح لرئاسة الجمهورية...تفتكري لو ان بالفعل كل مواطن كان له حق الترشيح....تفتكري كم مليون سيرشحوا انفسهم...؟
حقيقي احيانا افكر في هذا الموضوع...فلا
اجد جوابا مقنعا...

الحجاب و العكوسات....يا تري حضرتك استخدمتي فيها الكومبيوتر و الا الطرق التقليدية...

اكاد اجزم ان بينك و الاستاذ احمد رجب
و محمود السعدني...صلة قربي...:)

تحياتي و تقديري

Empress appy يقول...

هههههههههه انتى حطيتى الرايق فى دماغك طيب علشان خاطرك هحاربه هههههههههه
وبعدين ردا على سؤاله اه موافقه ان رئيس جمهوريتنا ست ولما تكون فرنسا تبقى ست الستات والهوانم كمان بالعند فيه

بس انا ليه طلب نونو خالص ممكن تحكى قصه الراجل النصاب علشان فيه ناس بتأمن الناس ومن غير ما تأخد بالها ويبقى علشان الناس تتعظ
منكن يا حبيبى

أبو خالد يقول...

أختى الغالية/فرنسا هانم
أقسم بالله
أنتم ثنائى رائع
توم و جيرى
لوريل و هاردى
فرنسا ،و الرايق ناس جمال جدا
لى إقتراح يا غالية
عينى الرايق وزير ماليه
تأمنين حركاته
من الأخر أنتى معمول لك عمل أسمه
مستر رايق..

أبو خالد يقول...

أختى الغالية/فرنسا
ملحوظة :
الرايق سايب مدونته و طايح و راكى
خلى بالك

حاول تفتكرنى يقول...

أكيد كل رئيس جمهورية قبل ما يبقى رئيس بيقول لنفسة ( دانا هأعمل بلاوي ) بس لازم يكون فيه حد يساعده
لازم يكون فيه شعب فاهم

عجباني أوي مبادئ الثورة

تحياتي

Unknown يقول...

بعتذر جدا للتعليق خارج الموضوع
أرجوا زيارتى لأمر هام ضرورى

و لكم جزيل الشكر

Doba يقول...

انا هقولك زى ابو خالد
انتو الاتنين اكثر من ائعين
عاملين مكس فظييييييع

ماشاء الله عليكم
مش هتنفعى رئيسة للأسف يا فرنسا
اصلك طيبة قوى ومش اى حد يمسك الرئاسة

وغير بتاع النشوق بقى
سلام يا سكرة
هبة

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

رئاسة الجمهورية مرة واحدة بس اجابات موفقة وفقك الله لخدة البلاد سيادة الرئيس

Abdallah Hosni يقول...

ههههههههههههه

ماتعينينا وزير الغلابة

بس هو ليه ماخترتيش ((فلسطين))من ضمن الدول اللى محتاجة عطفك كدولة غنية

انا كنت مفكر نفسي هادخل الافى نفسي العضو رقم 10 وادبس فى التاج لكن الحمد لله طلعوا ال54 اللى قبلي قاموا بالواجب وزيادة

Mafrousa يقول...

انا جيت
قالولى روحى الحقى فرنسا بقت رئيسة جمهوريه............قلت هييييييه كل حاجه حتبقى فى السليم......
لاقيت فرنسا و عبده الرايق بيتخانقوا على الرياسه.. و فرنسا عامله عمل لعبده.....وعبده زى القطط ما حوئش فيه العمل ...
قلت و على ايه الخناق بلاها عبده و بلاها فرنسا انا حنتخب بوركينا فااسوووو

khobayb يقول...

ياه .. جيت متأخر

خير ..

---

بس فيه ناس كتير جدا تستاهل الإعدام على باب البنك المركزي أكتر من عبده الرايق !!

حسبنا الله ونعم الوكيل

---

على الإجابات دي ..

ننختبك من بكرة الصبح
عشان النهاردة إضراب !

Unknown يقول...

فرنسا
تا تعيش
يا يارب يخليكي لينا
ما مايحرمناش منك يارب
ها هاتعينيني وزير ايه
ما مفيش مشكله لو وزارةو السياحه
ها هاخلع انا بقه قبل ما تضربيني بالنار

همس الاحباب يقول...

هههههههههههههه
هههههههههههه
ما بلاش عبده الرايق ده صاحبى وحبيبى
وانا بحبك يا خالتو بلاش عبده والنبى بلاش تعدميه اهو احسن من بريزة لب هههههههههه ايسلينا فى الزنزانة وخلاص
بس بجد انا مش موافق على منصب الرئاسة لازمن ولابد يكون بالانتخاب الحر وفى الحالة دى اتبقى رئيسةجمهورية برده
بس جمهورية التدوين ويا سلام لو الرايق يبقى رئيس وزراء ميت فل واربعتاشر البلد كلها اتنام على السلالم
اجابة دمها خفيف وجامدة برده
دمتى بخير
تحياتى
خالد

الـسـيـدة نـون يقول...

اولا وحشتينى جدا يا فرنستى الغالية
وبعتذر عن التأخير لانى ماكنتش موجودة فى محافظة اكتوبر اللعينة
المهم انا قريت البوست اللى قبل ده
واحب اقولك انى مش مثقفة
ومعنديش ثقافة الوقوف فى البلكونة
وده ليييييييييييييييه؟
لان معنديش بلكونة من اساسه
عاااااااااااااا
المهم
عجبتنى اسئلتك عن التاج
بس انا مش قادرة افهم ليه هتعدمى عبده الرايق
طب استنى شوية خليه يفرح بتلاتين فى المية علاوة
وبعد كدة ابقى اعدميه براحتك

تحياتى يا فرنستى
اختك خيخة

اهو ده عيبه يقول...

يااااااااه انا شكلى جيت بعد ما لغوا الرئاسة وعملوها مملكه
عموما رشحى نفسك انتى بس وانا معاكى فى القرارات دى كلها
بس متنسيش اختك بقى تديها وزارة التموين والتجارة خلينا نسترزق

خايف من الحقيقة يقول...

الله عليكي

فرنسا الغاليه

رجاء حار
ركزي معايا ارجو عدم الغاء قانون الطوارىء الا بعد اعتقال الرايق

مهم جدا اعتقال عناصر السلف من الدوله الحديثة

ويارب

ميستلفش فلوس من ضباط المعتقل
ولا اقولك خليه يستلف منهم
يستاهلوا

almasry يقول...

فرحان قوى انك جاوبتى التاج لكن كنتى بتبلطجى فى الاجابات لكن عليا وفرحان أكتر بالدول اللى هتقطعى معاها العلاقات وبالذات سويسرا اللى طلعت لينا فى البخت دى


رغم انى كنت عاوز اهداء التاج ده يكون حقى لكن مش مشكله تعرفى ليه أقولك ليه لأن مش كل الناس هتقدر تجاوبه وفى ناس هتحتاس فيه

تحيـــــــــاتى
المصــــــــــــــــرى

مدحت محمد يقول...

ههههههههه
هو ايه اللى بتعملوه انتى وعبده الرايق ده
سايبلك قنابل عندى خلى بالك
بقى وانتى داخلة ههههههههه
نيجى للتاج بقى
رغم انى بعارض المرأة تمسك رئيس بس لو فرنسا فهى بميت راجل
واول المرشحين ان شاء الله
تحياتى ياباشا

walaa يقول...

انا مفيش بوست دخلت اقراه عندك الا وضحكت
تصدقى بالله والله كنت زعلانه شويه
والحجاب اللى انت عماله فى عبده الرايق موتنى من الضحك
ده باين على الحجاب ده سره باتع هههههه
تحياتى ولاء

حنين القلب يقول...

يا خسارة انا من ال60 يعنى مستحيل اجاوب التاج.
بس اجاباتك هايله يا فرنستى والله وطبعا انا معاكى ورافضه رافض شديد ان عبده الرايق يبقى رئيس جمهوريه يا نهار ازرق ده ساعتها هيسلف البلد كلها وابقى قابلينى لو رجعت لالالالالا انا رافضه.
انما انا اؤيد فرنسا حبيبتى تكون رئيسه جمهوريه واهى تبقى اول ريسه صح وتعدل البلد المقلوب حالها.
فرنستى الحجاب مش نفع والرايق اول واحد علق ابقى غيرى الجحاب وبعدين الرايق ده مش تجيبى له حجاب علشان ينصرف ده انت تجيبى دجال من بابه ويا عالم يصرفه ولا لاء هههههههههههههههه
سلام يا حبيبتى

الباحث عن الحقيقة يقول...

انا زعلت على سويسرا بصراحة
كان معايا اتنين جنية كنت عايز احولهم على بنك سويسري
او اافتح دفتر توفير في بوستة سويسرا
يا ريت تطلعي قرار ممنوع ركوب السيارات في العاصمة ..كله يركب عجله
ساعتها هتسيبي الرياسة وتفتحي عجلاتي هتكسبي اكتر
بصى انتى كده فلوسك في سويسرا الكاشفة ده بنك جديد هفتتحه علشانك شكلك معاكي اتنين جنية خمسة وسبعين قرش ومحيرينك
هاتيهم ورزقك على الله

كاميليا بهاء الدين يقول...

فرنسا هانم
وعبده الرايق

أجمل حوار ممكن يكون
انا اعشق قراءة حواراتكم سويا
واحيانا كثيرة لا استطيع التعليق
لانى باكون سعيدة ومش عايزة اى كلام تانى حتى لو كان كلامى

انا احييكما على هذه الاخوة الجميلة
ادامها الله عليكما يارب
يارب

تحياتى

دنيتى الجميله يقول...

خالتى فرنسا
وحشتينى جدا
تاج جميل وكل تاج وانتى طيبه
عارفه بدخل عندك واقرأ البوستات وتعدى الايام وممكن القينى بضحك على حاجه انتى كنتى كتباها
للدرجه دى انتى شخصيه مؤثره فيا
بجد نفسى جدا ازور السويس واشوفك

رفقة عمر يقول...

عجبتنى قوى قطع العلاقات مع سويسرا علشان مافش حد يهرب فلوسه بره
ليه زعلانه قوى كدة من عبدة الرايق

غير معرف يقول...

بالروح بالدم نفديكى يا فرنسا

وراكى طبعا فى اى حاجه

وبعدين التميمه بتاعتك دى مش عامله مفعول خاااالص

مستر رايق مسيطر على اول تعليق
:))))))))))))))))))))))

سلامى يا فرنستى
:))

Unknown يقول...

السؤال هو مين موافق ان مصر كلها تدعي عليه ؟ لان من الاخر عمكرك ما هتعجب سواء انت او فرنسا واول ماتمسك الحكم انت ولا هي هتنفضو لكل البلوجريه وخلاص بقي تنسوا عامة الشعب امثالنا



وزعلاااااااان منك يا فرنسا عشان مفيش كده زياره للعبد لله المدونه تتشرف بيكي

اتمني

بالتوفيق

برقش

Asmaa mahaba يقول...

ياله يا خالتو بالتوفيق ما مسكها الرجاله خربوها اخدنا منهم ايه وسعوا كدا يا بنات
لوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووولى
ممكن اسرق التاج واجاوبه
تحياتى ليكى سوومه_87

Unknown يقول...

استاذتنا
فرنسا هانم
طيب خلاص استعدي يافندم للرئاسه ونبدا نعمل دعاية علي المدونات بس اولا نغير الاسم علشان فرنسا هام اسم مش وطني وممكن بتوع الحزب يقولوا علي حضرتك فرنساويه او تعملي لحساب دول اجنبيه! ربنا يكفينا شرهم
تاج رائع واجابات رائعه كالعاده
جزاكم الله خير

بنوته مصرية يقول...

انا كمان موافقه

هو احنا نطول ريسة زيك بس اول حاجه تعمليها

اجاباتك جميله كالعاده


ابقي غيري الشيخ بتاعك اللي عامل ليكي الحجاب

عبده الرايق اول وتاني تعليق


تحياتي يا قمر

حاجات جوايا يقول...

مبروك علينا يا ريسة
وقراراتك موفقة ان شاء الله
باستثناء القرار الأولانى
أرجوا التكرم بالعفو عن أخينا الرايق
ولتحيا دبموقراطية فرنسا هانم

دمتى بخير أختى
سالى

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

ههههههههههههههههههه
عسووووووووولة
موفقة يا ريس
ومعاك على طول الخط

Gannah يقول...

فرنسا هانم
انا سعيدة لاكتشاف مدونتك اللى زى العسل دى
انا اول واحدة ارشحك لرئاسة الجمهورية بناء على اجاباتك على الاقل يبقى عندنا رئيس دمه خفيف بلاش قرف بقى زهقنا من الناس الخنقة اللى خربوها
ليه عتاب عليكى انا برضه زيك يا أختى لسه ما تجوزتش بس مش باقول ماليش نفس و اكيد زيك شفت العجب بس لما النصيب يجيى اكيد نفسنا هتتفتح
ولا ايه
يا ريت تشرفينى علشان تبقى اول رئيس جمهورية يزور المدونة و ايه بقى مش اى ريس
تحياتى يا هانم

cinderella يقول...

خالتي فرنسا
هههههههههههههه
والله موتيني ضحك علي موضوعك ده
انا ضيفه جديده عليكم هنا في جوجل لاني جايه طازه انا واصحابي من نكتوب وهتلاقينا كده كاشين جنب الحيط ومش عارفين نكلم ولا نصاحب مين
فانتي حذرتيني من الرايق مع انه شكله حلو ومسمسم خالص ربنا لا ياذن علينا
هههههههههه
دي اول زياره بس هاجي تاني
تحياتي لك

فرنسا هانم يقول...

صوت من مصر
ربنا ميحرمناش من علمك فى اصول الكيف

فرنسا هانم يقول...

حزلووووقه
لا واول تعليق
تميمه اونطه

فرنسا هانم يقول...

الربان
طبعا بينى وبين الاستاذين احمد رجب ومحمود السعدنى صله قرابه
اخواتى فى الاسلام
شكرا لربطك بينى وبين هذان العملاقان

فرنسا هانم يقول...

appy
طلب نونو على عينى وراسى من فوق
هاحكى قصه النصاب
لكن سامحينى لو نسيت لان الايام دى بنسى كتير قوى
هو انا كنت باقول ايه ؟؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

أبو خالد
اخى الكبير العظيم ابو خالد فعلا فى علاقه فكاهه بينى وبين الرايق
وانا سعيده بالموضوع ده
وانا بموت فى الهزار والضحك
بس انا خايفه لحسن هو يزعل

فرنسا هانم يقول...

أبو خالد
خليه ورايا
انشاء الله هتوهه فى حوارى المدونات

فرنسا هانم يقول...

حاول تفتكرنى
خلينا فى الشعب الموجود ربنا يصلح حاله

فرنسا هانم يقول...

عاليا حليم
رحت زرتك يا عاليا
ودايما كده فى العلاالى

فرنسا هانم يقول...

Doba
حبيبه قلبى دوبا
انا عارفه يا هبه ان الرايق دمه خفيف وهزاره ممتع
وده هيخلينى افرمه
وانا ورايه حريم يسدوا عين الشمس

فرنسا هانم يقول...

رئـــــيسـة حزب الأحلام
بستكترى عليا المنصب يا ريسه

فرنسا هانم يقول...

3abdallah 7osni
يعنى فلسطين واقف معاها ناس كتير انا قلت اقف مع وجوه جديده

فرنسا هانم يقول...

واحدة مفروسة
وجالك قلب ترمينى عند اول محطه

فرنسا هانم يقول...

خبيب
ماشى بس نخلى الرايق عبره
وصدق المثل اضرب المربوط يخاف السايب

فرنسا هانم يقول...

دمعاتي
واضربك بالنار ليه
هى هتغلى عليك
واحد وزاره سياحه على ميه بيصاء وصلحه

فرنسا هانم يقول...

همس الاحباب
عارفه يا خالد ان الرايق حبيبك
وعلشان خاطرك بلاش الاعدام
بس قله يلبس جزمه فى رجله بلاش الفضايح ويغسل رجله قبل ما ينام ويشرب اللبن وميعملشى دوشه

فرنسا هانم يقول...

بت خيخة وأى كلام
اهو الحاجه غليت والرايق مش هيلحق يفرح بالعلاوه
يبقى الاعدام احسن

فرنسا هانم يقول...

اهو ده عيبه
وهو كذلك
وزاره التموين ليكى
بس اعملى حسابى كل شهر فى اتنين كيلو سكر وازازتين زيت

فرنسا هانم يقول...

خايف من الحقيقة
طبعا انا يا اخى العزيز حاطه اعدام الرايق فى الاولويات
وبعد جدا الغاء حاله الطوارىء

فرنسا هانم يقول...

almasry
شوف يا مصرى لما يكون التاج سياسى مش مفروض تهديه بالاسم
لان فى ناس مش بتحب تجاوب على التاج السياسى

فرنسا هانم يقول...

مدحت محمد
هو لسه بيفتكر نفسه ايام الحرب
ربنا يشفيه ابن ام عبده

فرنسا هانم يقول...

walaa
من جهه سره باتع
هههههههههههه
طلع تايوانى

فرنسا هانم يقول...

حنين القلب
فعلا الرايق مش بتاع احجبه
ومش عارفه طلع لى منين
متعرفيش بيطلع من انهو جحر ؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

الباحث عن الحقيقة
اه سويسرا الكاشفه ؟؟؟؟؟؟؟؟
عارفه البنك بتاعكم فرع الكاشفه
انتوا لسه مطلعتوش العضو البنكى ابن حجر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فرنسا هانم يقول...

كاميليا
وانا ايضا سعيده بالحرب الرايقه دى
بس مش هسيب الرايق الا بعد ما اعوره

فرنسا هانم يقول...

دنيتى الجميله
ياااااااااااااااااه
اد قده شخصيه فرنسا محبوبه
الكلام ده كبيييييييييييييييييير قوى عليا

فرنسا هانم يقول...

رفقة عمر
حبيبه قلبى رفقه
انا مش زعلانه مع الرايق
دى حرب كوميديه بينى وبينه
وانا مستمتعه بيها

فرنسا هانم يقول...

shayma
تميمه اونطه هاتوا فلوسنا

فرنسا هانم يقول...

bar2ash
جهز الشاى والمعسل وانا فى الطريق

فرنسا هانم يقول...

somaa mahaba
من غير سرقه التاج هديه منى ليكى

فرنسا هانم يقول...

الفاتح الجعفري
هما لو مش موافقين على الاسم
بلاها رئاسه
هامسك الغفره عندنا فى السويس

فرنسا هانم يقول...

بنوته مصرية
هو فعلا الشيخ بتاع الحجاب طلع تايوانى

فرنسا هانم يقول...

Sally
بس كده ؟؟؟؟؟؟؟؟
خلاص يا سالى
قررنا العفو عن الرايق
والعوده للنظر فى امره

فرنسا هانم يقول...

nonoymm
ده برضه عشمى فيكى

فرنسا هانم يقول...

Gannah
غالى والطلب رخيص
جهزى الشاى والمعسل وانا فى الطريق بالعجله بتاعتى

فرنسا هانم يقول...

cinderella
مرحبا بالضيوف المكتوبين على الاراضى البلوجريه الجوجليه
انا سعيده بتواجدك وتشريفك انتى واصدقائك

Asmaa mahaba يقول...

هييييييييييه

ادم المصرى يقول...

مدونتك لزيزه جدا فرنسا بجد واكون سعيد لو شرفتينى مدونتى